כל האמת שלי על מלחמת הסחר

מלחמת הסחר בין ארהב לסין עלתה מדרגה ועינב כהן עושה סדר בהתפתחות האירועים ומשליך על העתיד כפי שהוא רואה אותו. (29-8-2019)

עינב כהן

שוק ההון האמריקאי תנודתי מאד בשל מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין שעלתה מדרגה. 

זו המציאות הנקייה כפי שאני שאני רואה אותה בנוגע למלחמת הסחר.

על מה המהומה?

החרפת מלחמת הסחר כפי שדווחה בשישי שעבר היתה כדלהן:

מהצד האמריקאי- 5% תוספת למס על מוצרים שתחילה נקבע להם מכס של 10% והעלאת המס ל-15%, ותוספת של 5% על מוצרים שהמכס עליהם נקבע תחילה על 25% והעלאתו ל-30%, כל זאת יחל ב-1 באוקטובר, ועל חלק מהמוצרים כבר ב-1 בספטמבר.

מהצד הסיני- מסים חדשים של 5% ו-10% על מוצרים בהיקף של 75 מיליארד דולר, המיובאים מארה"ב. המכסים יוטלו על 5,078 מוצרים, החל מ-1 ו-15 בספטמבר.

מה שעוד הגביר את הבלגן, זה הנאום של נגיד הבנק האמריקני המרכזי, ג`רום פאוול. פאוול אמר שהבנק יהיה מוכן להתערב בשוק אם יהיה בכך צורך, והזהיר שוב מהמשך והסלמת מלחמת הסחר בין וושינגטון לבייג`ינג.

את טראמפ זה עצבן והוא התחיל להתלכלך על פאוול בטוויטר ודרש מהחברות האמריקאיות לחפש אלטרנטיבה לשוק הסיני.

 

"זו סחורה סינית מותק, מה חשבת תקנה עגילים מזהב ב10 שקל?"

המלחמה של טארמפ מוצדקת. בואו נתחיל מזה. סין הפכה למפלצת של זיופים והעתקות פטנטים.

כל נשיאי ארה"ב הקודמים התקפלו מול הסינים בשל החשש מהפלת שוק העבודה (רוב חברת וול מארט מביאה את מוצריה מסין), פגיעה בחברות טכנולוגיה שמרכזי המפעלים שלהם נמצא בסין וכן מאיומים של סין למכירת מניות ואגחים של ארה"ב.

טראמפ,שרואה את עצמו כמומחה מו"מ וזה שרוצה לשמור על כבודה של ארה"ב, החליט לצאת למלחמה הזו, אולי יש לו גם הרבה מה להפסיד אבל המלחמה מוצדקת ואת זה גם הסינים בעצמם יודעים.

 

המפלצת הסינית נותנת גז

להסכם סחר חדש יש השלכות מרחיקות לכת לטווח של 50 שנה ואפילו יותר.

צריך להבין ,שסין נתנה לעצמה מטרה להפוך עד 2025 למפלצת של בינה מלאכותית ,רובוטיקה ושבבים.

האמריקאים לא יכולים ליפול להם לידיים כפרי בשל, ויש פה גם מלחמה על יוקרה ועל הובלת העולם.

אבל אגב זו גם הסיבה שאני מאד מאמין בשוק הסיני במבט ארוך טווח.יש להם מטרות גרנדיזויות והם בדרך לפתוח את השוק הסיני למשקיעים בעולם.

 

לעשות מאמריקה גדולה שוב?

טראמפ מנסה להילחם מלחמה ועצבני שיש אמריקאים בדרגות גבוהות שמחלישות אותו והוא רואה בכך החלשה גם בגאווה הארצית, סטייל מה שאמר פאוול אתמול.

אני בכלל שואל את עצמי, כמה מוכן הצרכן האמריקאי לעמוד יציב מול הקרב הזה, אני חושב שקצת מזלזלים בצרכן האמריקאי. לדעתי הוא יעמוד איתן לא פחות מהצרכן הסיני גם במקרה של העלאת מחירים בעקבות נטישת מפעלים את סין.עד ההתאוששות שתיקח חודשים/שנה.

 

"שניים סינים עם צינור גדול"

ההנחה שאין לסינים מה להפסיד היא טעות קשה.

סין קונה בזול ומוכרת עם מיסים גבוהים, כי היא הרשתה לעצמה עד עכשיו לעשות מה שהיא רוצה.

כרגע הכלכלות בעצמירה רצינית, ואם סין לא תמכור לארה"ב-אין לה בדיוק מאיפה לצמוח.

בגלל זה טארמפ כיוון בשישי את חברות המשלוחים לא לעבוד יותר עם סין. למה? כי בלי לשלוח את הסחורה שלהם לארה"ב- סין יכולה להיכנס לזה למיתון. וזה לא מה שהיא הבטיחה לתושבים שלה.

תחשבו שהחברות האמריקאיות הגדולות יוצאות מסין- סין חוזרת אחורה ובענק.ההשקעות יוצאות ממנה, והיא נכנסת לברוך שהיא לא יכולה לצאת ממנו.

 

"תעצרו את העולם אני רוצה לרדת"

המכסים שהצטרפו בשישי יכולים להימחק ברגע, כרגע זה בעיקר "תעצרו אותי לפני שאני משתגע". אני חושב שהשוק האמריקאי לא מאמין בהחרפה של מלחמת הסחר, ראבאק הנסדק רחוק מהשיא ב6.7%. לקרא לזה תיקון מטה אני אפילו לא יכול...

 

הלוליין טראמפ

ויש פה קו עדין מאד, מאד מאד עדין.

בואו ניקח את זה למערכת יחסים בין זוג, אוקי?

האישה מתרגזת על הגבר שלא הוריד ת`זבל, הוא מתרגז עליה שחזרה מאוחר מהעבודה...צועקים רבים מעליבים, מאיימים..הכל בסדר.

אבל אם מישהו יוריד סטירה למישהו- פה כבר אי אפשר להחזיר אחורה את המצב.

יש פתגם שאומר-`אל תשפוך את המים עם התינוק` (מקורו מגרמנית).

שהכוונה במקרה הזה, שאם מישהו יעשה מעשה טפל מסויים,הוא יכול לגרום לעיקר- ללכת לפח.

שני הצדדים הולכים על גבול דק מאד, והם מותחים אותו עוד ועוד.

ראשיד בקבוצה טען שטראמפ הפסיד בתורת המשחקים כי הוא מתח מידי את החבל ולסינים יש כלים לפגוע בו והוא לא יוכל כבר להגיב ויצא מטומטם.

אולי. אבל מי ניצח ומי הפסיד את זה נדע רק בסוף.

אני עוקב אחרי טראמפ 25 שנה. קראתי כל ספר שיצא עליו גם הרבה לפני שהתחלתי עם שוק ההון. אחד הכללים שלו זה לתת מכה על השולחן ולעזוב את חדר המו"מ רגע לפני שהסכם נסגר.

האם זה המקרה כרגע? קטונתי. שוב- ימים ידברו.

אבל אם מישהו יעשה מעשה קיצוני- כמו למשל שהסינים ימכרו את אגרות החוב הסיניות,או שטראמפ ינסה להוציא מסין חברת ענק כמו אפל- הסיפור יעלה מדרגה ומפה יצטרכו כבר יועצת זוגית ופסיכיאטר עם כדורי הרגעה למשקיעים בנסד"ק...

 

איך אני רואה את העתיד?

טראמפ- האסון הכי גדול מבחינתו זה להיכנס לשנת בחירות במצב האטה חמור, תסבוכת עם סין ובורסה יורדת.

מבחינתו להוריד את הבורסה כעת זה חכם. גם ב20%. הוא צריך את השוק עולה בשנה הבאה והוא יודע את זה מצויין שאף אחד לא יתבלבל,ועדיף לו לביא להסכם שהשוק למטה ולא כשהשוק בשיא.

במקרה של הסכם סחר ,סביר מאד שתהיה חגיגת בית השואבה בבורסה.המניות הסיניות יטוסו (הם נסחרות גם ככה במכפילים נמוכים), הטכנולוגיה והשבבים...

זה יכול להביא את הבורסה לשיאים רציניים שלא ירגעו כל כך מהר.

הסינים- האסון הכי גדול שלהם זה שארה"ב תוציא את מפעליה מסין. זה יחזיר אותה אחורה מהותית ויבריח משקיעים. הם מבינים שעדיף להם לחפש פשרה עם ארה"ב. מי רוצה פאקינג להתעסק עם ארה"ב?

אבללל...יכול להיות שלא. יכול להיות שמישהו ישפוך את המים עם התינוק והסכם סחר לא יהיה פה בשנים הקרובות, ואז זה מה שאני צופה:

הממשל האמריקאי יחתום עסקת סחר עצומה עם מדינה אחרת (וויאטנם,פיליפינים מלזיה ועוד..) והתעשייה האמריקאית שנמצאת בסין תעביר את כוח העבודה שלה לשם (וזה אולי יהיה זמן ההשקעה ההיסטורי לשנים רבות באותה מדינה...).

אם זה ייקרה בבום ,זה כמעט בוודאות יפיל חזק את הבורסה האמריקאית, אבל לא בטוח שלזמן רב. הם כנראה יורידו חזק את הריבית,ואכן תהיה פגיעה זמנית קריטית בחברות שיעברו מסין למדינות אחרות. ייקח שנה בערך, אולי יותר והם יקומו.

אבל רוב הסיכוי שגם אם זה ייקרה, זה ייקרה באיטיות שתימשך 3-5 שנים,במהלך שישתלם לאמריקאים בסוף עם קבלה של כוח עבודה זול יותר מהסינים וללא לחץ מיסים.

בסוף היום,ההשפעה של סין על הכלכלה האמריקאית הנה פחות מ2%, ויש לקחת בחשבון שחלק מהחברות יעברו לארה"ב ויעודדו את שוק התעסוקה (למרות שהאמריקאיים ישלמו יותר).

והסינים? הסינים יהיו יותר בבעיה במקרה כזה.

החברות שבנויות על פנים סין יחזיקו לא ייקרה להם אסון.

אבל חברות שמייצאות החוצה. למי ייצאו לאירופה עם הצמיחה השלילית?

זהו, אני מקווה שהייתי כמה שיותר מדוייק והסברתי בפשטות איך אני רואה את הדברים.

לדעתי סיכוי של 20% לסיום מלחמת הסחר השנה. תעלה ל50% בשנה הבאה.

אבל סיכוי גם להמשך מריחה שלו, השוק יימצא כבר משהו חדש להתעסק איתו.

מובהר ומודגש כי הכותב [מחזיק בניירות ערך שהונפקו על ידי החברה נשוא המאמר] או [מספק שירותי ייעוץ לחברה בתחום שוק ההון ומקבל תמורה עבור כך]  ("החברה"), ועל כן קיים לו עניין אישי בחברה ובניירות הערך שלה. אין לראות במידע המובא במאמר כהצעה או שידול לקנות, למכור או לבצע עסקה כלשהיא בנייר ערך או מכשיר פיננסי אחר שהונפק על ידי בחברה, ואין באמור משום המלצה או הבעת כדאיות לגבי השקעה בחברה. המידע שמסופק במאמר הינו לצורך אינפורמטיבי בלבד, ואינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בצרכיו ונתוניו האישיים של כל אדם.


מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך: