אריק פילסטיין: הקנאביס- ההייטק החדש

מייסד טוגדר, היזם אריק פילסטיין, הפך להיות אחד מכוכבי שוק ההון הישראלי בסקטור הקנאביס. בראיון מיוחד ל"ישראל בורסה", הוא מספר על הסיכוי להמשך ראלי, על החברות האהובות עליו, ועל התוכניות לעתיד. (21-2-2019)

עינב כהן

מייסד חברת טוגדר, היזם אריק פילסטיין, הפך בתוך זמן לא רב, להיות אחד מכוכבי שוק ההון הישראלי בתחום הכי לוהט כרגע-הקנאביס הרפואי.

פילסטיין, שעסק בתחום האינטרנט וחברת הזנק שלו, זכתה לתואר הסטארטאפ הבינלאומי הטוב בעולם בשנת 2009, הפך את השלד הבורסאי ג`ובוקיט בו החזיק כבעל שליטה, לביצת זהב, ע"י מיזוג לחברת "גלובוס פארמה" שהפכה אותה לטוגדר פארמה.

כיום, עוסקת טוגדר באמצעות גלובוס כאמור, בגידול, ריבוי, ייצור, אחסון והפצה של מוצרים על בסיס צמח הקנאביס לצרכים רפואיים וקוסמטיים.

למרות ההיסטוריה הענפה של פילסטיין בתחומי היזמות ובשוק ההון, נראה כי הפעם שיחק לו קלף יותר מתמיד.

המיזם הקודם בתחום כוח האדם האינטרנטי, לא הצליח להתרומם בגלל עלויות שיווק יקרות והוא בגיבוי מלא של הדירקטוריון שלו החליטו ללכת על תחום שהיה אז בחיתוליו, תחום שבזמנו ספג ביקורת כבדה- תחום הקנאביס הרפואי.

פילסטיין חבר לניסים ברכה מנכ"ל "גלובוס פארמה", חקלאי שהחליט לפנות לתחום הקנאביס, וביחד הם העלו על נס את "הפתעת השנה" בבורסה הישראלית,כאשר בשנת 2018, הגיעה טוגדר לשיא ,עם תשואה מקסימלית של 2030% בתוך 5 חודשים בלבד.

בהמשך, קמו יזמים נוספים, שהמשיכו את המגמה החיובית בעקבות הבאזז.

נכון להיום, לאחר שפילסטיין הביא את טוגדר לשווי פנומנלי של כ- 700 מיליון ש"ח באמצע 2018, החליט לפרוש בשיא מניהול החברה והשאיר זאת בידיו של ניסים ברכה, כאשר הוא מחפש את ההרפתקה הבאה, מעורב לעמוק ולרוחב במה שקורה בעולם הקנאביס בארץ ובחו"ל וחושב שמי שמספיד את הסקטור-טועה.

"כוס מים אחת מול עשרה אנשים צמאים"

אריק, האם אנחנו נמצאים בבועה בסקטור הקנאביס?

"ממש לא. תסתכל על מה שקורה בארה"ב ובקנדה עם התמחורים הגבוהים, תשווה לארץ ותבין שאין שוני.

זהו תחום שנמצא בחיתוליו וכל עוד התחום לא יתייצב- החברות יתומחרו כחברות חלום, ויהיה קשה לנתחם לפי מודלים כלכליים מקובלים.

אפשר לראות כמה הביקוש גדול מצד המשקיעים, שמוכנים לקנות גם בניתוק לערכים הכלכליים.

בשל העובדה שהשוק נמצא בהתפתחות, לדעתי,ייקח עניין של שנתיים עד שהחברות יבחנו לפי מודלים כלכליים, עד אז נמשיך לראות פערים עצומים, בין השווי החברות בבורסה לבין הביצועים העסקיים".

ובכל זאת, כמעט כל מטאטא יורה. הגיוני?

"אם אתה נמצא בלב מדבר ויש לך כוס מים אחת מול עשרה אנשים צמאים, אז השווי של הכוס יהיה גבוה מאד כי כולם צמאים לו.

כאשר יגיע אדם נוסף עם כוס מים-השווי יירד.

ככל שהזמן עובר וחברות קנאביס נוספות מצטרפות לענף אז המשל עם הכוס מים נהיה פחות רלוונטי כי יש לפנינו מגוון משקאות לבחירה.

החברות הטובות מגיעות כבר היום לשוויים גבוהים.

"החברות המובילות בארץ עשויות להנפיק בהמשך בנסד"ק ואף לקבל הצפת ערך גבוהה יותר, שתכלול השקעות זרות, והיכרות עם שוק גדול הרבה יותר מהשוק הישראלי, ככה שיש לפניהן עוד דרך ארוכה ולשם הן חותרות".

כמה הנפקות קנאביס חדשות נראה לדעתך השנה?

"לדעתי ייכנס תוכן של קנאביס לעוד כ-4 שלדים בשנת 2019".

"הרווח הגולמי גבוה מאד"

בוא נדבר על התיקון העמוק בסקטור לאחרונה. המניות המובילות נפלו בכ30% מהשיא.מפחיד קצת למשקיע הממוצע, לא?

"התחום הזה מאופיין ברמת וולטיליות גבוהה, אך די מבוקרת, שוק שמטפס כל כך גבוה חייב לעבור תהליכי מימוש.

החלפת ידיים הוא דבר הכרחי ונכון.

אם תסתכל על השנה האחרונה, היו בסך הכל מעט גלי מימוש וזה משום שהמשקיעים מעריכים שהעליות לא הגיעו לידי מיצוי ותמיד יש את התחושה של "מחר זה יעלה עוד, אז בוא נקנה היום" ואחת הסברות לכך, כפי שאמרתי, הוא שהחברות ינפיקו גם בחו"ל ויביאו כסף זר מה שעשוי לסייע להתפתחות המנייתית של החברות.

וכמובן,גם מתן אישור הייצוא ע"י ממשלת ישראל, סיפק טריגר לדחיפה כלפי מעלה, זה נתן אור ירוק לחברות מחו"ל, לבוא להשקיע בישראל, וזה ימשיך להניע את השוק, זה רק עניין של זמן עד שזה יקרה. סקטור הקנאביס הוא המהדורה השנייה של ההיי טק הישראלי".

עד כדי כך? ברמות של ההיי טק?

"הרווח הגולמי בתחום הוא מהגבוהים שאני מכיר וככל שהמחקרים יעמיקו ויבינו עוד יותר שפרח הקנאביס הנו בעל סגולות מרפא, אזי הביקוש לקנאביס יילך ויגבר".

דווקא כשראיינתי את גילעד אלטשולר הוא טען שאין הבדל בין פיתוח הקנאביס לכל חברת ביומד אחרת.

"אני חולק על ההשוואה הזאת. אני חושב ששוק הקנאביס הרפואי שונה מתחום הביומד.

מדובר בחומר גלם, שאפשר לפתח ממנו תרופות להמון סוגים של מחלות, כך שהוא טומן בחובו הרבה פחות "הפתעות" בהשוואה לסקטור הביומד.

בשורה התחתונה, מי שמגדל קנאביס, עוסק באספקת חומרי הגלם לתעשיית פארמה, כאשר טווח המחיר לגרם הנו ידוע מראש וכנ"ל שולי הרווח".

דיברת על החקלאים. מה עם המפעלים?

"האסדרה החדשה אומרת, שכל מגדל חייב לעבוד עם מפעל מורשה ויש בודדים.

מדובר במעמד ריכוזי, כאשר פנקסיה עם מרקט של כ-  90% ואי אפשר להתעלם ממנה, הרי שהיא מטפלת ב 9 מתוך ה 10 מותגי הקנאביס בישראל".

אז ההשקעה הפחות מסוכנת היא במפעלים בעצם?

"הרווח הגולמי הגדול שקיים נמצא בגידול.

בסוף חברות הפארמה יצטרכו לפתח זנים ולייצר תרופות. ככה שבגדול לכל תת קטגוריה בסקטור הזה יש יתרונות וחסרונות".

"וואקום בחברות טכנולוגית קנאביס רפואי"

איזה סוג חברות ישרדו לדעתך בעוד 4 שנים?

"מי שישרוד אלה חברות בעלות חוסן כלכלי, חוות רציניות ומתקדמות, חברות לפיתוח גנטיקה ייחודית וחברות פארמה שימציאו את הדבר הבא. שאר החברות יהיה להם יותר קשה לשרוד והן עשויות להיעלם כליל".

תן דוגמאות לחברות שישרדו לדעתך.

"פעילות פנאקסיה ראויה לציון (בשלד הרודיום),מדובר בחברה עם עתיד ולדעתי,לא ירחק היום ונראה אותה בבורסה בחו"ל. זאת חברה עם רמת ריכוזיות גבוה בסקטור מה שמעניק לה יתרון יחסי בתחומה.

אני כמובן מאמין ב"טוגדר" כחברת גידול של קנאביס רפואי, יש שם תהליכים רציניים שממתגים אותה כחברת גידול ייחודית בתחומה.

ביקרתי בחווה לפני שבוע ונדהמתי ממה שראיתי. לפני כשנה הייתי שם בטקס הנחת אבן פינה כאשר עמדתי על אדמה לא היה כלום והיום מרגש לראות כמה העסק שם מתקדם".

חברת "פארמוקן" (בשלד מדיקל,טרם נסגר המיזוג),חברה שראויה גם לציון, בשל הנתונים העסקיים טובים, בזמן שהאחרות לא נמצאות שם עדיין".

איזו חברה לדעתך לא מקבלת מספיק הערכה מהמשקיעים?

"חברת פרוטאולוג`יקס קאנומד נכון להיום, דיווחה לאחרונה על הסכם עם חברת תיקון עולם, שעל פי הדיווח, היא מכרה את כל הגידולים שלה השנה מה שצפוי להכניס לה הכנסות ורווח נאה.

אני חושב שהיא מפוספסת, אבל כשהיא תקבל אישור מהיק"ר לשתול קנאביס אני מניח שהיא תוכל להתקדם לקדמת הבמה יחד עם אחרות בתחום".

יש איזה סוג חברות מהתחום שלדעתך עדיין לא נמצאות בבורסה ועשויות להפתיע בגדול?

"המשבצת היחידה שעדיין לא תפוסה ויש סביבה סוג של וואקום היא הטכנולוגיה בתחום הקנאביס הרפואי.

מי שיתפוס את המשבצת הזו, עם פתרון מובהק, ייצור לעצמו יתרון יחסי על חברות בסקטור, בעולם שבו הגידול נהיה נפוץ יותר ויותר ".

יש כיום מי שסובר, שגם עם אישור הייצוא, מרבית החברות לא יעמדו בתקנים בחו"ל.

"בסופו של דבר,אתה מדבר על ייצוא של "סמים רפואיים", וזה טומן בחובו מעטפת רגולטורית מחמירה.

אלה שיעמדו ברגולציה הקפדנית-ירוויחו ובגדול.

אני חושב שהיק"ר עושה עבודה מצויינת, העומס שיש עליו היום הוא עצום,אני לא חושב שהם או משרד הבריאות האמינו שהשוק יתפתח בצורה כה חזקה עם דהירה לעבר כיבוש המטרות".

"המוסדיים מתוסכלים מחוץ לפוזיציה -וזה לא נעים"

איך היית מציע למשקיע המבולבל שרוצה להשקיע בתחום להתחיל?

"קודם כל,לא להשקיע את הלחם והחמאה של הילדים בבורסה בשום מצב.

לא ללכת אחרי המלצות בפורומים כי רובם באופן טבעי מדברים מתוך פוזיציה.

לבדוק יתרון יחסי,הנהלה, נתונים פונדמנטלים, לבדוק שהחברה מוציאה הודעות אמיתיות ומה שהיא אומרת אכן קורה, ורק אחרי המבחן הזה- לבחור במה להשקיע".

מתי לדעתך נראה משקיעים מוסדיים נכנסים למניות הקנאביס?

"אני חושב שהמוסדיים הראשונים ייכנסו בסמוך לקציר הראשון של החברות החדשות. הם צריכים לראות שהסחורה יוצאת לעבר הלקוחות ושיוצאת חשבונית ללקוח, בשלב הזה נראה כניסה מוסדית רבתית".

מרביתם מדברים נגד השקעה בסוג המניות האלה. יש לך הסבר מדוע?

"מסיבה פשוטה- כי הם לא היו שם בעליות החדות ולא האמינו שהסקטור כל כך יתפתח והם מסתכלים מתוך פוזיציה שהם מחוצה לה- וזה לא נעים".

מה לדעתך יהיה `עולם ההשקעות` החדש מלבד קאנביס.

 "בנקאות דיגיטלית וסליקה מכיס לכיס. הלקוחות מחפשים זמינות ויעילות ובשנים הקרובות החברות האלה יתפסו מקום נכבד בבורסה".

פגשתי משקיעים רבים בתחום, שממש מרגישים שסידרת להם את החיים. מה התגובות שאתה מקבל?

"התרגשתי לא פעם בעקבות דוא"ל ולחיצות ידיים של אנשים שניגשו בכנסים ובאופן הכי ספונטני.

אנשים כתבו לי שלא איבדו בי את האמון גם בימים הפחות טובים, ושסידרתי להם את הפנסיה.

זה נעים לקרוא את זה והנאמנות שלי למשקיעים שלי היתה תמיד במקום הראשון.

אני לעולם לא חשבתי לנטוש את הספינה גם בימים שהספינה בראשותי הייתה על סף שרטון, כי מה לעשות לא תמיד "הוויז" של עצמך מחובר ללווין  וזה עלול להוביל אותך בדרך מפותלת. 

אבל בזמן שחברות אחרות שלא צלחו בחרו ללכת להסדרים אגרסיבים ולמחוק את המשקיעים, אני נלחמתי להשאיר את החברה ברשימה הראשית ולמצוא חלופות עסקיות שיביא שחר חדש למשקיעים.

עזבתי את ניהול טוגדר רק כאשר הרגשתי והבנתי שאני משאיר לבעלי המניות ולמשקיעים שלי חברה ממותגת וחזקה, רק לאחר מכן התפניתי לעבר עסקיי הבאים".

אז מה התכנון הלאה? הנפקה חדשה?

"מטרת העל שלי היא ליזום עסקים חדשים ולנתב אותם בדרך הייחודית שאני רואה לנכון.אני מרגיש שיש לי ידע רב בשוק ההון ויכולת להרים עסק, ואני מתכנן להביא את הפנינה הבאה".

בתחום הקנאביס?

"יש לי כמה אפשרויות,גם בתחום הקנאביס ואני אכנס למהלך ציבורי רק כאשר אאמין במאה אחוז שזה הדבר הבא בשבילי ולטובת העתיד".

 

 

 

 

 

 

מובהר ומודגש כי הכותב [מחזיק בניירות ערך שהונפקו על ידי החברה נשוא המאמר] או [מספק שירותי ייעוץ לחברה בתחום שוק ההון ומקבל תמורה עבור כך]  ("החברה"), ועל כן קיים לו עניין אישי בחברה ובניירות הערך שלה. אין לראות במידע המובא במאמר כהצעה או שידול לקנות, למכור או לבצע עסקה כלשהיא בנייר ערך או מכשיר פיננסי אחר שהונפק על ידי בחברה, ואין באמור משום המלצה או הבעת כדאיות לגבי השקעה בחברה. המידע שמסופק במאמר הינו לצורך אינפורמטיבי בלבד, ואינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בצרכיו ונתוניו האישיים של כל אדם.


מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך: