מנכל סלקט: הניסוי יחל בשבועות הקרובים

חברת סלקט ביוטכנולוגיה, לא ציפתה,שההנפקה בנסד"ק "תפרק" את הנייר ב65% ללא סיבה נראית לעין. מנכ"ל החברה, ד"ר שי ירקוני, מפתיע עם תגובה מעניינת מאד לגבי איך קורה הדבר הזה,לאן החברה הולכת, ומספר סודות מחדר ההלבשה על האגו הישראלי. (1-1-2017)

עינב כהן

זו היתה אמורה להיות פתיחת ירייה מוצלחת לחברת סלקט ביוטכנולוגיה.

עוד לפני הניסוי הראשון, החברה הצליחה להנפיק בנסדק בתמחור מכובד ששיקף לה שווי של 1.24 שקלים למניה  בישראל ,מה שהצביע על גיוס בדיסקאונט קל לעומת מחירה בארץ ויחסית לחברה במעמדה , ובנוסף היא גייסה 8.4 מיליון דולר במניות ואופציות היישר לקופת החברה.

סוללת "תותחי" תאי גזע, בהנהגתם של ד"ר נדיר אשכנזי, וד"ר שי ירקוני היתה מוכנה לעשות מהפכה בתחום תאי הגזע, ע"י פיתוח טכנולוגיה המאפשרת ברירת תאי גזע בסינון ביולוגי ומסחורה.

אך התברר, שההנפקה הוותה תחילתה של ההדרדרות המנייה ללא סיבה נראית לעין- ירידה של לא פחות מ65% מההנפקה וירידה כוללת של 79% מהשיא האחרון במאי 2016 למרות העליות החדות במנייה בשבוע האחרון.

הראיון שערכתי עם מנכ"ל חברת סלקט ביוטכנולוגיה, אינו ראיון אופייני שערכתי עם מנכ"ל ב16 שנותיי שאני עיתונאי. נתקלתי בשלל רגשות קשים לגבי שוק ההון הישראלי והמשקיעים. רגשות שנעות בין כעס, אכזבה ואולי אפילו אפשר לומר- הלם. כי לדברי מנכ"ל סלקט- החברה נמצאת במקום הטוב ביותר מאז הקמתה והתנהגות המנייה מצביעה על חורבן.

ד"ר ירקוני, בוא תסביר לי מה קורה כאן.

"שמע, בוא הפעם נעשה את זה הפוך. אתה בוא ותסביר לי מה קורה כאן. התייעצתי עם אנשים מומחים לשוק ההון הישראלי והם אמרו לי שלא ראו תופעה כזו בחיים שלהם.

יש קורלציה הפוכה לחלוטין בין מה שקורה בחברה למה שקורה במנייה. מדובר בתהליך התעללות של חצי שנה סתם בלי שום סיבה.

בפועל ,החברה במצב הטוב ביותר שהיתה מאז הקמתה. הכסף שופע, הטכנולוגיה מבוססת והבאנו לחברה את האנשים הטובים ביותר בתחום, והמנייה כל יום חוטפת זבנג. להערכתי, מדובר במהלכים שקוף וברור של מניפולציה".

אבל רציתם נסד"ק וקיבלתם. אז על מה התלונה?

"לצערי,גם כיום ,אנו נקבעים פה ולא שם.המסחר שם דליל ומושפע ממה שקורה במסחר בארץ. פשוט מורידים את הנייר ולא נותנים לנו להגן על עצמנו".

למה אתה מתכוון שלא נותנים לכם להגן על עצמכם?

"אני אומר לרגולטור- תן לי לעשות משהו להסביר את התמונה האמיתית והוא תוקע לי מקלות בגלגלים.

לדוגמא, אנו רוצים להוציא הודעה לבורסה על מצב החברה והרשות לניירות ערך לא מאפשרת לנו להוציא הודעה כזו. ניסינו לחשוב על כל מיני רעיונות מטורפים, כמו לעשות רכישת מניות מקופת החברה (ביי בק), אבל אמרו לנו שזה מסוכן להשתמש בכסף של גיוס לקניית מניות, רציתי להשקיע לאחרונה מכספי, גם את זה אסרו עליי בטענה שיש לי מידע פנים אבל את זה אני לחלוטין מבין, בכל אופן,זה פשוט לא ייאמן שהרגולטור מגן על המניפולטור".

ד"ר ירקוני, המנייה ירדה מ200 אגורות ל45 אגורות בתוך חצי שנה. חייב להיות הסבר לזה השוק לא טיפש.

"אני דווקא אשמח לדעת מי `הטיפש` שמוכר מניות ומדוע כי מתקשה להבין מי עושה את זה, הרי אף אחד לא מרוויח מהמכירות האלה, זה פשוט בדיחה. התחלנו לדבר עם הFDA  על הניסוי בארה"ב, אנו יושבים עם מזומן של 35 מיליון ש"ח שנותן לנו שקט לשנתיים של עבודה,המצב שלנו נהדר חד משמעית".

"לא קל בישראל לגייס בסכומים כאלה"

האם המצב של סלקט נהדר כמו שהוא מתאר? את זה עוד נדע, אבל בתי ההשקעות האמריקאיים שמסקרים את החברה, נותנים מחירי יעד גבוהים מאד.

לפני חודש וחצי החל בנק ההשקעות אמריקאי "רודמן אנד רנשו" לסקר את המנייה (סמבול APOP) והמליץ על קנייה במחיר יעד של $10 למנייה- פרמיה של 233% על מחירה כעת.

בסקירתם טענו בבנק ההשקעות כי הטכנולוגיה החדשנית שמפתחת החברה עשויה להניב מכירות שיא של כ-250 מיליון דולר עד לשנת 2030.

התחזיות של הבנק מבוססות על שיעור חדירה שמרני לשוק המוערך בערך שנתי של כ-8.5 מיליארד דולר, על סמך אומדני העלויות הנוכחיים לפרוצדורת hsct יחידה העומדים על 125 אלף דולר.

בבנק ההשקעות הוסיפו כי סלקט היא כיום האופציה המועדפת ביותר בעולם בתחום- "אין כל דרך כיום להביא אותו לרפואת המונים כי מיצוי תאי גזע בכמות ובאיכות הדרושים אינם אפשריים כיום.

השיטות הקיימות למיצוי תאי גזע הינן יקרות מאוד, מורכבות מאוד, נמשכות שבועות ומייצרות כמויות תאי גזע שלא רק שאינן מספיקות לטיפול אלא גם מייצרות סיכון רב לדחיית השתל ולמחלות דחיה ואף למוות.

סלקט הוכיחה במחקרים כי היא מסוגלת להגיע בתוך שעות ספורות לריכוז תאי הגזע גבוה ואיכותי מתאים הנלקחים מתורם מוח עצם, או דם חבל טבור ואף רקמות שומן".

ד"ר ירקוני, אני קורא את ההמלצות החמות עליכם ועובדה שזה לא עוזר.אולי פשוט הגיוס בארה"ב היה בתנאים רעים? נתתם גם אופציות בתוך הכסף. כישלון ההנפקה נמשך עד היום?

"לא קל בישראל  לגייס סכומים כאלה והיינו צריכים את הכסף כי בלי זה אי אפשר. האם יכלנו להנפיק בתנאים טובים יותר? אולי.כמה אחוזים לפה או לשם לא היו משנים את התמונה. אבל הירידות היו מתרחשות שבוע-שבועיים לא שלושה חודשים, כאשר בסיס הירידות הוא משוק ההון הישראלי, בארה"ב אין הרבה תנועה בנייר".

המשנה למנכ"ל,רונן טוויטו, שהביא את ההנפקה עוזב. זה קשור לתוצאות ההנפקה?

"לא. פשוט רצינו מישהו עם יותר ניסיון מול שוק ההון. רונן עשה את ההנפקה ואנו מודים לו על כך, למרות תוצאותיה הלא מוצלחות. אייל ליבוביץ שיחליף אותו,נחשב מהשניים הטובים ביותר בתחום".

מה תוכל לספר עליו?

אייל עם ניסיון של 23 שנים בניהול כספים בחברות ציבוריות וחברות סטארט-אפ. הוא היה אחד המייסדים בחברת סטארט-אפ שנמכרה לחברה הציבורית הרמוניק,ואח"כ עבד כמנהל הכספים של הרמוניק.

בהמשך הוא היה סמנכ"ל הכספים בקמהדע והיה בין אלה שהביאו להם את העסקה הגדולה שלהם עם בקסטר. מדובר בבחור שמכיר את תחום הביוטק על בוריו".

אז מה הפתרונות שאתם מחפשים כדי לעצור את הדרדרות המנייה?

"אנו מעוניינים לשנות מומנטום לכיוון הנסד"ק, שהמסחר ייקבע שם ולא פה. בכל חודש אנו נוסעים לארה"ב ועורכים מסע בין משקיעים אמריקאיים,נפגשים עם מנהלי קרנות ומוסדיים".

"רוצים לבוא לפייזר ונוברטיס בזמן"

ד"ר,בוא נדבר על התוכניות של החברה לשנת 2017.

"במהלך הרבעון השלישי של השנה, אנו מתכננים להציג את תוצאות הביניים פאזה 1-2 בניסוי הקליני הפתוח בחולי לוקמיה הזקוקים להשתלת מח עצם.

במסגרת הניסוי, יבצעו בבית החולים רמב"ם, את הליך השתלת מח העצם בחולי הלוקמיה באמצעות הטכנולוגיה לברירת תאים של שלנו כאשר אנו מאמינים שהפרוצדורה תקטין את הסיכונים הכרוכים בהשתלת מח עצם.

בנוסף, אנו מקדמים מהלך להתחלת ניסוי בארה"ב, תוך כדי שבאמצע השנה אנו מתכננים לפתוח משרדים בארה"ב ומחזקים את קשרינו עם החברות שיש לנו איתם שיתופי פעולה".

אתם לא קצת באיחור בנוגע לניסוי?הייתם צריכים להתחיל אותו כבר בשנת 2016.

"אכן,היו לנו חודשים מתסכלים שלא היו קשורים אלינו, אלא לבית חולים הרמב"ם בנוגע לפרטים טכניים, אבל זה אמור להסתיים בזמן הקרוב,כך שהניסוי הקליני שלנו צפוי להתחיל בתוך שבועות בודדים".

למה אתם לא עושים עסקאות מסחור עם חברות נוספות בתחום כבר מעכשיו?

"לי ולאייל יש את הניסיון בדברים האלה וחשוב להיות בזמן הנכון ובמקום הנכון,לבוא לנוברטיס ופייזר מוקדם מידי לא יקדם אותנו לשום מקום. תן לנו להראות הצלחה בניסויים ונקבל תג מחיר גבוה.

כרגע יש אצלנו על השולחן 5 חברות שרוצות לשתף פעולה, לדוגמא חברה ציבורית אוסטרלית שמתעסקת עם דם חבל הטבור, אבל אנו מחכים עם זה להראות תוצאות טובות ואז לבוא מעמדה גבוהה,כי תגי המחיר הראשוניים יקבעו להמשך וזה חלק ממה שייקרה בשנת 2017".

עוד לפני תוצאות סופיות פאזה 3?

"אני מאמין שכן. מדובר בניסוי עם חולים ולא עם מתנדבים".

חברת תאי גזע אחרת בישראל עשתה החודש הצלחה גדולה בניסוי- בונוס ביוגרופ. מה דעתך על התוצאות?

"כל הכבוד להם. הם עשו מהפכה ואני מאד מפרגן לד"ר שי מרצקי".

למה אתם לא משתפים פעולה? בכל זאת, שתי חברות ישראליות,קצת יותר קרוב לפני שמגיעים לנוברטיס...

"הם יכולים להשתמש בנו,אנו בהחלט יכולים לשפר את יכולות הייצור שלהם,אבל יש כאן בעיות של אגו ואני לא יכול להכריח את שי,אבל אני מאמין שבהמשך גם הם יגיעו אלינו כי לא תהיה אף חברה בתחום שלא תדבר איתנו".

תגיעו לחברות נוברטיס ופייזר? נשמע גרנדיוזי יותר מידי לחברה קטנה מישראל.

"לא אנחנו נגיע אליהם,אני משער שהם אלה שיגיעו אלינו. עוד נראה".

מובהר ומודגש כי הכותב [מחזיק בניירות ערך שהונפקו על ידי החברה נשוא המאמר] או [מספק שירותי ייעוץ לחברה בתחום שוק ההון ומקבל תמורה עבור כך]  ("החברה"), ועל כן קיים לו עניין אישי בחברה ובניירות הערך שלה. אין לראות במידע המובא במאמר כהצעה או שידול לקנות, למכור או לבצע עסקה כלשהיא בנייר ערך או מכשיר פיננסי אחר שהונפק על ידי בחברה, ואין באמור משום המלצה או הבעת כדאיות לגבי השקעה בחברה. המידע שמסופק במאמר הינו לצורך אינפורמטיבי בלבד, ואינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בצרכיו ונתוניו האישיים של כל אדם.


מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך: