מציאות מדומה-אלו החברות המובילות בעולם!

עולם המציאות המדומה עומד לחדור לחיינו כמעט בכל אספקט. כתב הטכנולוגיה של ישראל בורסה, אלכס קולפקוב, במאמר מיוחד על עולם המציאות המדומה והחברות המובילות בתחום. (22-12-2019)

אלכס קולפקוב

בתקופה האחרונה אני נתקלים יותר ויותר בנושא המציאות המדומה בחיינו, Virtual Reality או בקיצור VR, בין אם זה בתקשורת, בדוכני משחקים בקניונים וכדומה.

ויש לך מספר סיבות, אך העיקרית שבהן היא שמוצרי מציאות מדומה נהיו יותר זמינים וברי השגה לקהל הרחב.

אך לפני הכל בואו נגדיר מה זה בעצם מציאות מדומה:

לפי ויקיפדיה, מציאות מדומה היא סימולציה של סביבה, המתבצעת באמצעות מחשב, קונסולה ייעודית או טלפון נייד, באופן הנותן למשתמש אשליה כי הוא נמצא בסביבה המציאותית אותה מדמה המחשב.

טכנולוגיית המציאות המדומה נהייתה יותר מיינסטרים לאחרונה עם הגעתם של מוצרים ברי השגה לקהל הרחב.

עסקים כבר מאמצים בחום את ההזדמנויות החדשות שנוצרו על ידי הטכנולוגיה הזו. זה לא מפתיע, כשלוקחים בחשבון את ההזדמנויות שזה יוצר לשחרור המוחות שלנו מהשלשלאות הפיזיות של הגוף שלנו ומאפשר "להסתכל" אל תוך מקומות שרק קיימים בעולם הדיגיטלי.

בעולם הדיגיטלי, החוקים הם שונים - עצמים יכולים להופיע בעזרת תיאורם. מעבר בין יעדים יכולה להתבצע במצמוץ. וכל נזק שנעשה יכול להיות מבוטל בלחיצת כפתור.

כל זה הופך את המציאות המדומה - ואת טכנולגיית האחות שלה מציאות רבודה, כלי עוצמתי עבור עסקים.

אתן כאן סקירה על כמה מהדרכים שבהן הטכנולוגיה משומשת היום וטעימה ממה שהיא יכולה לשמש עוד בעתיד.

 

מציאות מדומה - השפעה על כלל תחומי העסקים

רוב ההייפ שהיה סביב ההשקה של מכשירי VR לקהל הרחב בשנה שעברה מוקד סביב הפוטנציאל שלהם לשפר חוויות בידור. השימוש בטכנולגיית המציאות המדומה בעסקים, אולם, צפוי להשיג את השימוש לפנאי בשנים הקרובות, עם הכנסות צפויות לתעשייה בשווי של 12.5 מיליארד דולר עד 2025 לפי מחקר של Tractica.

כל תהליך אשר יכול להיות מבוצע בעולם הפיזי - ובעולם העסקי שיכול לנוע משירות לקוחות לפרסום, פיננסים, משאבי אנוש וייצור - יכולה להיות סימולציה של זה ב VR. באופן כללי, משימות אשר יכולות להיות מבוצעות ב VR יכולות להיות מחולקות לשתי קטגוריות - אימון, או יישום מעשי.

למטרות אימון, ה VR מציע את הפוטנציאל לטבול את עצמנו בכל סיטואציה שיכולה להיות מדומה במחשב.

תמונות מציאותיות ברמה גבוהה "מתעתעות" במוחנו שנאמין, ברמות משתנות, שמה שאנו רואים הוא אמיתי, מה שמאפשר לנו לעקוב, וללמוד מהאינטרקציות שלנו.

למשל, מערכות אימון לדיבור בפני קהל שנוצרו בעזרת שימוש בטכנולוגיה הנ``ל, כמו ה VirtualSpeech של Oculus.

כשמדובר ביישום פרקטי, האפשרויות הן בלתי נגמרות - הגורמים העיקריים כאן הם הפוטנציאל לאפשר לאנשים לבצע משימות מבלי שהם יהיו נוכחים והאפשרויות לעיצוב ואינטראקציה עם הדמיות של אובייקטים של העולם האמיתי שלא היו אפשריים אפשריים בחיים האמיתיים.

ייצור אבי טיפוס ועיצוב

בעסקים המבוססים על ייצור והפקה, המציאות המדומה מאפשרת כל אפיון של חלק, תהליך או מנגנון להיות מדומה ולהיבדק. דברים כמו ביצועים או מהימנות ניתנים לבדיקה תחת כל מצב, בצורה הרבה יותר חסכונית, זריזה ובטיחותית. נכון, שיש לעיתים קרובות פלטפורמות מוכנות מראש ועלויות גבוהות של כלי עבודה מוכנים. אולם, ככל שיפותחו יותר שירותים עבור טכנולוגיית ה VR עלויות אלה ימותנו.

יכולים להיחסך מיליונים על ידי חיסול הצורך בבניית אבי טיפוס עובדים בקנה מידה מלא, על ידי ביצוע של חקירה ראשונית של רעיונות ב VR.

היום, זה מבוצע בעיצוב כלי טיס, חברות Boeing ו Airbus משתמשות בצורה נרחבת בטכנולוגיית מציאות מדומה לעיצוב וניסוי של פיצ`רים ודגמים חדשים.

ארכיטקטים עברו כבר להשתמש בטכנולוגיית ה VR, עקב הסיבה שזה מאפשר להם להציג רעיונות מוכנים ללקוחות, ומאפשר להם לחקור בצורה חופשית את העיצובים שלהם לפני שאבן אחת הונחה.

מציאות מדומה ולקוחות

המציאות המדומה מציעה לכל בית עסק את ההזדמנות לחשוב מחדש איך הם מציגים ומתעסקים עם הלקוחות שלהם.

לכלי הפרסום ושירות הלקוחות, המציאות המדומה פותחת אפשרויות חדשות להציג לראווה שירותים ומוצרים חדשים.

בהמשך הדרך, ככל הנראה זה יהיה ספק יעיל בצורה ייחודית של מידע על התנהגות צרכנים.

זה כי כשמישהו עובד איתך בעולם וירטואלי, דיגיטלי, כמויות עצומות של דאטה הופכות להיות זמינות על איך אנשים מתנהגים, מגיבים ומבצעים אינטראקציות אחד עם השני.

לקוחות היום מנהלים חיים דיגיטליים והם יעדיפו ללבוש מכשיר VR ולהופיע בעולם וירטואלי מאשר לבקר בחנות קונספט פיזית.

ברגע שאותם לקוחות מבקרים בעולם הוירטואלי, הם יכולים לתקשר עם עוזרות מכירות - שהן יכולות להיות הדמיה של אנשים אמיתיים, או ככל הנראה עם הזמן, AI אשר פועל בצורה עצמאית ללא מגע או שליטה של אדם.

אם לקוח רוצה לנסות רכב חדש, רהיט או כלי מטבח, טכנולוגיית המציאות מדומה תאפשר להם זאת מבלי לעזוב את הבית.

כמובן, חדר תצוגה פיזיים ככל הנראה יישארו חלק ונוף הפרסום לזמן מה, מוצרים רבים אשר אנשים רוצים לנסות ולמשש את אותם מכשירים. אולם, למחקר שוק מקדים ולסקירה זריזה של מוצר של מותג מסוים, ה VR יציע עם הזמן אלטרנטיבה נוחה.

ענקית הרהיטים השוודית איקאה כבר היום מציעה חדרי ראווה וירטואלים ויותר ויותר קמעונאים צפויים ללכת בדרכה.

אימון בעולם וירטואלי

אחד היתרונות הבולטים של אימון בטכנולוגיית מציאות מדומה היא כשדברים מסתבכים אתה פשוט על כפתור האתחול והכל מסתדר.

כיום, זה מיושם בעולם הרפואה, מנתחים משתמשים בשיטה זו על מנת להתאמן בביצוע של בחירות של חיים ומוות בזמן ביצוע ניתוחים מורכבים על ילדים.

סימולציה זו מגיעה עד לסריקה ויצירה הדמיות תלת מימד של אחיות אמיתיות שהמתלמדים יעבדו איתן על מנת שהם יראו פרצופים מוכרים כשהם ייגשו לביצוע של ניתוחים אמיתיים.

שימושים רפואיים אחרים מאפשרים לרופאים ומנתחים לנסות כלים חדשים ופרוצדורות בהדמיות בסביבה בטוחה.

יצרניות ציוד גם מרוויחות פידבק חשוב תודות למעקב צמוד המציאות המדומה מאפשרת.

טייסים נסמכים על סימולטורים כבר עשרות שנים.

אולם, חדר הסימולציה העצומים והיקרים מאוד מתחילים לתת את מקומם לפתרונות מציאות מדומה ניידים וחסכוניים מבחינה כספית.

גישה לסימולטורים מהמעלה הראשונה, אומר שטייסים יגיעו לשמיים עם הרבה יותר ניסיון טיסה מתחת לחגורה מבעבר.

למורים יש היום את ההזדמנות לבדוק את אופן התנהלותם מול כיתה של ילדים לא ממושמעים בכיתה וירטואלית.

כמו כן, תרגול של שיטות הלמידה שלהם בזמן התמודדות עם התנהגות מפריעה מצד התלמידים כמו שימוש בטלפונים בזמן שיעורים.

שוטרים בניו ג`רזי, בארצות הברית משתמשים במערכת המאפשרת להם להתאמן לתרחישים הנעים מכיוון תנועה לאירוע ירי.

אימונים אלה הגיעו לרמה שבה משלבים שוקים חשמליים למתאמנים כשהם מבצעים טעות מסוכנת - על מנת להדמות פחד ששוטרים ירגישו באופן טבעי באירועים מסוג זה בשטח.

מציאות רבודה כשירות

למרות שבהשוואה לחדרי סימולציה מסורתיים, טכנולוגיית המציאות המדומה מציגה חיסכון משמעותי בעלויות, יכולות להיות עדיין הוצאות מוקדמות משמעותיות.

זה נכון במיוחד במקרים שבהם אימונים דורשים הדמיות לפי דרישה אשר דרושות כתיבת קוד מיוחד ועיצוב סביבות וירטואליות מאפס.

כמענה לדרישה זו אנו מתחילים לראות עליה של עסקים המספקים שירותים מוכנים מראש, מיחידות VR לשימוש ועד לבניית כלים אוניברסליים לתחום.

סוכניות פרסום אשר הכינו את עצמן להכנת חוויות אינטראקטיביות ווירטואליות לחברות ומותגים נכנסות תחת קטגוריה זו גם כן וסביר מאוד שהן ישחקו תפקיד משמעותי בנוף הפרסום בעתיד הנראה לעין.

עלייה של שירותים מסוג זה כבר משחקת תפקיד באיפשור של פיתוח ויישום של מציאות מדומה בשלל תעשיות ופנאי, עם מציאות מדומה בתחום הדייטים, שיורתי תרפייה והצעות בחום הבידור, כל אלה צפויות לטלטל את הסקטורים שלהם בהתאמה.

חברות ציבוריות העוסקות ב VR

1. חברת Oculus VR (פייסבוק), סימבול: FB

אחד השמות בולטים בתעשייה כיום. החברה נרכשה על ידי פייסבוק בעבור סכום של 2 מיליארד דולר בשנת 2016. החברה הכריזה על מכשיר הדגל שלה המתקדם ביותר שלה בשם Oculus Quest בחודש מאי האחרון, המיועד לקהל הרחב עם תג מחיר אטרקטיבי.

 

2. חברת Microsoft, סימבול: MSFT

שם גדול נוסף בתחום ה VR היא מיקרוסופט. החברה שחררה את מכשיר ה VR הראשון, Microsoft HoloLens בשנת 2016 ומאז היא הכריזה על יורש בשנת 2019, אשר כרגע זמין למפתחים בלבד. דבר חשוב לדעתי הוא שמיקרוסופט לא מתעסקת רק עם מציאות מדומה אלא גם עם מציאות רבודה, תחום אשר תופס תאוצה גם כן (ראו פוקימון גו, ומשחקים נוספים).

לחברה צפויות הרבה הפתעות בקנה והיא ללא ספק חברה רצינית בתחום ה VR.

 

3. חברת Nvidia, סימבול: NVDA

נבידיה, אחת החברות האהובות עלינו בישראל בורסה, אשר ידועה בעיקר בזכות שוק כרטיסי המסך אשר היא שולטת ביד רמה, הינה מעורבת גם בתחום המציאות המדומה.

נבידיה בעצם מציעה טכנולוגיות VR ליוצרים ולחברות העוסקות ב VR להשתמש וליצור אפליקציות ומשחקים טובים יותר.

 

העתיד של המציאות המדומה

טכנולוגיית המציאות המדומה ללא ספק הולכת להשתפר באופן משמעותי עם הזמן ולהביא לנו חוויות בעולמות הוירטואלים אשר יראו דומים כמה שיותר לעולם האמיתי.

פריצות דרך משמעותיות שהיו לאחרונה בתחום אשר יכולות להביא להתקדמות טכנולוגית  נרחבת כוללות את עלייתה של טכנולוגית מעקב העינית (eyeball tracking), שתאפשר לנו לתקשר ולהפעיל אספקטים של סימולציה רק על ידי העיניים שלנו.

כמו כן, בעתיד הלא רחוק (ניסויים כבר נערכים בתחום) נוכל לשלוט במציאות המדומה בעזרת המחשבות שלנו בלבד. עקב העובדה שתעשייה זו עדיין מתפתחת ישנן הרבה חברות פרטיות אשר עוסקות בפיתוח טכנולוגיות מתקדמות לתחומים כמו חומרה ותוכנה, ואמצעים שירותים משלימים.

ללא ספק האפשרויות בתחום זה הן עצומות והמכשירים הטכנולוגיות ישתכללו עם הזמן כך לתעשייה זו יש פוטנציאל גדול לשנות את חיינו בקנה מידה היסטורי שלא נראה כמותו.

מובהר ומודגש כי הכותב [מחזיק בניירות ערך שהונפקו על ידי החברה נשוא המאמר] או [מספק שירותי ייעוץ לחברה בתחום שוק ההון ומקבל תמורה עבור כך]  ("החברה"), ועל כן קיים לו עניין אישי בחברה ובניירות הערך שלה. אין לראות במידע המובא במאמר כהצעה או שידול לקנות, למכור או לבצע עסקה כלשהיא בנייר ערך או מכשיר פיננסי אחר שהונפק על ידי בחברה, ואין באמור משום המלצה או הבעת כדאיות לגבי השקעה בחברה. המידע שמסופק במאמר הינו לצורך אינפורמטיבי בלבד, ואינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בצרכיו ונתוניו האישיים של כל אדם.


מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך: