סמנכל פורסייט: אנו המובילאיי של הרכבות

מניית פורסייט מהמניות החמות בבורסה הישראלית,קיימה השקה של גרסת האלפא של המערכת למניעת תאונות דרכים,אבל כנראה שה"פנינה" האמיתית נמצאת דווקא בתחום אחר שבה עוסקת חברת פורסייט-תחום הרכבות. סמנכ"ל הפיתוח העסקי , אריאל דור, התראיין ל"ישראל בורסה" ושפך אור על ההתפתחויות. (31-1-2017)

עינב כהן

החדשות האחרונות של חברת מובילאיי, היו גדולות מהחיים.

החברה הודיעה כי החלה בניסויי הרצה של מכוניות אוטונומיות בארה"ב, בשיתוף עם ב.אם.וו ו-אינטל,כאשר ההשקה הסופית של המכוניות צפויה להיות בשנת 2021.

העולם כולו נרגש מהמציאות שנראית על גבול הבלתי אפשרי, שבמרכזה עומדת חברה ישראלית עם שווי שוק של 9.5 מיליארד דולר.

אבל מאחורי חברת מובילאיי, עומדת עוד חברה ישראלית- חברת פורסייט, עם שווי שוק של 166 מיליון ש"ח בלבד שטוענת שהיא יודעת לעשות את מה שמובילאיי עושה בצורה טובה ובטיחותית יותר-בתלת מימד, כאשר נכון לכרגע היא מתועדת להשתלב במכוניות רגילות ובעתיד גם במכוניות אוטונומיות.

את הטכנולוגיה שעליה בונה חברת פורסייט, היא לקחה את מחברת האם מגנא, המשווקת מערכת התרעות ביטחוניות באמצעות מערכות מכ"ם לגבולות ומתקנים בארץ ובעולם.

אמש, קיימה החברה השקה מפוארת למשקיעים שכללה השקה של גרסת האלפא למערכת שפיתחה למניעת תאונות דרכים,אבל כנראה שה"פנינה" האמיתית נמצאת דווקא בתחום אחר שבה עוסקת חברת פורסייט-תחום הרכבות.

סמנכ"ל הפיתוח העסקי של החברה, אריאל דור, התראיין ל"ישראל בורסה" ושפך אור על מה שקורה בחברה ולאן מועדות פניה.

מערכת המזהה ילדים בכביש

אריאל, איך כיום מחולק שוק מערכות תאונות הדרכים?

"חברת מובילאיי שולטת היום בשליש מהשוק, כאשר ישנן עוד 2-3 חברות שעוסקות בזה וכן סובארו ומרצדס המייצרות לעצמן.

איפה אתם נכנסים לתמונה?

המוצר של מובילאיי כיום לא מושלם, היא אמנם לא יקרה, ומשתלבת גם ברכב האוטונומי עם 27 סנסורים,אך מוגבלת בהיותה מבוססת על מצלמה אחת.

המוצר של פורסייט, מבוסס על טכנולוגיית תלת מימד,המגיע ממידע משתי מצלמות ברכב.

היתרונות של זה הם אדירים ובהבדל גדול מכל מתחרה היום בעולם- נזהה רוכב אופניים בכל מיני תנוחות, מה שהחברות האחרות לא ידעו לעשות,נזהה הצללות,רכבים חונים ועוד..מדובר בגדול על מערכת מעולה להתראה".

השקתם היום את מערכת האלפא שלכם.ספר על יתרונותיה.

"המערכת מתריעה בפני אי שמירת מרחק ומגלה ומתריעה לכמה דברים-מכשולים החל מעצמים בגודל 40 על 40 ס"מ,רכבים במסלול הנסיעה,הולכי רגל ורוכבי אופניים.תבין, המערכת יודעת לזהות ילדים קטנים מאד-מה שאף מערכת לא יודעת לעשות כיום.

ומה עם רכבים אוטונומיים?

"גם על זה אנו עובדים.הטכנולוגיה הנוכחית הנה הבסיס לפיתוח מערכות לרכבים אוטונומיים.עם היכולות שלנו לא נצטרך שילוב של 27 סנסורים כפי הקיים כיום, כי העיניים שלנו ברכב יספקו התראה טובה יותר בפחות ציוד".

מכוונים לשוק הסיני

לפני שלושה חודשים, הוציאה החברה לבורסה הודעה כי היא החלה לשתף פעולה עם אחת מיצרניות הרכב הגדולות בסין, הנמצאת בבעלות ממשלת סין ונחשבת לאחת משלושת הגדולות בסין.

בהסכם דובר על שיתוף פעולה של בדיקת מערכות ההתראה ברכבי החברה וכן השקעה  עתידית אפשרית של עד 15 מיליון דולר בפורסייט.

חברת מובילאיי, כבר סגורה בחוזים עם יצרניות רכב לטווחים ארוכים, איך תחדרו לשוק?

"חברת מובילאיי מכסה המון דברים ברכב האוטונומי,אבל לי יש דברים שאין לה, דברים שאני יודע לזהות וכשאתה נוסע ברכב אוטונומי, אתה לא יכול להסתפק בחצי עבודה כשהידיים שלך לא על ההגה.

יכול להיות שנמצא את עצמנו ככוח עזר במערכות האלה משום שאנו חברת תוכנה, ומלבד זאת התכנון שלנו הוא ללכת לשוק הסיני שמובילאיי לא מתמחה בו. בשוק הסיני מייצרים שליש מהרכבים המקומיים ואין אף יצרן מקומי שמייצר מערכת כזו".

התחלתם לעבוד מולם?

"אכן. חרשתי את השוק הסיני במשך שלושה שבועות, ביקרתי אצל יצרניות הרכב.אנו רוצים להיכנס לשם וכמה שיותר מהר, וכמו שאמרתי- נגיע גם לארה"ב ואירופה".

התחלתם פיילוט עם יצרן כלי רכב מסין.תוכל לפרט?

"מדובר על חברה שמייצרת מאות אלפי כלי רכב לשוק הסיני ואין לה מערכות הגנה, המערכת שלנו תיבדק אצלם לתקופה של כ-3 שבועות ואחריה עשוי להיסגר הסכם מסחרי בינינו".

"נתנו עיניים לשוק הרכבות"

מה שאולי הולך לשחק קלף רציני לחברת פורסייט בלי אולי שהתכוונה לכך, מגיע מכיוון לא צפוי בכלל.

חברת פורסייט מחזיקה בכ-32% בחברת `רייל ויז`ן` (עם אופציה לעלות ל48%), המפתחת מערכת לזיהוי מכשולים על גבי מסילות הרכבת, כאשר המערכת כבר עברה מספר ניסויים עם רכבת ישראל וחברת הרכבות הלאומית של איטליה.

שוק הטכנולוגיה לרכבות מוערך כיום בכ-180 מיליארד דולר בין השנים 2019-2021, כאשר הצפי הוא שמערכות התפעול של העולם הישן של הרכבות יוחלפו בטכנולוגיות חדשות בדומה למה שקורה בתעשיית הרכב.

כיום,שוק הרכבות מייצר בארה"ב לבדה, 6900 תאונות, שנגרמות מהתנגשויות בעצמים זרים ועוד..באירופה נהרגו בשנת 2014 אלף איש כתוצאה מתאונת רכבות.

חברת פורסייט, פיתחה, ביחד עם חברת `רייל ויז`ן`, מערכת המותקנת על הקטרים ומפקת מידע ויזואלי בכלי תנאי אקלים ותאורה ובכך יכולה למנוע באופן מהותי תאונות של רכבות.

כבר בשנה שעברה, החברה ערכה ניסוי מוצלח עם חברת הרכבות הלאומית של איטליה,ודיווחה על ניסויים נוספים בארופה, כולל הסכם אסטרטגי עם רכבת ישראל וכן התקבלה למרכז החדשנות של חברת הרכבות הלאומיות של גרמניה.

אריאל, תוכל לשפוך אור על תעשיית הרכבות. היכן אנו עומדים כרגע ולאן מכוונים?

"שוק הרכבות הוא כמו תעשיית הרכב לפני 15 שנה.שוק לא יעיל,רכבות מאחרות,נזקי תפעול והרוגים וכל זה עולה הרבה מאד כסף ופוגע בחיי אדם, יש כל כך הרבה מקום להתייעלות ושיפור כך שמדובר בעולם חדש לגמרי שאנו מביאים בו בשורה ראשונית בתחומנו.

כיום,תעשיית הרכבות מביטה לעבר תעשיית הרכב ומקנאה,היא הרחק מאחור וזה לא יימשך עוד זמן רב.אנחנו מובילאיי של שוק הרכבות".

איך זה עובד?

"חברת רייל-וז`ן הוקמה פיתחה מערכת התראה שמזהירה את נהג הקטר בפני התנגשות אפשרית במכשולים, חפצים ובני-אדם על מסילת הרכבת.

המערכת מבוססת על שימוש במצלמה תרמית ואלגוריתם המזהה עצמים ובני אדם על מסילת הרכבת במרחק של למעלה מ-1,500 מטר בכל תנאי מזג אוויר, ומספקת לנהג על מסך ווידאו התראה על העצם ומפעילה מערכות אוטומטית להגיב לאירוע"

נשמע משהו שלא צריך להיות גאון גדול כדי לפתח.

"אז זה הרבה יותר מסובך ממה שאתה חושב. כל החברות הכי גדולות כגון סימנס וGE  נכשלו בניסוי הזה כבר ממרחק של 300 מטר ראות.המוצר שלנו יודע לספק מידע ממרחק של 1500 מטר, וכדאי שתזכור, שבמרחק של 300 מטר, לא משנה כמה תתריע לרכבת- לעצור היא לא תוכל".

אוקי, ואיך בדיוק עובדת המצלמה הזו?

"מצלמה תרמית רואה דרך כל מזג אוויר וביום ובלילה,במסילה יש סרגל דרכים עם רוחב קבוע, הטכנולוגיה יודעת לזהות את הפלדה שעל המסילה וכך יודעת להשליך על טווח הראיה".

איך ברכבת ישראל ואיטליה הגיבו לטכנולוגיה הזו?

"בישראל הנהג נסע עם הראש למסך ולא לדרך והיה בהלם,כאילו היו לו פתאום עיניים,גם באיטליה, התגובות היו נלהבות מאד,היתה הרגשה שזה נותן להם ביטחון שיש גורם איכותי שיודע להחליט בשביל הנהג איך לפעול".

מתי תראו מזה הכנסות?

"המוצר הסופי יהיה מוכן באיזור הרבעון הראשון של 2018 ואז נוכל להתחיל לייצר מזה הכנסות ראשוניות.אין שום שאלה על התכנות המוצר, אלא צריך רק לשפשף יכולות,אין לי ספק שנגיע לתוצאות מדהימות".

מחר מובילאיי גם יכולה לייצר משהו דומה.

כשמובילאיי היו בשלב הזה במערכת התראה, היו לה פיילוטים עם פולסווגן והם גייסו 2.5 מיליארד דולר...אני לא מודאג, אנו במצב מאד מתקדם ויהיה קשה לחקות אותנו, יש לנו פניות מחברות הרכבות הכי גדולות בעולם והשוק לא מתמחר את הפוטנציאל שלנו בעולם הרכבות, פוטנציאל עצום שאנו מובילים בו בעולם ומדובר עוד בתחילת הדרך של התפתחות העולם הזה".

מה ישנה לדעתך את התמונה בהתפתחות של החברה הזו?

"פיילוט מוצלח בסין, התקדמות לכיוון של חוזה מסחרי יקפיץ את החברה הזו לרמות אחרות לגמרי,אנו ממשיכים לקבל כל הזמן פניות של חברות סיניות והודיות ואנו מאד מפוקסים".

ומילה למשקיעים.

"אנו לא חברת סטרטאפ.אנו נשענים על חברה ביטחונית שכבר עובדת 15 שנה ועם הטכנולוגיה הזו היא שומרת על הגבולות ועל הר הבית. יש יותר גושפנקא מזה?".

מניית פורסייט נסחרת כיום בשער 659 לאחר עלייה של 217% ב12 חודשים האחרונים.

מעוניינים להיחשף, ראשונים בארץ, לחברות שעשויות להיות "הדבר הגדול הבא", עם סיפור חייהן בעברית פשוטה? לחצו כאן

רוצים לחסוך סכום מדוייק להגשמת החלום הכי גדול שלכם?עינב כהן ילמד אתכם כיצד- לחצו כאן

מובהר ומודגש כי הכותב [מחזיק בניירות ערך שהונפקו על ידי החברה נשוא המאמר] או [מספק שירותי ייעוץ לחברה בתחום שוק ההון ומקבל תמורה עבור כך]  ("החברה"), ועל כן קיים לו עניין אישי בחברה ובניירות הערך שלה. אין לראות במידע המובא במאמר כהצעה או שידול לקנות, למכור או לבצע עסקה כלשהיא בנייר ערך או מכשיר פיננסי אחר שהונפק על ידי בחברה, ואין באמור משום המלצה או הבעת כדאיות לגבי השקעה בחברה. המידע שמסופק במאמר הינו לצורך אינפורמטיבי בלבד, ואינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בצרכיו ונתוניו האישיים של כל אדם.


מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך: