כרטיס פיס?הכירו את ביטפארמס!

האם כרטיס הפיס של שוק ההון מסתתר בחברות העוסקות בכריית מטבעות דיגיטליים? כדאי להכיר את חברת ביטפארמס שרווחית למרות המצב. (6-11-2018)

עינב כהן

האם המתעשרים הבאים, יהיו אלה שישקיעו היום, במטבע הוירטואלי הביטקוין? זו שאלה טובה שרבים שואלים את עצמם, אבל למעט מאד יש אומץ "להמר" על השקעה בתקופת שפל כזו.

בכנס משקיעים של בורסת ה-CBOE בשיקגו שנערך בתל אביב,אמר שלשום,ג`ן טורנטור,שהנו כראש הדסק למטבעות קריפטו בבורסת שיקגו,כי גל עליות גדול בביטקוין עוד לפנינו וכעת הביטקוין מתייצב לפני מהלך.

וורן באפט לא מאמין בביטקוין

עם שוק של יותר מ110 מיליארד דולר (שהיה בשיאו יותר מ330 מיליארד דולר), הביטקוין מנסה למצוא את דרכו בתקופה של רגיעה והתייצבות יחסית.

על פני טווח של שנה, הביטקוין הוסיף לערכו כ1000 דולר, כאשר את שיאו מדצמבר כולנו זוכרים (שווי של יותר מ20 אלף לביטקוין מולי שווי נוכחי של 6426 דולר לביטקוין).

כאמור, החודש האחרון היה בתנודתיות נמוכה, והשאלה היא האם הביטקוין מתייצב לפני מהלך קדימה?זו השאלה.

ההערכה של אוהדי הביטקוין הנה, שהמהלך הגדול של הביטקוין עוד לפנינו, כאשר האזרחים "ימאסו" במטבעות של המדינות, ויחפשו מטבע "חברתי" שיהיה שימושי בכל העולם מבלי לעשות המרות מטבע.

הבעיה העיקרית במטבעות הדיגיטליים היא שכל העיסוק בהם מורכב, אבל ברגע שיהיה אפשר להתעסק במטבע הזה `בדרך כל בשר`, עשויה להתחיל החגיגה.

מדובר בסיפור ארוך, זו אשליה לחשוב שדבר כזה לוקח שנה או שנתיים, לבשל מהלך כזה יכול לקחת גם עשור עד שמתפתחת תעשייה אמיתית של ממש, השאלה היא האם המניות הקשורות למטבעות הדיגיטליים והבלוקציין הגיעו לתחתית או לא. 

מי שמדבר בשלילה על המטבעות הוירטואלים הוא האורקל מאוהמה וורן באפט ,שטוען שמדובר בבועה שתתפוצץ.

השאלה האם באפט לא יכול לטעות.האמת שהוא כן. הוא טעה שלא לקח אמזון בחיתוליה (והוא אף מודה בזה), והוא טועה שהוא מנסה לנבא את כוחות השוק הצעירים, הלוהטים, שונאי הממסד.זה יותר מהשקעה כזו או אחרת. זה מריח כמו רוח נעורים כמו ששר קורט קוביין המנוח.

אז נכון, אם הביטקוין יעלה –סביר שמרבית המניות שקשורות לתחום יעשו מהלכים מעלה. אבל מעניין לראות,שלעומת 99% מהחברות בתחום, יש אחת, דווקא בישראל,שהנה רווחית. 

אז בואו נכיר את חברת ביטפארמס, שהיתה בעבר "בלוקציין כרייה".

נסיקה של מאות אחוזים ומחיקה כמעט טוטאלית

בזמן שהחברה הודיעה על כניסה לשלד,באוקטובר 2017 יצא מהלך עליות, בתוך חודש בלבד, של 816% , ואז החלה מניית ביטפארמס  להדרדר במקביל להדרדרות מחירו של מטבע הביטקוין עד לכדי ירידה של 96% מהשיא.

מוצדק או לא?כדאי לשים לב לנתונים.

חברת ביטפארמס רשומה כחברה בישראל ונסחרת בבורסת תל אביב, אבל מבחינת פעילותה וצוות מנהליה ועובדיה, מדובר בחברה קנדית לכל דבר, מאז שהתמזגה עם חברת בקבון הוסטינג. בקבון, הפועלת תחת השם המסחרי Bitfarms, מעסיקה כ-100 עובדים ומפעילה בקוויבק ארבע חוות כרייה של מטבעות דיגיטליים, בעלות הספק חשמלי כולל של כ-27 מגוואט.

כריית ביטקוין היא תהליך ממוחשב של הוספת בלוקים לבלוקצ`יין של הביטקוין, תוך אימות של העברות מטבע. בתהליך זה גם נוצרים מטבעות ביטקוין או מטבעות דיגיטליים אחרים.

התהליך מתבצע על ידי רשת של כורים , המשרתת שתי מטרות: אישור עסקאות בביטקוין בדרך אמינה, ויצירת ביטקוינים חדשים בכל בלוק של עסקאות.

בניגוד למגמה-ביטפארמס רווחית

מה שמדהים זה,שבניגוד לחברות אחרות בתחום, חברת ביטפארמס  רווחית באופן נאה.

בסוף אוגוסט פרסמה חברת ביטפארמס את דוחותיה הכספיים למחצית הראשונה של 2018.

על פי הדוחות, הכנסותיה של ביטפארמס בששת החודשים הראשונים של 2018 הסתכמו ב-22.2 מיליון דולר, לעומת 8.6 מיליון דולר ב-56 הימים האחרונים של 2017 (פעילותה העסקית של בקבון הוסטינג התחילה רק ב-6 בנובמבר 2017).

הרווח הנקי של החברה במחצית השנה עמד על ב-4.9 מיליון דולר. הרווח התפעולי של החברה במחצית השנה הסתכם ב-6.84 מיליון דולר.

איך החברה שמרה על רווחיות כזו בתקופה חלשה לביטקוין? על פי החברה, הרווחיות נשמרה בזכות היותה עצמאית כמעט לחלוטין בפעילות הכרייה שלה, כשהיא נהנית מחוזי שכירות וחשמל לטווח במחירים נמוכים ומרכישת חברת החשמלאות VOLTA, המטפלת בבעיות החשמל שלה.

אם נדבר על מכפילי רווח, החברה עומדת היום על מכפיל 4.5 על הרווח, אבל זה לא מעניין ולא משנה כל כך, ביטפארמס תלויה בעליות של הביטקוין. גם מבחינה עסקית וגם מבחינת התנהגות המנייה. זה המשחק שלה ושל כל התחום הזה.

ירידות בביטקוין?עשויות להיות יתרון

באופן מוזר, יכול להיות שדווקא מחיר הביטקוין הנמוך יחסית לעומת השיא, יכול לשחק לחברה קלף מנצח עם מבט לעתיד הרחוק יותר.

הסיבה- כל תנודה מטה במחירי מטבעות הקריפטו מוציאה מתחרים מהשוק,שנאלצים לסגור את מכונות הכרייה שלהם בשל אי רווחיות.חברת ביטפארמס, מצליחה לשמור כאמור על רווחיות,בשל שליטה יותר טובה בהוצאות כפי שציינתי מעלה, מה שעשוי לחזק אותה ולהפוך אותה לאחת מהשחקניות המובילות בעולם בכריית מטבעות. ככה שככל שהזמן עובר,בשער ביטקוין נמוך, יכול לשחק לטובתה בעתיד.

לסיכום, יש כאן חברה שנעלמה כמעט לגמרי מעיניי המשקיעים המאוכזבים מהמכה הקשה שנחתה על התחום.השאלה הנשאלת היא האם המהפכה של מטבעות הקריפטו עוד תחזור וביתר שאת,או שיש כאן את פרפורי הגסיסה האחרונים. אבל אם הביטקוין ירים ראש-החברה הזו עשויה לשחק אותה בגדול ובמיוחד בגלל שגם בעת כזו היא יודעת לייצר רווח ולא מעט.כרטיס פיס כבר אמרתי?

מובהר ומודגש כי הכותב [מחזיק בניירות ערך שהונפקו על ידי החברה נשוא המאמר] או [מספק שירותי ייעוץ לחברה בתחום שוק ההון ומקבל תמורה עבור כך]  ("החברה"), ועל כן קיים לו עניין אישי בחברה ובניירות הערך שלה. אין לראות במידע המובא במאמר כהצעה או שידול לקנות, למכור או לבצע עסקה כלשהיא בנייר ערך או מכשיר פיננסי אחר שהונפק על ידי בחברה, ואין באמור משום המלצה או הבעת כדאיות לגבי השקעה בחברה. המידע שמסופק במאמר הינו לצורך אינפורמטיבי בלבד, ואינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בצרכיו ונתוניו האישיים של כל אדם.


מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך: