מנכל מיקרונט:המצלמה זה גיים צ`יינג`ר

חברת מיקרונט, עם שווי שוק זעום של 15 מיליון ש"ח בלבד, למרות הכנסות שנתיות של 50 מיליון ש"ח מנסה לצאת לדרך חדשה. מנכ"ל החברה,דוד מרקוס, מסביר, כיצד הוא הולך להוציא את העגלה מהבוץ. (15-4-2019)

עינב כהן

לא הרבה חברות בורסאיות פעילות, עם מכירות של כ60 מיליון ש"ח ,נסחרות בשווי זעום כל כך של 15 מיליון ש"ח. נכון להיום רק שלדים בורסאיים נסחרים בשוויים כאלה.

אבל חברת מיקרונט, העוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק מערכות מחשב ומסופונים לניהול ציי רכב,אכזבה את המשקיעים בגדול והם הענישו אותה בגדול:

החברה דיווחה,במחצית השנייה של שנת 2018, על עיכוב בהשקת המוצרים מדור רביעי, רמות מלאי גבוהות אצל לקוחות החברה, אובדן לקוחות ותחרות גוברת בשוק למוצרי החברה.

המציאות הזו גררה לדו"ח קשה-הכנסות מיקרונט ברבעון השלישי הסתכמו בכ-8.3 מיליון שקל, ירידה של כ-57.7% לעומת הכנסות של כ-19.7 מיליון שקל ברבעון המקביל.

בשורה התחתונה דיווחה החברה על הפסד נקי של כ-11.1 מיליון שקל, לעומת הפסד נקי של כ-1.4 מיליון שקל ברבעון המקביל.

בהמשך החברה הודיעה, על הנפקה של כ-10 מיליון מניות וכ-4 מיליון כתבי אופציה לפי מחיר מינימום של 435 שקל לחבילה.

מנכ"ל החברה,דוד מרקוס, בראיון מיוחד ל"ישראל בורסה", מסביר,באומץ לב, כיצד החברה הגיעה למצב הזה וכיצד הוא הולך לחלץ אותה מהבוץ ולהחזיר אותה לרווחיות.

"הפיק יצר לנו מלאים גדולים"

דוד,עזבת את פוינטר, ששימשת בה כמנהל טכנולוגי, לחברה שנלחמת על חייה. מדוע?

"גדלתי בפוינטר 17 שנה,רציתי לטפס בניהול וזה לא קרה, ואז נקרתה בפניי הזדמנות במיקרונט, וראיתי חברה שיש בה המון מה לשפר, אבל זיהיתי פוטנציאל גדול,היא נטועה בשוק האמריקאי ויש לי אפשרות להשאיר בה טביעת אצבע ואני לא מצטער לרגע על ההחלטה".

תוכל להסביר לי מה הסיבה העיקרית להדרדרות החברה בשנה הקודמת?

"התשובה מורכבת מכמה חלקים.

היה לנו פיק מסוים בשנת 2017 שנבע מהצטיידות מסיבית של לקוחות לקראת כניסה לeld  ,באפריל 2018 האכיפה החלה.

כשנכנסתי לחברה "הגל" הזה היה בעיצומו,ובנוסף ,באותו ציר זמן גם הושק מוצר חדש של פלטפורמת מחשוב ניידת לרכבים ולסמרטפון של הנהג והמכירות ליוו אותנו עד הרבעון השני של 2018.

ואז הכל נעצר. הפיק שהיה לנו יצר מלאים גדולים אצל הלקוחות והם עצרו הזמנות, בנוסף סבלנו מבעיות של איכות והשקה של מוצרים לא מספיק טובים, שגרמו לעזיבת לקוחות משמעותיים, ונאלצנו למחוק הכנסות כתוצאה מחובות אבודים, ואז התחלנו להילחם על לקוחות חדשים, מכיוון שהלקוחות הקיימים ישבו כבר על מלאים, בנוסף היתה חוסר מוכנות למוצרי הדור הרביעי וכל זה יצר תמונת מצב עגומה".

בכל זאת,אתם יודעים להביא כסף גדול ממכירות. באיזור ה50-70 מיליון ש"ח בשנה. איך השורה התחתונה בדו"ח נראית כל כך גרועה?

"אתה לא רואה את התמונה המלאה. מאחורי תמונת ההפסדים יש התייעלות עצומה של עניינים תפעוליים.

ההתייעלות ממוסכת ע"י אירועים חד פעמיים של מחיקת מלאים,מיסים נדחים וחובות אבודים.

אם תחפור פנימה,תראה שיפור עצום בעלויות מוצר. סגרנו קווי ייצור ואנו מייעלים את מערך הייצור בסין".

עם כל הכבוד והשיפור,זו לא השנה הראשונה שמיקרונט מפסידה.החברה לא הרוויחה אפילו פעם אחת בחמש השנים האחרונות.

" נכון, היו בעיות בעבר, ההוצאות עלו הרבה כסף.אבך אני לא רוצה להעיד על שנים קודמות שלא הייתי פה. אני יודע לאן אני רוצה לקחת את החברה כעת".

"הלקוחות מאוהבים במוצר"

שינית מודל עסקי.אשמח אם תפרט.

"הבנתי שאם נמשיך למכור רק חומרה בלבד זה לא יביא אותנו למקום הנכון וצריך להוסיף ערך משירותים.

עבדנו מאד קשה כדי ליצור מערכת אנדרואיד פתוחה עם יכולת להביא ללקוחות פתרון כולל לכל הבעיות שלהם.

יש לנו כיום 12 אפליקציות שמסייעות לניהול ציי הרכב ואנו כל הזמן מוסיפים".

עניין האפליקציות.כמה הוא משמעותי לאחוז המכירות?

"זה הופך את המוצרים שלנו לאטרקטיביים ומגדיל את שוק היעד שלי פי 10-20 ממה שהוא קיים כיום"

זה עוזר לכם למכור יותר חומרות?

"כן. זה עוזר לחומרה שלנו להיראות אטרקטיבית יותר.שוק המטרה שלי יהיה גדול יותר והחלק של השירותים החוזרים יהיה יותר משמעותי ועדיין זה רק שלב בדרך".

גייסתם שישה מיליון ש"ח, אבל בקצב שריפת המזומן שלכם תצטרכו גיוס נוסף בעוד שנה.אז מה עשינו פה?

"אנו צריכים את הכסף ל-פחות משנה עד שיהיו מוצרים חדשים לשוק שאמורים להקפיץ אותנו. יש לנו שני מוצרים שבעינינו הולכים לעשות מהפיכה".

פרט ונמק.

"המוצר הראשון הנו טבלט 8,עם זכרון גדול שמשמש לניהול ציי רכב וניהול כוח אדם בשטח.

המוצר השני, הנו מצלמה חכמה שזה מבחינתנו הגיים צ`יינג`ר של העסק,שפתחנו עם חברת לייט מטריקס ומביא חדשנות אמיתית לשוק כאשר כיום בשוק הזה שולטות 3-4 חברות ויש לזה פוטנציאל של 20מיליון רכבים.

מדובר בקופסה שמותקנת על השמשה הקדמית ומתחברת למחשב הרכב עם מצלמה לתוך הרכב ומחוץ לרכב.

המצלמות יתריעו על מה שקורה בחוץ ובפנים, התראות בפני תאונה, זיהוי תמרורים,המצלמה תסתכל על הנהג, תזהה עייפות,ספירת נוסעים ועוד דברים רבים שיהוו בקרה ברמה מדהימה ויספקו אנליזה בזמן אמת לנהג ולמנהל שלו והאירועים הלא תקינים יהיו מנותחים ויעברו לענן".

נשמע מצויין. למה לא בכל מכונית בעולם? יפחית את תאונות הדרכים.

"בשוק הפרטי אין אינטרס להביא לנהג בטוח. אבל מנהל ציי רכב יש אינטרס כזה מהרבה היבטים- מניעת תאונות, חיסכון בדלק,פרמיית ביטוח ועוד".

למה אין אינטרס לרכב פרטי? פחות תאונות דרכים זה לא אינטרס של המדינה?

"אתה צודק ואנו מאמינים שאכן זה יילך לכיוון.אבל אנו מתחילים את הנושא בשוק שלנו ונרחיב אותו בעתיד גם לשוק האוטובוסים,המוניות והרכבים השיתופיים".

איך התגובות על המוצר של המצלמות?יהיה לו גם מקום בעולם הרכבים האוטונומיים?

"אנו כבר עושים לו רוד שואו ומנסים להתקרב לייצרני הרכב , הלקוחות מאוהבים במוצר הזה ואנו רואים במוצר הזה מהפך שמביא אותנו כבר ל4 משפחות מוצרים וזה כבר סיפור אחר.

עולם הרכב האוטונומי יבוא כבר עם הפתרונות האלה והחומרה לא תהיה שם רלוונטית.כרגע העולם האוטונומי רחוק מאיתנו ויש לנו מספיק שוק ענק.

אנו כרגע לא מגרדים את הפוטנציאל של השוק ומה שמעניין אותי כרגע זה לעבוד שם".

מתי אתם צפויים להתחיל למכור את מוצר המצלמה?

"ההתחלה צפויה להיות ברבעון השלישי של 2019, כאשר ההשפעה הרצינית על המכירות עשויה להיות בסוף השנה".

יש כבר הזמנות?

"יש לקוחות שבודקים את המוצר.חלק מהם יהפכו ללקוחות.אנו רואה שההתלהבות עצומה ומאמין שאם נביא את המוצר בזמן יהיה בסדר".

"המשקיעים הביעו אמון"

אתה יכול לתת הערכה מתי אתה צופה שהחברה תעבור לרווחיות?

"אנו יכולים להפוך לרווחיים עם נעבור קצב הכנסות של 3.5 מיליון דולר ברבעון, כאשר עד שהגעתי היה צריך 6.5 מיליון דולר ברבעון כדי להפוך לרווחיים.

נעשו הרבה שינויים,אנו לא רחוקים מרווחיות למרות שעל פניו נראה ככה. הרבעון האחרון היה רע, אבל במציאות החדשה שנוצרה אנו יכולים לצאת מזה וזה לא אתגר גדול מידי".

שווי שוק 15 מיליון ש"ח .מביך משהו לא?

"השוק אכן היכה בנו. חלק בצדק וחלק לא.היה מומנטום שאבד והשוק די נלחץ מזה ובנוסף נזקקנו למזומנים".

בשווי כזה, אתה לא חושש מהשתלטות? זה כמעט שווי של שלד בורסאי.

"למה שתהיה השתלטות? היה כאן לפני חודש וחצי מהלך של משקיעים שהביעו אמון בחזון שלנו וגייסו לנו כסף,דוד לוקץ בעל שליטה חזק ואני לא רואה את זה קורה".

איפה תהיה החברה בעוד 3 שנים להערכתך?

"חברה שנסחרת גם בנסד"ק,עם אחוז משמעותי בשוק ציי הרכב ומוכרת ב50 מיליון דולר בשנה לפחות, ונסחרת במכפילים הולמים בשוק שלנו".

ומילה אחרונה למשקיעים.

"יש במיקרונט הנהלה חדשה, גישה שונה, ניהול מוצר מבוסס שוק עם היבטים של שיפור וייעול, משפחת מוצרים חדשים,שצפויים להוסיף ערך ללקוחות מה שאמור לתת פירות ואני מאמין שהחברה עם הפנים קדימה להמשך השנה".

מובהר ומודגש כי הכותב [מחזיק בניירות ערך שהונפקו על ידי החברה נשוא המאמר] או [מספק שירותי ייעוץ לחברה בתחום שוק ההון ומקבל תמורה עבור כך]  ("החברה"), ועל כן קיים לו עניין אישי בחברה ובניירות הערך שלה. אין לראות במידע המובא במאמר כהצעה או שידול לקנות, למכור או לבצע עסקה כלשהיא בנייר ערך או מכשיר פיננסי אחר שהונפק על ידי בחברה, ואין באמור משום המלצה או הבעת כדאיות לגבי השקעה בחברה. המידע שמסופק במאמר הינו לצורך אינפורמטיבי בלבד, ואינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בצרכיו ונתוניו האישיים של כל אדם.


מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך: