מניות הקנאביס-בועה או לא בועה?

מנכ"ל ישראל בורסה,עינב כהן,מביע את דעתו על מניות הקנאביס ולאן הן הולכות מהשלב הנוכחי. (12-5-2019)

עינב כהן

כמעט כל כתבה בנושא מניות הקנאביס, עוסקת בשאלה הבלתי נגמרת-  האם הסקטור הקנאביס בועה או לא?אז אני אנסה לענות עליה ולתת את הצפי שלי להמשך.

אז כן- הוא בועה, עזבו את השטויות ואת זה שמצפים לרווחי ענק בעתיד..זו בועה. מבחינת מספרים נטו הוא בועה.

אבל זה שזו בועה לא אומר שמחר הבועה הולכת להתפוצץ.חברות רבות בארה"ב נסחרות במכפילי בועה כבר עשור בשל צפי חיובי מאד והציפייה לרכישתן.

אז מה ההבדל? בעיניי אין הבדל.הגישה אותה גישה- כל עוד תהיה התקדמות,עם אופק חיובי, והודעות חיוביות-הגלגל ימשיך,כנראה, לנוע.

אכזבות, תקיעות וגרירת הפסדים שרק הולכים ונערמים ללא אופק חיובי-תביא להתפוצצות הבועה כמו בכל סקטור אחר.

אני לא יכול לנתק את הזכרונות שלי מהנפילות בביוטק לאחר 4 שנים של עליות מטאוריות בתחילת שנות האלפיים. גם שם זו היתה בועה, גם שם הצפי היה להתפתחויות דרמטיות.

אבל יש הבדל. כאן בקנאביס, אנו לא צפויים (לפחות לא בשנים הקרובות), לכשלונות קולוסאליים כמו שקרה בביוטק. כשלונות בניסויים שהביאו בעצם למחיקת חברות כליל.

מה פה ימחק חברות? גרירת רגליים (שזה לא נראה השלב הנוכחי,שכן רובן טרם העבירו להילוך שני), ואי יכולת לגייס כסף לחברה  (לחברות עם תזרים חיובי כנראה לא תהיה הבעיה הזו- פארמוקן ושיח).

אבל כל עוד הסקטור יראה התקדמות- כנראה שעוד משקיעים יצטרפו לטרנד ולכן ייקח זמן עד שהעסק הזה ימצה את עצמו.

אני חושב שהסקטור הזה הולך ומתחמם, יש תיקונים ואפילו קשים,אבל התחום הוא כנראה רק בתחילתו.מי יותר ומי פחות.


בורסת ישראל-בקרוב בורסת הקנאביס!

אני יודע שאני אומר פה משהו לא נורמלי,שכיום עדיין נשמע לא הגיוני,אבל לדעתי בורסת ישראל תהפוך לבורסת קנאביס. המניות האחרות פשוט לא יעניינו יותר במוקדם או במאוחר וזה ייקרה בשלב שגם המוסדיים יצטרפו לחגיגה.

מדוע?

אני חושב שלבורסה הזו מתאימים בעיקר ספקולנטים.אין מחזורי מסחר, יש הרבה מניפולציות של שחקנים, ומי שרוצה להיחשף לשוק אמיתי-זה רק לאמריקאי.מה יש לחפש פה? אין לי סיבה אחת.

אז אם עד עכשיו היו משחקים פה ושם בכל מיני שטויות, עכשיו ניתן האות ל"כר" הכי נוח שיכול להיות בעולם הזה, לאס ווגאס לפרצוף שלכם-מניות הקנאביס.

אין לי ספק בכלל,שלכל הטירוף הזה יצטרפו גם משקיעים זרים. כי למה לא בעצם?יש עניין, יש סטיות תקן גבוהות. אחלה הימורים בחסות החוק...

אז סוף סוף הבורסה הישראלית היבשה הזו מצאה איזו פינה חמה של "ירוק" בתוך הצחיח. תרתי משמע.

אז אולי לפעמים החגיגה נגמרת,אבל כיבוי האורות? לזה צריך סיבה מספיק טובה שלא קיימת כרגע...

הודעות או לא הודעות-זו השאלה!

אני חושב שאפשר לחלק את עולם הקנאביס לשתיים-

1.החברות המרוויחות והיציבות (כרגע פארמוקן שעל השלד של מדיקל בלבד ובקרוב שיח).

2.החברות הלא רווחיות שמוכרות חלום עתידי.

אז החברות הרווחיות ינועו בהתאם לצמיחה וגם הן כנראה ימכרו חלומות גדולים לעתיד, אבל חברות החלום ,ינועו בעיקר על הודעות לבורסה ו"מכירת" חלומות עתידיים וסטיית התקן בהן תהיה גדולה באופן משמעותי כנראה.

פה חברות יחסי הציבור יצטרכו לתת עבודה טובה,אבל עבודה `טובה מידי` תשרוף חברות, צריך לדעת את האיזון הנכון ולדעתי אין היום יח"צ בארץ שעושה את זה נכון עד הסוף.

בכל אופן, השוק ינוע בגלי אופוריה- על פי הודעות לבורסה. בגלי דיפרסיה- גם ההודעות לא יעזרו..אבל זה לא אומר שחודש אחרי לא תחזור האופוריה שוב...

אין מה להתרגש מהמיואשים ואין מה להתלהב יתר על המידה מהאופטימים. צריך שיטה,צריך פילוסופית השקעה ובעיקר-עצבים חזקים.

ברק יביא את הברק?

הסיפור שכדאי לעקוב אחריו בתקופה הקרובה ועשוי להשפיע על סקטור הקנאביס כולו,הוא האם אלכס רבינוביץ ,בעל השליטה באינטרקיור, ייקח אותה להנפקה בנסדק בסופו של דבר ולפי איזה שווי.

גורמים בשוק סבורים כי באם השוק בארה"ב ימשיך להיות חזק זה ייקרה בקרוב בסיכויים גבוהים מאד.

ברגע שדבר כזה ייקרה, ייקרה גם עוד משהו-

כל החברות המגדלות ישאפו גם הם לקבל את התמחורים הדומים של אינטרקיור ויותר (פארמוקן ושיח גדולות ממנה בכל קנה מידה).

כלומר- הנפקה כזו עשויה לשנות כליל את תמונת המפה של הקנאביס בישראל.

אגב, לא רק המגדלות ישאפו להנפקה בנסד"ק, גם שאר החברות ינסו לגזור שווי כזה או אחר מההנפקה של אינטרקיור,כאשר חברות רבות ינסו להנפיק גם בארץ על מנת להציף לעצמן ערך מהותי.

בורסת הקנאביס כבר אמרתי?

רוצים לגלות עוד פרטים על החברות המבטיחות ביותר בתחום הקנביס בעולם?

רוצים לדעת איזה חברות חדשות מפתחות פיתוחים חדשים בתחום?

הצטרפו למגזין "ישראל בורסה" עם הכתבים הכי טובים בישראל לתחום הקנאביס.

לפרטים:

מגזין ישראל בורסה

מובהר ומודגש כי הכותב [מחזיק בניירות ערך שהונפקו על ידי החברה נשוא המאמר] או [מספק שירותי ייעוץ לחברה בתחום שוק ההון ומקבל תמורה עבור כך]  ("החברה"), ועל כן קיים לו עניין אישי בחברה ובניירות הערך שלה. אין לראות במידע המובא במאמר כהצעה או שידול לקנות, למכור או לבצע עסקה כלשהיא בנייר ערך או מכשיר פיננסי אחר שהונפק על ידי בחברה, ואין באמור משום המלצה או הבעת כדאיות לגבי השקעה בחברה. המידע שמסופק במאמר הינו לצורך אינפורמטיבי בלבד, ואינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בצרכיו ונתוניו האישיים של כל אדם.


מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך: