אלכס קולפקוב,טדי לנץ ,עינב כהן.
אלכס קולפקוב
שנה לא פשוטה עוברת על חברת פייסבוק ובעקבותיה על מניית פייסבוק.
מפרשיית הבחירות ב 2016 שהעולם עדיין לא הספיק להתאושש, דרך מספר פרצות אבטחה חמורות שטלטלו את החברה השנה שהובילו לוועדת החקירה בקונגרס בנוגע לפרטיות, עזיבת המסיידים של וואטסאפ, אינסטגרם ומייסד-שותף באוקולוס (חברת ה VR שבבעלות פייסבוק) עקב התנהלות בעייתית מול צוקרברג לדיבורים על רגולציה וחקיקה שפגעו פגיעה תדמיתית קשה בחברה ובמניה.
עם זאת צריך לזכור שיש לפייסבוק (כקבוצה) שליטה בלתי מעורערת בשוק בעזרת אינסטגרם, מסנג`ר, וואטסאפ.
כך שבעצם מי שמחליט לעזוב את אחת הרשתות החברתיות סביר להניח שיגיע לאחרת שבבעלות פייסבוק.
אם בשנים האחרונות כולם התעסקו בלפרסם ולשתף תמונות, סטטוסים וסרטונים בפיד (קיר), כלומר לקהל הרחב כדי לשתף את כולם אז כיום יש טרנד חזק בקרב המשתמשים לשתף בצורה פרטית יותר, כלומר לקהלים קטנים ותוכן שיעלם לאחר זמן קצר - סטורי.
אנו רואים את זה בצורה הכי ניכרת באינסטגרם כפיצ`ר, שהפך להיות חלק בלתי נפרד מהשימוש היום יומי של המשתמשים באפליקציה, ונחל הצלחה אדירה מאז שהושק באוגוסט 2016.
כמו כן, עקב הצלחה זו ראינו הופעות של הסטורי גם במוצרים הנוספים של פייסבוק. וואטסאפ - סטטוס, מסנג`ר - סטורי, פייסבוק - סטורי.
אנו רואים גדילה בשימוש גם בשאר הפלטפורמות אם כי קצב האימוץ באפליקציית פייסבוק עדיין איטי יותר אך הוא גם האחרון שהוסף.
חשוב לציין שפייסבוק התחילה לאחרונה בתהליך של הוספת פרסומות לסטורי במוצרים שלה.
אין ספק שכל אחד ואחד מאיתנו משתמש באחת אם לא בשתי האפליקציות האלה. רק בשביל לסבר את האוזן נשלחות יותר מ - 100 מיליארד הודעות ביום
בעזרת האפליקציות האלה, שהן גם המובילות ברוב מדינות העולם בשימוש.
כמו כן יש למסנג`ר אחיזה מאוד חזקה בשווקים המתעוררים בתור הגרסת הלייט Messenger Lite עקב זה, שהמכשירים החכמים, החלשים יותר, שולטים שם.
כמו כן, פייסבוק השיקה את וואטסאפ ביזנס כאפליקציה נפרדת כמענה לעסקים קטנים על מנת לאפשר חיבור ללקוחות פוטנציאליים ורשומים כבר 3 מיליון משתמשים.
השלב הבא מבחינת שירות הביזנס הוא לתת כלים נוספים בתשלום לעסקים הקטנים שיבואו לידי ביטוי למשתמשים כהודעות ממומנות ופרסומות בסטורי.
בנוסף, פיייסבוק הודיעה שהיא מתכננת להוסיף שירותי תשלומים בעתיד הקרוב לשתי האפליקציות הנל כך שכדאי לעקוב להודעות בנושא ברבעונים הקרובים.
בשנתיים האחרונות פייסבוק מרכזת משאבים רבים בתחום הוידאו.
ניתן לראות זאת בהשקת השירותים Facebook Watch וIGTV.
Watch הוא בעצם שירות VOD אשר הושק כבר בצורה בינלאומית באוגוסט האחרון. דווח שהחברה השקיעה סכום של מיליארד דולר במהלך 2018 על תוכן כך שאפשר להבין עד כמה היא רצינית.
IGTV זו היא בעצם פלטפורמה לייצור תוכן (סרטונים אנכיים) באורך של עד 10 דקות אשר באה בעצם להתחרות בYouTube.
מאז שהושקה ביוני השנה הספיקה לתפוס תאוצה ולצמוח בקצב מטאורי ובכך למרות שהיא עדיין רחוקה שנות אור מהמתחרה יוטיוב, פייסבוק מאמינה שהוידאו יקח חלק משמעותי מהפן עסקי שלהם בעתיד.
ובכן, לפייסבוק יש 1.5 מיליארד משתמשים פעילים על בסיס יומי עלייה של 9% משנה שעברה, צמיחה זו הובילו הודו,אינדונזיה והפיליפינים. נתון חסר תקדים!
מספר זה מהווה כ 66% מ -2.27 מיליארד משתמשים פעילים פר חודש.
נכון לכיום,אין שינוי במספר המשתמשים הפעילים מדי חודש באזורים המפותחים (צפון אמריקה ואירופה) מאז תחילת שנת 2018.
עם זאת באזורים המתפתחים (אסיה-פסיפיק ושאר העולם), ניתן לראות צמיחה עקבית
מדי רבעון מתחילת השנה וכאן יש להם עוד הרבה לאן גדול.
אני רואה את פייסבוק ממשיכה להתפתח ולצמוח למרות המכשולים הרבים שצפויים לה במהלך הדרך.
בהנהלת פייסבוק, שמנייתה הנה המובילה בתיקי המוסדיים בארה"ב, יושבים אנשים רציניים ובעלי ראייה לטווח ארוך וחושבים כל הזמן על איך להישאר דומיננטיים בשוק ובחיים של האנשים.
לדעתי, פייסבוק תישאר איתנו לעוד הרבה שנים עקב יחסי התלות שיש לה עם האנושות.
קשה עד כמעט בלתי אפשרי לאנשים לעזוב אותה ובעוד שאנו מדברים היא חושבת על עוד תחומים שיגרמו לזה להיות עוד יותר קשה (מישהו אמר דייטינג?).
עם זאת צריך לקחת בחשבון שאכן יש איומים של רגולציה מצד הממשלות בעולם (עד שיפצחו את החידה איך לעשות את זה נכון יקח שנים).
למרות כל פרצות האבטחה אשר צצות לאחרונה, לא רק בפייסבוק אלא גם בשאר החברות הגדולות אשר יודעות עלינו יותר מדי ממה שהיינו רוצים אין לצרכן יותר מדי מה לעשות בנידון חוץ מלקוות שהחברות ישימו יותר דגש על אבטחה.
לדעתי, הממשלות בעולם יגלו יותר עיינין בסקטור הזה בשנים הקרובות בכלל בפרטיות
בפרט אך השאלה הגדולה היא כמה כוח ורצון יהיה לאותן ממשלות להילחם באותם גופים עקב הכוח העצום, הפופולריות והכסף (לובי חזק ועורכי דין) הלא נגמרים במהלך השנים.
ביקורת היתה ותמיד תהיה, אך את פייסבוק כחברה די צעירה, שפיתחה את תחום הרשתות החברתיות לרמה של שימוש יומיומי של אנשים רבים בעולם, היא כנראה לא צפתה עד הסוף, את המצאת הפייק ניוז ואת פרצות האבטחה ואת הצדדים השליליים האפלים שהיא הביאה איתה לעולם.
עם זאת צריך לראות את המאורעות הללו כנקודות מפנה בהתבגרות החברה.
נראה על פניו, שהחברה אינה מתחמקת מאחריותה, וכבר עכשיו מסירה תכני פייק ניוז ותכני שנאה בנוסף למאמצים של תיגבור של מערך האבטחה של החברה בעוד שאנו שומעים על חיפושים של חברת סייבר לרכישה שתוכל לעזור עם זה.
כל עוד פייסבוק תעשה את העבודה שלה בשקט וללא הפתעות לא נעימות שהיא יכולה למנוע כגון פירצות אבטחה,פייק ניוז, היא תמשיך להוביל ולהיות הקטר של הסקטור.
קופת מזומן של 42 מיליארד דולר
שווי שוק של החברה עומד על כ 434 מיליארד דולר.
מכפיל רווח נוכחי של מניית פייסבוק עומד על 19 ועתידי של 20.
החברה ללא חוב כלל ועם קופת מזומנים העומדת נכון לעכשיו על 42 מיליארד דולר!
כלומר פייסבוק יכולה לקנות מחר את המתחרות שלה טוויטר וסנפצ`אט (שווי שוק 26 מיליארד ו8.8 מיליארד בהתאמה) ולהישאר עם עודף בקופה ועדיין ללא חוב.
טדי לנץ
החיבור שלי עם פייסבוק התחיל ב 2008, אך בגלל שחבר הכריח אותי לפתוח. מה זה הכריח? פתח בשמי את החשבון.
זו לא הייתה אהבה ממבט ראשון, אני לא אוהב לפרסם, לא אוהב לשתף דברים אישיים ולכן גם לא התחברתי (פייסבוק מנסה להעניק מענה כעת לרצון הזה של המשתמשים לפרטיות וכך אולי גם להגיע לקהל יותר שמרני). רק בשנים האחרונות גיליתי את הכוח האמיתי של הפלטפורמה הזו (לפחות מבחינתי)- כל מידע שתרצו, תוכלו למצוא שם. אפילו יותר מגוגל בחלק מהמקרים- קבוצות ואנשים שיספקו אינפורמציה איכותית יותר מבכל מקום אחר.
לאחרים, הכוח האמיתי הוא ההשפעה הפוליטית כפי שראינו בבחירות בארה"ב וגם כאן בארץ, מהפכות שהתחילו בפייסבוק ועוד.
פייסבוק גורמת לנו לחשוב (ואולי בצדק בזמנים הללו) שאנו לא יכולים בלעדיה.
השימוש בה ובשלוחותיה הוא לא בגדר המלצה, זו לא פריבילגיה כמו נסיעה ברכב פרטי במקום תחבורה ציבורית, לשתות קולה במקום מים, אלא הם המים, הם הצורך- וכך נוהגות החברות הגדולות לגרום לנו לחשוב, כך הן מצליחות.
למה הכוונה? למי שראה וזוכר את הסרט "פייסבוק" והשתלשלות האירועים, שם לב לתופעה/ מחשבה חוזרת אצל צוקרברג.
בתחילת הדרך, פייסבוק הייתה חינמית, הכל שם עבר ללא צורך בתשלום, מהר, נוח. הוא גרם לאנשים להתחבר לפלטפורמה, לרצות אותה כל הזמן. לא עניין אותו הרווח כי הוא ידע שזה יגיע בצורה זו או אחרת, יש זמן... באפט בזמנו גם אמר שהוא לא משקיע בה בגלל שהוא לא רואה את הדרך בה היא תצליח לייצר רווחים.
הזמן עשה את שלו, אנשים התחברו וראו זה פלא, החברה מייצרת רווחים והם לא מעטים.
כיום, חברות רבות משלמות לפייסבוק על האפשרות לפרסם דרכם למשתמשים והתחרות בשיא. עלויות מקום בFeed של המשתמש מגיעות למאות אלפי שקלים/ דולרים בימים מסוימים, רק כדי להגיע אלינו, הלקוחות (ואל תדאגו לחברות הללו, הן מרוויחות יפה מאוד).
יותר מ 100 מיליארד הודעות כתובות ביום עוברות בעולם דרך פייסבוק- באמצעות הודעות המסנג`ר והוואטסאפ. פרסום לינקים, תמונות ווידאו באמצעות המסנג`ר והוואטסאפ תופס תאוצה וכבר עוקף את כמות השיתופים על גבי הרשתות החברתיות עצמן. רק לאחרונה, מי ששם לב, המסנג`ר של פייסבוק החל לפרסם פרסומות. כלומר, מקום הפרסום הזה עדיין לא נוצל כפי שצריך.
אתם לא משתמשים במסנג`ר של פייסבוק? אהה, זה בסדר, כי לאחרונה גם וואטסאפ החלה בניסויים ובקרוב מאוד יהיו גם פרסומות בוואטסאפ (והרי אין כאן אחד שאין לו וואטסאפ). שוב עניין הצורך ולאחריו גביית התשלום חוזר.
אך לא רק פרסומות נמצאות באופק, גם היכולת לשלם באמצעות האפליקציות הללו לבתי עסק שונים, דבר שיגרום לנו, המשתמשים להשתמש כ ל ה ז מ ן באפליקציה ועוד עמלות כמובן לפייסבוק.
הדבר המרשים בפייסבוק (אותי לפחות) זו העובדה שהחברה משנה עצמה כמו זיקית, בכל הנוגע לטרנדים ולמה שהציבור אוהב.
קחו לדוגמא את השינויים הנוכחיים שמתרחשים בפלטפורמה- תרבות ה"Instant", הכל כאן ועכשיו, מה שהתרחש כבר, לא מעניין. למה אני מתכוון? למי שיש אינסטגרם וודאי מכיר זאת, אך גם פטלפורמת פייסבוק החלה לא מזמן, ומאפשרת למשתמשים לשתף "Story". פוסט ל 24 שעות שלאחריו הוא נמחק מההיסטוריה (לא מה DATA בשרתי החברה, אלא מיכולת הצפייה על גבי הפלטפורמה).
יותר ממיליארד שיתופים כאלו מפורסמים מידי יום בצורת סרטון/ פוסט כתוב וכדומה. זהו טרנד ורצון עולמי ופייסבוק מנסה להתאים עצמה ללקוחותיה (כך כל פי צוקרברג). הדבר יזלוג כמובן גם לאפליקציית הוואטסאפ בעתיד.
כיצד היא מרוויחה מזה? אז זהו, שלא יותר מידי (בניגוד לפרסומות ב Feed). החברה נמצאת בשלבים המוקדמים לפיתוח פרסומות ומודעות לסוג כזה של פרסום, אך גם זה יגיע ועוד בגדול, לא לדאוג. שוב, חינמי שהופך למוצר רווחי.
החברה משתמשת באלגוריתמים מורכבים על מנת להציג למשתמשים חומר בעל ערך. כלומר, סרטונים ופוסטים חסרי ערך ויראלי (יכולת להתפשט במהירות ברחבי הרשת), לא ישותפו יותר מידי. לכן, נראה מידע קיצוני יותר וויראלי יותר שהוא בעל ערך פרסומי ושיווקי גבוה יותר וכך גם רווחי יותר.
ההערכות הן ששוק הפרסום האינטרנטי יצמח בשנים הקרובות ואף עשוי להגיע לכדי 700 מיליארד דולר לבדו!!!
אם כך, לסיכום קצר של לאן פייסבוק הולכת מכאן ואילך- בפן השיתופי אנו נראה גידול במוצר ה Story, ובפן הפרטי יותר גידול בשימוש המסנג`ר וההודעות הפרטיות. כמו כן נראה גידול בסרטונים המוצגים לנו וכן ביכולת להשתמש בטרנדים הללו על מנת ליצור רווחים.
המטרה של פייסבוק כיום היא ליצור קרבה רבה יותר בין האנשים והקהילות השונות להם משתייכים. אחת הדרכים היא באמצעות VR ו AR. לא דובר רבות על כך בשיחת הוועידה, אך הנושא צוין שב 019 והלאה נראה אותו באופן משמעותי יותר.
קצב הצמיחה של פייסבוק איננו כבעבר וזה מובן. מחברה חדשה היא הפכה להיות חברה שמוכרת בכל העולם.
בנוסף, ניתן לראות שכמות המשתמשים היומית והחודשית כן גדלה וזה בעיקר באזור האסייתי ובשאר העולם- הודו, אינדונזיה והפיליפינים.
אל לנו לשכוח, שפייסבוק בצעה מהלך דומה לטוויטר ומחקה חשבונות מזויפים, כ 15 מיליון משתמשים יומיים ו 9 מיליון משתמשים חודשיים. הדבר נבע בעקבות פרשת "אנליטיקה" בחודש מרץ והרגולציה החדשה והכבדה שנועדה למנוע שיבושים ותרמיות באמצעות הפלטפורמות השונות.
כמובן שיש.
1. אחד הסיכונים המדוברים, הוא עניין הרגולציה. מאז חשיפת פרשת "אנליטיקה" הן החברה כאנשים והן חברת פייסבוק שמים דגש על עניין פרטיות המשתמשים.
נעשים מאמצים גדולים מצד פייסבוק להשיב את אמונו של הציבור בהם וייתכן שזה ייקח זמן. מערכת הבחירות הבאה בארה"ב תהיה מבחן, כך טוען צוקרברג, לשיפורים שנעשו נעשים כל יום. מבחינת אבטחת מידע החברה תהיה היכן שהיא מעוניינת להיות בעוד כשנה.
2. עוד נושא שצוקרברג עצמו מדבר עליו, הוא עניין ההודעות בארה"ב. כידוע, המותג של "אפל" מאוד חזק בארה"ב, ואפליקציית התכתובות שלו עוקפת כרגע את פייסבוק. אחת המטרות של צוקרברג אם כן היא להגיע לכמות גבוהה יותר של משתמשים ברחבי ארה"ב. איבוד נתח בקטגוריה זו, אומר בעצם איבוד נתח פרסומי/ שיווקי.
3. המעבר ל Story אינו עובר חלק כפי שציפו וייתכן שדברים נוספים שפייסבוק מעוניינת לבצע לא יעברו חלק. דבר שיגרום כמובן לרווחי החברה ומנית החברה בהתאם, להגיב בצורה שהמשקיעים לא יאהבו. צוקרברג מציין כי זהו שלב דומה למעבר החברה למוצרי מובייל מדף האינטרנט, שכן שם החשיפה גבוהה יותר. לכן יהיו מהמורות בדרך וחשוב להבין זאת.
עינב כהן
כשאני מלמד שוק ההון, אני נותן לתלמיד אשכול של שאלות שהוא צריך לשאול את עצמו לפני שהוא נכנס להשקעה כל שהיא.
אחת השאלות הנה- האם לדעתך הילדים שלך ירצו להשתמש במוצר, שהחברה שאתה רוצה לקנות את המנייה שלה, מוכרת?ואם כן עד איזו רמה.
אני חושב,שאם אני שואל את השאלה הזו בנוגע לפייסבוק, אני נותן ציון של עניין לילדיי ברמת 100%.
העולם השתנה. ולתמיד.זה לא קשור לפייסבוק. זה קשור לרשתות החברתיות הדיגיטליות שלא ימחקו מהעולם לעולם,אלא רק אולי ישנו צורות בצורת חוויה חושית. אבל שם זה מתחיל ושם זה נגמר.
כשהייתי ילד, הייתי מכין שיעורים ויוצא לשחק בחוץ, הייתי חוזר רק כשהייתי שומע את אמא שלי, צועקת לי מהחלון, או שמישהו היה אומר לי,ששמע את אמא שלי צועקת לי מהחלון...
בד"כ זה היה בחושך. לפני שעה שמונה בערב לא הייתי חושב בכלל לחזור הביתה.
והיום? אנחנו מפחדים שהילדה שלנו תוציא את האף מהבית. ללכת לשכנים פה ליד צריך ללוות אותה. מדובר ב4 מטר מרחק.
העולם מפחיד, יש אנשים רעים. פעם לא היינו חושבים על זה. היום אנחנו נועלים את ילדנו בבתים, או בחוגים ובתי ספר, שגם זה סוג של בית.
נותר מזה,שהדרך החופשית שנשארה לתקשר עם מספר אנשים במקביל,באופן זורם, בלי השגחה ואפילו באינטימיות-הנה דרך הרשת החברתית.
וזה מזין את עצמו הדבר הזה, אתה נשאר לבד, לא מפתח יכולות חברתיות אמיתיות ומאבד את היכולת ליצור אינטרקציה אמיתית. וזה רק מחזק אצלך את הצורך ללכת לרשת חברתית.
אני זוכר את עצמי בצבא, רציתי להכיר בחורה, ונרשמתי ביד רועדת לאתר היכרויות. לא שמתי תמונה שלי, מה פתאום, זה נראה לי שגעון.בחורות מכירים בחוץ, לא מכירים באינטרנט. זה היה אז בושה.
12 שנים אח"כ, פנתה אליי בחורה באתר היכרויות, בלי תמונה, היא טלפנה אליי וסיפרתי לה בין השאר בשיחה על המניות שאני משקיע בהן.
נפגשנו אחרי יומיים.אחרי שנה התחתנו.
היום? מי בכלל יודע להכיר בחורה? מי בכלל יודע לחזר? הכל באינטרנט,הכל בווטסאפ,בפייסבוק.
ערה? הרה?
אם פעם פחדתי לשים תמונה של הפנים, היום שמים תמונות בעירום חלקי. חלקי ביותר.
אין בושה. יש לגיטימיות.
האם משהו יכול להחליף את זה? אני חושב שלא. שוב, החוויה יכולה להשתנות ברמת החוש, ולא ברמת השותפות הדיגיטלית.
האם יכולה לקום רשת חברתית שתתחרה באופן אמיתי בפייסבוק?זה יהיה מאד קשה, ומפה אני מגיע לסעיף הבא.
לפייסבוק בקופה 42 מיליארד דולר קאש. בלי חוב. אני לא יודע אם יש מספרים כאלה, כי אני לא ראיתי.
נכון, לאפל יש הרבה יותר כסף,אבל גם חוב כבד.
מטורף לחשוב מה פייסבוק יכולה לעשות עם הכסף הזה.
חברי אלכס, כתב אתמול, שפייסבוק יכולה לרכוש את טוויטר וסנפצ`ט ועוד להישאר עם עודף.
הוא צודק. אבל זה יכול להיות גם במושגים הרבה יותר גדולים.
לאור העובדה שלפייסבוק יש הון כזה, ללא חוב, ותזרים חזק מאד, היא תוכל לגייס הון עצום לרכישות בסדר גודל אחר.
העניין הוא שאין לה את מי לרכוש נכון לכרגע בסקטור. אף חברה לא מאיימת על ההגמוניה שלה, אפילו לא קרוב.
אז מה פייסבוק עושה?או, היא בונה את "החוויה החושית" הבאה ופונה לחוויות חושיות של שמיעה וראייה דרך מציאות וירטואלית. כי כפי שאמרתי. הרשת החברתית לא תשתנה. החוויה החושית-כן.
עכשיו צריך להבין, על מנת לאיים על ההגמוניה של פייסבוק צריך להביא מיליארדי יוזרים. זה לא קל בכלל.העלות לפרסום באינטרנט רק עולה וגדלה. ככל שעובר הזמן-פייסבוק מתחזקת יותר.
אני פותח טלוויזיה ומיד סוגר. גועל.הכל תוכניות בישול ואנשים ששרים שירים שכבר אי אפשר לשמוע..דור הסלפי מחפש את עצמו בטלוויזיה, באינטרנט, איפה שרק ניתן על מנת לקבל חום ואהבה שכל כך נצרכים בעולם מנוכר. אבל זה מתחיל להיות מוגזם. בעולם מבינים שערוצי הטלוויזיה הקלאסיים בדרך לפח זבל של ההיסטוריה. אל תקבע לי מתי אני אראה תוכנית-אני אקבע לעצמי. ולכן נטפליקס הנה אחת מחברות הדור הבא בעיניי. היא מספקת בדיוק את מה שצריך מבחינת טלוויזיה והכי טוב.
המסקנה הזו, מביאה להבנה שהפרסום בטלוויזיה גווע כאשר הפרסום באינטרנט רק הולך ועולה ואני חושב שאתם מבינים לבד למה.
הפרסום בפייסבוק הולך וצובר תאוצה כי פשוט אין הרבה ברירות.אתה רוצה לפרסם איפה שרוב האנמשים נמצאים במשך היום.
מספיק היה לראות את הפוליטיקאים מפרפרים בבחירות המוניציפליות בפייסבוק, ולהבין שאין להם ברירה אחרת. איפה יפרסמו? בגוגל? מה ייצא להם מזה? מי כתב בפעם האחרונה בגוגל את השם של מועמד ראש העיר בבחירות?
אני ואשתי יושבים בערב בסלון, וכמעט כל יום מוצאים את עצמנו, שכל אחד בפייסבוק/אינסטגרם שלו.
שאלתי אותה למה? למה בעצם אנחנו עושים את זה.
"להקל על המוח מתלאות היום", היא ענתה.
ויש בזה הרבה אמת. הלחץ הכלכלי גדול, האדם מרגיש שהוא במרדף.הרשתות החברתיות, שבראשן הפייסבוק, נותנת לך את "השקט" למוח. עיסוק בחיטוט במה ההוא לבש, ומה הפוליטיקאי הההוא אמר וכ"ו.
לאשתי אין צורך בביטוי עצמי ברשת. לי יש. תמיד הייתי ככה, רוצה להגיד את האמת שלי. גם כילד.
הצורך הזה שייך לאנשים רבים, חלק מהם דחויים,או היו דחויים בחברה,יש להם צורך חזק שמישהו ישמע אותם ויזדהה איתם דרך עשיית "לייק". וזה ממכר. הלייק זה כמו מחיאות כפיים. זה כמו לשתות מים מלוחים ,שאתה רק נהיה יותר צמא.
זה לא סתם שפייסבוק לא עושה כפתור unlike, היא לא רוצה לגרום לכם פחד וחרדה לומר את דבריכם. ואם מישהו יגיב לכם בצורה שלילית-תמיד תהיה לכם את האופציה לחסום אותו. מה שלצערנו (באמת לצערנו?) אין בחיים האמיתיים.
מי שאוכל אותה חזק, אלה הסלבס, שהדברים שלהם יוצאים מעבר לפוסט פרטי בדף שלהם לעבר רחבי הרשת (שיתופים), ויוצרים לפעמים ביקורת קשה.
אבל גם הם מבינים,שבלי שידברו עליהם-הם לא יהיו רלוונטיים.וגם הם נאלצים לשחק את המשחק הזה, שלפעמים הוא דוקר בלב. אני לא מקנא בהם האמת.
מי שדווקא מנצל את זה מצויין זה ראש הממשלה, שהבין ,שהמשחק הוא לא כמה יאהבו אותך ברשת, אלא כמה ידברו עליך. את זה מבין לאחרונה אורן חזן, שאפשר לאהוב או לשנוא את האיש (אין כנראה אמצע..), אבל מי שמבין קצת ביחסי ציבור יודע שהוא עושה לעצמו עבודה שבעתיד תשתלם ובגדול (תבדקו אותי..).
כלומר-הרשתות החברתיות משמשות כר פורה להשגת עמדות מפתח ולחץ ציבורי. הרשת החברתית שכולם נמצאים שם הנה פייסבוק ואינסטגרם. ושניהם שייכים לחברת פייסבוק. נקודה רות סוף.
אני בחור מאד סקרן, באופן קיצוני, אם אני שומע צפצוף בווטסאפ, אני אסתקרן ואפתח את ההודעה,גם אם לא יתאים באותו רגע.הרצון שלי באקשן ועניין הוא חזק מאד. אני לא בנוי לעבודה משרדית...
אז אני עובד על עצמי, לאט לאט מזהה את החולשות ומטפל בהם. אבל איזו המצאה טורפת קלפים זה הווטסאפ אה? מה זה הפייסבוק לעומתה? משחק ילדים. התלות באפליקציה הזו היא מדהימה. אפילו התקשור עם משפחתי ממעגל ראשון נהיה ב99.9% דרך האפליקציה הזו. אתם קולטים את זה בכלל תגידו?...
ולמי שייכת ווטסאפ? נכון. לפייסבוק.
ותגידו, בשביל מה בכלל צריך אפליקציות אחרות ,אם הווטסאפ יכול לספק לכם הכל באפליקציה אחת? תחשבו על זה רגע...
ווטסאפ תספק מלונות,טיסות,משלוחי אוכל,ג`יפיאס והכל באפליקציה אחת עם שלל שימושים.
תגידו, לכמה אתרים אתם נכנסים ביום? 3-4?
אז אותו דבר בעיניי יהיה בסלולארי. 3-4 אפליקציות יכילו את כל האפשרויות וייתרו את הצורך בלהעמיס חומר על הטלפון.
ההנחה, שהווטסאפ ימשיך בעשור הקרוב כפי שהוא נראה היום הנה אשליה. תשכחו מזה. זה לא ייראה כפי שזה נראה היום,כמו שהפייסבוק לא נראה היום כפי שנראה לפני עשור.
בשורה התחתונה, כשאני רואה מה גומר לי את הבטרייה באמצע היום-זה הכל בגלל אפליקציות שבשליטה של פייסבוק ולא שום דבר אחר.
סיכונים? כן אני יודע,אני צריך לכתוב סיכונים...אז נו, יש את המס שרוצים להטיל על פייסבוק, יש את הרגולציה, השמירה על הפרטיות...טדי ואלכס דנו בזה מספיק. השאלה הנשאלת היא מבחינתי, האם לפייסבוק יש לאן לגדול או לא.קשיים תמיד יהיו לכל חברה, ובטח לחברה כמו פייסבוק שעשויה להתברר בעתיד,שהיתה נכון לכרגע רק בתחילת דרכה העסקית...
רבות דיברנו על המכפיל של פייסבוק. אם נוריד את אפקט המזומן מהשווי הנוכחי, נקבל מכפיל נמוך מ16 לשנת 2019. מכפיל האביטדה של פייסבוק עומד כעת על 14.
נכון, יש שיטענו שהמכפיל תואם את הצמיחה הנמוכה שמאפיינת את החברה כרגע. אבל כדי לשים לב, שהחברת נמצאת בתהליך של "ניקוי אורוות" בנוגע לחורי הפרטיות. עם רווח גולמי של 85%, ושליטה בלתי מעורערת בשוק הרשתות החברתיות.
לסיכום, אני לא מכיר חברה ששולטת ביד כה רמה בסקטור שלה.האם מניית פייסבוק תגלם את העובדה הזו בהמשך?שכל אחד יעשה את שיקוליו האישיים.
מובהר ומודגש כי הכותב [מחזיק בניירות ערך שהונפקו על ידי החברה נשוא המאמר] או [מספק שירותי ייעוץ לחברה בתחום שוק ההון ומקבל תמורה עבור כך] ("החברה"), ועל כן קיים לו עניין אישי בחברה ובניירות הערך שלה. אין לראות במידע המובא במאמר כהצעה או שידול לקנות, למכור או לבצע עסקה כלשהיא בנייר ערך או מכשיר פיננסי אחר שהונפק על ידי בחברה, ואין באמור משום המלצה או הבעת כדאיות לגבי השקעה בחברה. המידע שמסופק במאמר הינו לצורך אינפורמטיבי בלבד, ואינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בצרכיו ונתוניו האישיים של כל אדם.