מנכל פארמוקן: מכוונים לפריסה עולמית

מנכ"ל פארמוקן,העומדת להתמזג לשלד "מדיקל", גיל חובש, בראיון מיוחד ל"ישראל בורסה", בו הוא מספר על מצבה של החברה ושל הסקטור, מביע דעה על הסיכוי לייצוא ולגיליזציה, מפרט על פעילות החברה מחוץ לישראל וחושף לאיזה מיזוג הוא מכוון. (27-3-2019)

 

עינב כהן וטדי לנץ

במרבית המקרים, שכאומרים "מניות קנאביס", אומרים `מניות חלום`, שאולי, רק אולי ,ירוויחו בעתיד,כאשר ההערכה היא שהרוב יעלמו כלא היו.

נכון לכיום, יש רק חברה רווחית אחת בישראל, שעומדת בפני כניסה לבורסה, דרך עסקת מיזוג לתוך השלד של מדיקל, והיא נקראת פארמוקן.

מה שמפתיע הוא, שלמרות שהיה צפוי שהחברה הזו תוביל את הסקטור כולו, היא באופן יחסי נמצאת מחוץ לראדאר בגלל מיעוט חשיפה תקשורתית ופעילות המנייה רק ברשימת השימור עד שתקבל אישור להיסחר ברשימה הראשית,דבר שצפוי לקרות בתקופה הקרובה במקביל להצבעות ואישורי הבורסה.

אתמול,פארמוקן שחררה עוד פצצה לשוק,כאשר הודיעה, כי בהתאם לדו"חות הכספיים הלא מבוקרים לשנת 2018, רווחיה של החברה לשנת 2018 גבוהים מההערכות שניתנו במסגרת הדיווחים הקודמים.

הכנסות פארמוקן לשנת 2018 הסתכמו לסך של כ-14.8 מיליון ₪, הרווח התפעולי עמד על כ-8.5 מיליון ₪, הרווח הנקי לאחר מיסים הנו כ-6.6 מיליון ₪ וההון העצמי של החברה ליום 31 בדצמבר 2018 הסתכם בכ-11.6 מיליון ₪.

נכון לכיום, שווי השוק המגולם לפארמוקן עומד על כ250 מיליון ש"ח מול חברות מפסידות בסקטור וקטנות משמעותית מפארמוקן ששוויין עולה על מיליארד ש"ח.

על פי מה שידוע נכון לכעת, פארמוקן מחזיקה בנתח שוק מטופלי הקנאביס, השלישי בגודלו בארץ, ומעניקה שירות שוטף לכ-5000 מטופלים מידי חודש.

מנכ"ל החברה, גיל חובש, בראיון ראשון ל"ישראל בורסה" ובכלל לכלי התקשורת, שופך אור על הנעשה בחברה ועל התוכניות שלו לעתיד.

"אני יודע לאסוף כסף מהרצפה-לא מהעצים"

גיל, נראה כי אתם יחסית מחוץ לראדאר למרות שאתם המתקדמים ביותר והרווחיים היחידים. כיצד אתה מסביר את זה?

"אני יודע לאסוף כסף מהרצפה ולא יודע לאסוף כסף מהעצים.

אנחנו לא יודעים איך למכור חלומות,יש בשוק הזה ח`ברה תותחים שיודעים לעשות את זה מצויין,אני מתלבש בבגדי עבודה מוקדם בבוקר,מביא כסף מהבית,עובד מדוייק ולא מוציא כסף מיותר, מעניינים אותי המטופלים שלי והגידול בעסק ואני לא מתעסק בסיפורים".

רבים מדברים על הנפקת המשך בנסד"ק בהמשך כמו למשל אינטרקיור.האם זו אפשרות שקיימת גם אצלכם?

"כן.בתחילת הדרך,דיברו איתנו על הנפקה בקנדה.חשבנו על זה ברצינות, עד שהבחנו, שהקנדים פחות מעריכים בשווי הנכון חברות מחו"ל אז עזבנו.

לאחר מכן, פנו אלינו נציגים מהנסד"ק וזה הלך לכיוון הזה, עד שהרגשתי שאני מפרפר בים גדול מידי,אז אמרתי ,נתחיל בישראל, נכיר את השפה של שוק ההון ואח"כ נכוון לשם, אבל אני מכוון שזה ייקרה בעוצמה גדולה יותר, עם מחקרים קליניים ודברים נוספים מוגמרים".

הודעתם בעבר שאתם בוחנים הקמת מפעל לייצור עצמאי. איפה זה עומד היום?

"אנו בשלבים די אחרונים של התפתחות בתחום הספציפי הזה וכשנוכל-נודיע לבורסה. הצפי הוא, מהרגע שנתחיל להכשיר את המפעל, התוכנית היא להעמיד אותו מוכן בתוך 8 חודשים".

כמה זה עשוי לשפר את השורה התחתונה ברווחיות?

"לטווח הקצר לא יהיה לזה ערך גבוה, אבל ברגע שינתן ייצוא, מדובר ביתרון גדול,היות וגם ניתן במפעל שירות לאחרים, כאשר אני מעריך שבטווח היותר רחוק מדובר על תוספת של עוד 40-50 אחוז לרווח הנקי וכן נשמור את הפורמולות אצלנו בבית בלי לחשוף אותם למפעלים אחרים".

מדוע לבנות מפעל חדש ולא להצטרף למפעל קיים,כמו למשל יו ניבו ,שמסיימת עכשיו את המפעל שלה.

"אני מעריך מאד את גולן מנכ"ל יו ניבו, אבל אני מעדיף שכל שרשרת הייצור תישאר אצלי.אם אתה מחפש לראות את הכסף הגדול אז שם זה נמצא".

"הגענו להישגים גדולים במפעל תרביות הרקמה"

 הסיפור החם בפוליטיקה זה הלגיליזציה, מפלגת זהות וכ"ו. אפילו ראש הממשלה שוקל בחיוב. אתה בעד?

"אנחנו מדינת מלחמה ולא מתאים לי הסיפור הזה פה.

לילדים של היום אין גבולות, אני קורא ביום ראשון בעיתון סיפורים על ילדים שהתעלפו בסופ"ש מרוב שתיית אלכוהול.למה ככה? תשתו בשביל הכיף, למה להגיע למצב כזה? אבל אני יודע שהצעירים יביאו לזה שזה ייקרה בסוף ולא יעזור כלום. אני `חטייר`, ואחרי שאני אלך מהעולם שיעשו מה שהם רוצים".

בוא נדבר על מפעל התרביות הרקמה שלכם, שלפי מה שהבנתי מדובר בסיפור גדול.

"זה עולם שאנו מאד גאים בו ומלווה אותנו בו ד"ר אביחי אילן, אשר הינו מאבות המייסדים בתחום תרביות הרקמה בישראל וכיהן בעברו כמנכ"ל חברת תרביות ראש הנקרה, חברת אגרו-ביוטכנולוגיה עם מעל 40 שנות ניסיון בריבוי ובהשבחה של צמחים בתרביות רקמה.

בזכות תרביות הרקמה, אנו יודעים לעשות לצמח ריבוי ולנקות אותו מוירוסים ומחלות וכך אנו מייצרים צמחים אחידים ונקיים שנראים בדיוק אותו הדבר.

כרגע אנו במעבדה בשלב השרשת הצמח, שזהו השלב הסופי. כשנסיים נדע לייצר בין 100-120 אלף שתילים בשנה.

לפי מיטב ידיעתנו,אין אף חברה בארץ שיודעת לייצר תרביות רקמה וזה מהותי מאד לאיכות הצמח למטופלים וגם לעולם הפארמה".

לאחרונה היתה את הפאדיחה עם חברת `תיקון עולם`, שהודיעה לחולים שלא תוכל לספק קנאביס רפואי עד יולי, בשל העובדה, שלא הספיקה להעביר את פעילותה לחווה החדשה. איך אתה רואה את המקרה הזה?

"זו הודעה עצובה מאד ועושה שם רע לענף בארץ.אני לא יודע איך זה קרה להם כי הם לא פראיירים. אפילו השותפים שלנו ביוון שאלו אותנו מה פשר הדבר.

בכל יום, מצלצלים אלינו 150 מטופלים של תיקון עולם ואנחנו לא יכולים לספק להם כי יש לנו מחוייבות לחולים שלנו ואין לנו עודף היצע.

אנו עובדים עם תוכנה,שאנו יודעים בעזרתה איפה נהיה עוד שנה וחצי ,ולא `בנינו` על מטופלים מתיקון עולם או מאחרים".

"הקנאביס ירפא סרטן"

 המדינה עושה צרות ומקמצת ברישיונות קנאביס לחולים שסובלים. גם אתה רותח על זה?

"אנשים רבים לא מבינים מה בדיוק קורה פה. זה לא כל כך פשוט.

חולים אנקולוגיים,שמבקשים רישיון לקנאביס, מקבלים אישור בתוך 10 ימים.

הבעיה היא בתחום הכאב.שם אתה קודם חייב להשתמש שנה בתרופות קונבנציונליות ורק אח"כ אתה צריך למצוא רופא שייתן לך המלצה לקנאביס.

יש כאן בעייתיות, תחשוב שכל אחד שכואבת לו האצבע יבקש קנאביס.יכול להיות פה ניצול של אנשים שרוצים לעשן לצרכי פנאי ולכן נותנים קודם התווייה של תרופה רגילה".

פייגלין בדרך לטוס לכנסת רק על הסיפור הזה.

"נפגשתי איתו לפני 3 שנים. אמרתי לו-`אני מבין שאתה לטובת לקנביס הרפואי, אבל אם אתה רוצה ללכת עם הלגיליזציה- תלך איתה, ואל תערב את העניינים הרפואיים`.

הוא לא קיבל את מה שאמרתי,אבל הנה תראה, טוב שהוא לא הקשיב לי כי עובדה שהוא בדרך להיכנס לכנסת ".

גיל, הקנאביס ירפא סרטן לדעתך?

"אין לי ספק שכן. צריך רק למצוא את הפורמולה. 70 שנה הקנאביס לא היה חוקי ורק עכשיו נפתחת הדלת.

פרופסור דדי מאירי מהטכניון חוקר את תחום הסרטן ואני בטוח שיביא תוצאות. הקנאביס יהיה הכימותרפיה הבאה בעולם".

עם יד על הלב. נראה ייצוא קנאביס מישראל?

"למוצרים בהחלט כן ולכן זה מאד מעניין אותנו. במוצר יש ייחודיות שאין בפרח ואי אפשר להתחרות במחירים של הקנאביס מקולומביה למשל".

יש לכם מקום לגדול אורגנית רק ממטופלים בישראל? בכל זאת, אתם כבר עם 5000 מטופלים.

"יש לנו מקום רב לגדול. יש כיום כ-150 אלף אונקולוגיים בישראל,כאשר נכון לכיום,אנו גדלים רק בישראל בכ30-35 אחוז בשנה ללא ההתפתחות הדרמטית שלנו בחו"ל לאחרונה".

"מוצרי קוסמטיקה ב260 נקודות מכירה"

 הזכרת את חו"ל, אז בוא נדבר על העסקים שלכם שם. איפה אתם עומדים היום?

"ביוון-בקרוב אנו צפויים לקבל אישור לגידול חממות אינדור ובניית מפעל.

השותפים שלנו שם משקיעים 5 מיליון יורו ואנו קיבלנו 20% מהחברה ללא השקעות, כאשר יש לנו אופציות להגיע עד 49% אחזקה בחברה.

אנו מצידנו מספקים להם ידע ואחראים על הגידול.

קמבודיה- אותו הסיפור בדיוק, אבל ייקח עוד כחצי שנה עד שנראה רישיון.

הבנייה של תהיה בתקנים של ארופה, כאשר גם פה יש לנו 20% ללא השקעה הונית מצידנו,עם עוד אופציה ל49%. השותפים משקיעים מכספם 3 מיליון יורו.

הגידול שם משמעותי מבחינתנו מעוד כיוון.עלות גידול שם מאד זולה ומהווה לנו אלטרנטיבה לגידול בעתיד,שתהיה אופציה של מחיר אטרקטיבי ולא רק פרימיום.

אוסטרליה- אנו מחזיקים ב35% מהחברה המשותפת  עם אופציה לעד 50% מהמניות,כאשר החברה שאנו משתפים איתה פעולה QBL ,מעוניינת להנפיק את עצמה בבורסה.

ההסכם בינינו,שהיא משקיעה בשיווק במזרח הרחוק, אוסטרליה וארופה ואנו מספקים את הפורמולות.

סגרנו שם כבר עם מפעל והתחזית כרגע היא ,שבתוך חודש יתחילו לייצר ולמכור בפועל, כרגע רק בשוק האוסטרלי, אבל יש גם שותפים סיניים שרוצים לשווק גם שם.

אנו נמכור שם מוצרי קוסמטיקה ועור,שישווקו ב260 נקודות בבתי מרקחת.

מוצר שלנו יעלה שם בסביבות 50 דולר, ואם זה יימכר כפי שאנו חושבים אז מדובר בעסק שמהותי לנו.

ויש את ההודעה האחרונה שהודענו בהקשר של הודו, התקשרנו בהסכם עם פיורמג`יק לצורך פיתוח מוצרים המשלבים בין קנאביס לבין נוגד החמצון אסטקסנטין,שהם מתמחים בו ע"י גידול אצות.

יו"ר החברה הוא אבי פלד שכיהן בעבר בתפקיד נספח ישראל בהודו,ואנו עובדים ביחד על פורמולות,כאשר בהמשך נקים מפעל משותף,כאשר יוסדר שוק הקנאביס הרפואי ע"י הממשלה שם".

אתם סביב העולם,אבל חסרה לי מילה אחת קטנטונת-ארה"ב.

"אני מעדיף שלא להרחיב כרגע על התפתחויות העסקיות בארה"ב. בגדול,יש לנו התלבטויות בעניין,כי אם ניכנס לפעילות שם-לא נוכל להיסחר בנסד"ק בגלל הרגולציה,אבל אם תראה לנו עסקה שם כפוטנציאל כלכלי ענק-לא נוותר על השוק הזה גם במחיר של וויתור על הנפקה בנסד"ק.

"יש התעניינות מחברות פארמה גדולות וזה בהחלט מעניין אותנו"

כל הסקטור מוכר חלומות. הבנתי כבר שאתה לא מאלה שאוהב לדבר הרבה ובטח לא על חלומות לתקשורת. אבל בכל זאת, איזה חלום מוכרת פארמוקן מלבד העסק היציב והגידול הרגיל בעסק?

"אנו משקיעים רבות בפיתוח ומעמידים ליין מוצרים שהם העתיד כפי שאנו רואים זאת.החלום הוא למכור אותו בכמויות גדולות מאד בעולם כולו ואנו בדרך לשם,אבל אני לא אזרוק סתם מספרים לשוק לפני שאני אראה את זה קורה".

ראיתי את ליין המוצרים שלכם, נראה מרשים וארוז במיתוג שנראה יוקרתי. אבל האם באמת בעולם סופרים את המותגים הישראליים הקיימים בקנאביס ?

"כאשר אני מגיע לתערוכות ואומר שאני מגדל מישראל,כולם עושים כבוד גדול.

יש לנו שם טוב מאד בעולם ובקליפורניה למשל מחפשים מוצרי קנאביס ישראליים,אבל מוצר ממותג זה לא מספיק, צריך מוצר שיעבוד וזה בעיקר מה שחשוב, ואת זה אני חושב שיש לנו בגדול".

אתם מגדלים בארץ. יקר יותר מאפשרויות בחלק מהמקומות בחו"ל.לא בזבוז כסף?

"לא נוותר על השוק הישראלי. פה התחלנו ויש כאן פלטפורמה הכי טובה בעולם למחקר ופיתוח,אבל בהחלט אנו שוקלים את האפשרות להקים גם חברת בת גדולה בחו"ל, שתתחרה במחירים הזולים מבחינת גידול.גם מבחינת גידולי indoor ברור לנו שהכיוון הולך לשם ואנו פועלים גם בנושא זה".

אנו מסקרים זמן רב את תחום הקנאביס וסוברים כי התחום יילך בהמשך למיזוגים אגרסיביים. גם אתם במשחק?

"גם לנו אין ספק שלשם העולם יילך.אם נחפש מיזוג זה יהיה בשביל ערך מוסף ולא סתם.לא נהרוג מותג בשביל כסף.

מיזוג עם חברת פארמה גדולה מאד מעניין אותנו. יש התעניינות, ואני מקווה שבסוף ייצא לפועל משהו גדול בקנה מידה בינלאומי".

מובהר ומודגש כי הכותב [מחזיק בניירות ערך שהונפקו על ידי החברה נשוא המאמר] או [מספק שירותי ייעוץ לחברה בתחום שוק ההון ומקבל תמורה עבור כך]  ("החברה"), ועל כן קיים לו עניין אישי בחברה ובניירות הערך שלה. אין לראות במידע המובא במאמר כהצעה או שידול לקנות, למכור או לבצע עסקה כלשהיא בנייר ערך או מכשיר פיננסי אחר שהונפק על ידי בחברה, ואין באמור משום המלצה או הבעת כדאיות לגבי השקעה בחברה. המידע שמסופק במאמר הינו לצורך אינפורמטיבי בלבד, ואינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בצרכיו ונתוניו האישיים של כל אדם.


מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך: