חברת פייבר-עולם של עצמאות!

חברת פייבר הישראלית, מקשרת בין עצמאים מחפשי עבודה לבין חברות או אינדיבדואלים שדורשים/ צריכים שירותים מסויימים. האם מדובר בבוננזה הבאה בכלכלה השיתופית? (19-9-2019)

עינב כהן וטדי לנץ

חברת פייבר (FVRR) הישראלית, שהנפיקה לפני 3 חודשים, בבורסת NYSE האמריקאית,  מקשרת בין עצמאים מחפשי עבודה לבין חברות או אינדיבדואלים שדורשים/ צריכים שירותים מסויימים (בניית אתר, עיצוב לוגו, שכתוב, תרגום ועוד).

לא מדובר בעוד סתם חברה, אלא חברה שמביאה לעולם כלכלה שיתופית, האם זה העולם של המחר?האם פייבר הולכת להיות מפלצת עתידית ושווי של 620 מיליון דולר יהיה היסטוריה רחוקה? בואו נראה.

 

טדי לנץ

טכנולוגיה של כלכלה שיתופית (ועם כסף..)

כלכלה שיתופית היא בעצם שימוש בטכנולוגיה (לדוגמא אפליקציה, פלטפורמה מסויימת וכו`) על מנת להקל על החלפת סחורות/ שירותים בין כמה צדדים. לדוגמא- שימוש באובר/ ליפט (מוניות), פיפל ביז (מימון המונים), we work (מרחב עבודה משותף), איביי ואמאזון ועוד.

קשה מאוד למדד את שווי שוק הכלכלה השיתופית, שכן המון חברות הן בעצם פרטיות, אך כן נוכל לקבל אומדן על סמך החברות הציבוריות והכסף שהושקע.

כך לדוגמא, חברת אובר ו Airbnb שוות יחדיו כ 100 מיליארד דולר, מה שמציב אותן במקום ה 38 מבחינת עושר בין מדינות. עוד המחשה לגודל התעשייה הוא בכמות האמריקאים המשתתפים בתעשייה.

בעוד שב 2016 היו כ 45 מיליון אמריקאים עצמאיים בכלכלה השיתופית, ב 2021 צפויים להשתתף כ 86 מיליון איש.

נתון אחרון מראה לנו שבין 20- 30 אחוז מכוח העבודה באירופה וארה"ב, משתייך לכלכלה השיתופית.
מי האנשים הללו? ובכן, דור המילנילס (דור ה Y של אמצע שנות ה 80, 90 וה 2000 המוקדמות) המאופיין בשימוש טכנולוגי והחלפת עבודות לרוב.

כך למשל על פי סקר, נמצא כי 67% מהבריטים מעוניינים להפוך לפרילנסרים (כאשר כמות העצמאיים עומדת היום על 4.9 מיליון איש). אך לא רק הם, גם מבוגרים יותר שאינם מוצאים עבודה בסביבת ההיי טק ומאולצים לחפש עבודה בחוץ בדמות עצמאיים או עבודה נוספת.

אך כמובן שככל שהזמן יעבור, דור של צעירים שמחפש הכל כאן ועכשיו ישתלט על התחום ויתפוס נתח משמעותי יותר.
אחת הנישות בכלכלה השיתופית נקראת Gig Economy, או בתרגום חופשי ולא מחמיא- "כלכלת חלטורה".

למה? כי בכלכלה הזו עוברים מעבודה לעבודה.

אז כמו שאמרנו כבר, בכלכלה הזו נוכחים אנשי דור ה Y ולא רק- אנשים מבוגרים יותר שרוצים לצאת לעצמאות או מחוייבים בגלל שהפנסיה לא מאפשרת או פוטרו וכו`. כאמור, העצמאות הזו לא דומה לפתיחת קיוסק/ חנות בגדים או מכולת לצורך העניין.

עבודה מהבית -IN

עבודה מהבית, חללים משותפים- זה מה שמתרחש כעת.

אנשים פשוט לא רוצים לעבוד מ 9 עד 5 כמו פעם.

אל תטעו, גם לחברות זה סידור מתאים. אין צורך להשקיע בעובדים קבועים חדשים, תשלום אקסטרא (תלושים לחגים, פנסיה, השתלמות וכו`) ועוד.

בגלל הגדרות שונות של "מהו עובד עצמאי?" המסקנות סותרות בחלק מהגופים.

כלומר הגדרה שונה לממשלה (שטוענת שהמספר ירד) והגדרה שונה לחברות סקרים פרטיות (שטוענות שהמספר עלה דווקא).

אך אין ספק מבחינה בשטח וגם מסוג החברות שמנפיקות ומציגות שווי גבוה, שמספר העצמאים דווקא עולה ועולה בגדול.

אסטרטגית החברה

כפי שציינתי בתחילת דבריי, החברה היא Fiverr International Ltd , סימבול FVRR.
החברה פיתחה זירת מסחר המאפשרת לפרילנסרים להציע את שירותיהם לחברות/ אנשים שונים בכ 200 קטגוריות.

לפני כחודש, החלה החברה להיסחר בבורסה, לאחר השלמת גיוס של 110 מיליון דולר לפי שווי חברה של 650 מיליון דולר. החברה קיימת כבר כ 10 שנים והוקמה ע"י מיכה קאופמן שמשמש גם כמנכ"ל החברה.
כאמור, החברה הוקמה בעקבות הצורך/ דרישה/ השינוי שהשוק עבר.

אנשים שאינם רוצים לעבוד מ 9 עד 5, מספר הולך וגובר של פרילנסרים, חיבור בין מדינות ואנשים ובעצם הגדלת השוק.

רצון לפשט את התהליך של חיבור בין מבקשי למציעי עבודה לעצמאיים. יכולת להקל על הפרסום והשיווק ולהתמקד יותר בעבודה ואיכותה.
החברה מנסה כמובן להתפתח בהרבה אספקטים, אך בואו נתמקד לרגע בכמה עיקריים יותר, כמו ניסיון להרחיב את תחומי השירות שהאתר מספק.

כלומר יותר סוגי ותחומי עבודה. כיום מוצעים כ 250 קטגוריות שונות (לאחרונה הציגה באתר עיצוב משחקי וידאו, קריינות למשחקים וכו`. בעקבות הצמיחה בסקטור הגיימינג שעליו כתבנו בעבר).
עוד ניתן לראות כי 70% מהמשרות מגיעות מציבור דובר אנגלית. כלומר, ניסיון להגיע למדינות אחרות גם.

אחד הפתרונות הוא פיילוט בו הקימה דף בית של האתר בגרמנית ושימוש במטבעות שונים ( כיום 11 במספר. אולי גם ביטקוין בעתיד???).

מי שזוכר כתבנו בעבר על JMIA, "אמאזון האפריקאית"- כלומר מציאת מקומות לא מפותחים עדיין, שקצב הצמיחה בהם יהיה גבוה מהממוצע.

פריחה בתחום כתיבת התוכן


לפני כחודשיים, רכשה החברה את חברת ClearVoice שכותבת תוכן באתרים לחברות גדולות.

החיבור בין החברות נוצר מההבנה של מנכ"ל פייבר, כי קיימת צמיחה תלת ספרתית בתחום כתיבת התוכן ובכך שהחברה שלו יכולה לספק שירותים לחברות קטנות או לעצמאים.

בעקבות הרכישה, גדל קהל הלקוחות של החברה גם לחברות גדולות, שיכולות לשלם יותר.

נכון לעכשיו, הרכישה אינה מהותית בדוחות ותשוקף בעתיד.
רק לפני כמה ימים, הציגה החברה תחום חדש באתר Fiverr Studio, שאמור לשפר את הכנסותיה מלקוחות "עשירים יותר", כלומר נובע מהמטרה להגדיל את הוצאות הקונים. המוצר החדש הוא סוג של חבילה. למה הכוונה? מספר נותני שירות (פרילנסרים) חוברים יחדיו על מנת לבצע פרויקטים.

כל לדוגמא קריין, כותב תוכן ואתר יכולים לחבור יחד ולבצע פרסומת מקצועית לחברה משלב 0. קיימות עוד אינספור דוגמאות, כמו שיתופי פעולה בין מפתחים, קריינים וכו` ליצירת משחקים, מעצבי ובוני אתרים ומתרגמים ועוד ועוד.
אם כן, החברה בוחרת להתמקד בשיפור החוויה באתר הן לרוכשים והן למוכרים, יצירת מוצרים חדשניים ללקוחות (סטודיו פייבר), השקעה במובייל והתרחבות גלובלית.


מה פייבר שונה מהמתחרים?


ניקח לדוגמא את לינקדאין, שגם היא משמשת כפלטפורמת חיפוש עבודה.

ההבדל הוא שלינקדאין היא רשת חברתית ולא אתר חיפוש עבודה וגם לא חיפוש עבודה לפרילנסרים בלבד. לכן, קהל היעד מלכתחילה הוא שונה, כמו גם הקהל שמחפש עבודה.


אם כך, נעבור לאתרים לחיפוש עבודה. ניקח לדוגמא את JOBNET או JOBMASTER או דרושים.

אין מה להשוות. נשים רגע בצד את עניין קהל מחפשי העבודה שהוא מגוון יותר באתרים שאנו מכירים, אך חוויית החיפוש והמקצועות המיוחדים שנמצאים בפייבר, פשוט עולם אחר. וכן, שוב עולה עניין קהל היעד שהוא ספציפי יותר באתרים כמו פייבר.

סיפור המתחרים

כעת, נגיע למתחרה הראשית, מתחרה כמו UPWORK.

חברה מעט יותר גדולה מפייבר, ששווה פי 2.5 ממנה. בעלת אתר דומה מאוד (פחות חווייתי לדעתי) ומאפיינים דומים מאוד. השונה ביניהן, כפי שנראה מהדוחות הכספיים ודברי המנכ"לים, הוא ש UPWORK מהווה פלטפורמה לחברות גדולות יותר מפייבר (דבר שכנראה ישתנה בשנים הקרובות. ניתן לראות זאת ברכישה של ClearVoice). UPWORK היא חברה בוגרת יותר, שמספריה החשבונאיים טובים יותר, אך מבחינת צמיחה ומקום לגדול, נראה שהיתרון אצל פייבר.

נתונים פיננסיים


שווי החברה עומד על כ 625 מיליון דולר.
על פי דוח רבעון 2 שהחברה פרסמה ב 09.08.2019:
ההכנסות הרבעוניות עלו ב 41% על בסיס שנתי, כאשר ברבעון השני ההכנסות הגיעו ל 25.9 מיליון דולר, בעקבות עלייה של 14% ברוכשי שירות (2.2 מיליון איש סה"כ) והוצאות שלהם שעלו ב 16% (157 דולר בממוצע לאדם)- כמות שנעה בין 2200- 300 אלף רוכשי שירות חדשים בכל שנה (המטרה היא לשפר את איכות רוכשי השירות כמו גם את משך תקפת החיים שלהם, כלומר לגרום להם לחזור לבקש ולדרוש עוד שירותים).

הכנסות החברה מתבססות כיום על 58% מלקוחות חוזרים.
הוכחה לרצון ואכן גם לשיפור בפועל של איכות רוכשי השירות, היא העובדה ש 50% מהרוכשים עושים זאת בעלות של 500 דולר ומעלה (הכוונה לרכישת שירותים בשווי 500 דולר ומעלה לאחד).


החברה כרגע הפסדית (כ 9 מיליון דולר ברבעון וגרעון מאז הקמתה של יותר מ 130 מיליון דולר), אך צופה צמיחה חזקה ובטווח הארוך להפוך לרווחית (עדיין לא ניתן יעד לכך, אך ירידה בהוצאות השיווק והפרסום מבחינה אחוזית מסך ההכנסות אמורה לתרום לכך).
ה EBITDA המתואם של החברה לרבעון השני היה שלילי- 4.9 מיליון דולר, 19%-.
לקראת הרבעון השלישי, החברה צופה צמיחה דומה, כאשר ההכנסות ינועו בין 25.5- 26.5 מיליון דולר. EBITDA מתואם שבין מינוס 5- 6 מיליון דולר.
לדוח השנתי קיימת ציפייה להכנסה של 101.5- 103.5 מיליון דולר, צמיחה של 34- 37 אחוז צמיחה וEBITDA  שלילי של כ 20.5 מיליון דולר.


נקודה חשובה להבנה- החברה מוציאה כספים על קידום של האתר, מילות חיפוש אפקטיביות בין קהל היעד על מנת שיכירו את החברה ואת שירותיה. זהו מרכיב חשוב בקידום שלה, כמו גם תשלום לסוכנים (אפיליאייטס) שונים שיחברו את קהל היעד לחברה. הפרסומים נעשים ברשתות החברתיות השונות כמו פייסבוק, אינסטגרם וגם ביו טיוב.


בנוסף, ההוצאות גבוהות יותר במהלך הרבעון הראשון, בהתאמה לחברות במשק, שכן אין חגים, יש תקציב חדש ועל סמך העבר, ההוצאות גבוהות יותר בכל הנוגע לחיפוש וביצוע פרויקטים חדשים.


ההכנסות נובעות מעמלה שהחברה גובה בעבור השידוך בין הקונים למוכרים.


לסיכום, לאחר שהבנו את גודל התעשייה והפוטנציאל הטמון בה, בואו נבחן לרגע מה יקרה במידה ותהיה האטה.
אם כך, הלקוח הגדול ביותר של החברה מהווה רק כ 1% מסך הכנסות החברה. כלומר, אין תלות בלקוח אחד, כמו כן הקטגוריה המובילה ביותר בהכנסות מהווה כ 15% מסך ההכנסות, כך שאין גורם תלות עיקרי.


התחום, כמו הרבה תחומים אחרים, בנוי על צמיחה. אנו נמצאים בתחילתה של תקופה חדשה בעולם בכלל, קטגוריות ותחומים חדשים שעדיין לא ניתן לאמוד את הפוטנציאל המלא ובנוי על ציפיות.


בסופו של דבר המשקיעים ירצו לראות רווח, כמו בכל חברה אחרת, ואם זה לא יגיע ייתכן ובסביבה שלילית בשוק, מניות כאלו יחטפו ויחטפו חזק.

 

עינב כהן

שואלים אותי כמעט כל יום,מדוע אני לא מעביר את לימודי שוק ההון שלי למערכת אינטרנטית במקום ללמד כל פעם בן אדם אחד בשיעור.

האמת, זה לא קל כל כך הרבה שנים ללמד ככה. זה גם טיפשי כלכלית,אבל אני לא יכול לוותר על המפגש בארבע עיניים עם התלמיד ולא פעם ,אני לומד מהם הרבה מאד. בעיקר מהצעירים.

הח`ברה בני ה22-25 שמגיעים אליי ללמוד, וחלקם גם מנויים לסקירות האלה, מלמדים אותי איפה נמצא "העולם הבא" של ההשקעות. לא צריך לחפור יותר מידי. פשוט צריך לראות לאן הם מכוונים ואיך הם מדברים.

אחד הדברים הכי משמעותיים בדור הזה הוא שהם לא מעוניינים לעבוד.או שיותר נכון להגיד- הם לא מעוניינים לעבוד קשה, לא לעבוד בשמש, לא לעבוד תחת מנהל שייתן להם בראש, ולא לקום לאוטובוס בשש בבוקר.

הם רוצים בחירה, רוצים שהילדים שלהם יראו אותם,לא רוצים להיות עייפים לא מתוחים.רוצים מרחבים.

יש את אלה שמגזימים וחושבים שהם ילמדו שוק ההון ועם ה5000 ש"ח שלהם הם ישבו בבית ויתפרנסו מזה, את אלה אני מוריד מהר מהעץ או מנתק להם את הטלפון...

ולא רק הם.

יושבים אצלי ח`ברה בני 35-40 שעובדים בהייטק, קורעים תתחת וחוזרים הביתה בשמונה ונמרחים על הספה.הם אומרים לי בדמעות- `אני מפספס את הילדים שלי`.

מי שחושב שהעולם הזה של האוטובוסים והרכבות של שש וחצי בבוקר יישאר לעוד שנים רבות לא מבין איך הדור החדש חושב.

כאן נכנסת לתמונה אחת החברות המעניינות בעיניי בעולם בעניין הזה.

טדי תיאר את זה מאד שכלתני, אני מדבר פה על הנקודה הרגשית. אנשים עובדים מהבית. רובכם רוצים לעבוד מהבית.להיות בעלי בית לעצמכם לדעת שאם יש לקוח שמעצבן אתכם אתם תעיפו אותו מכם. כל בחור/ה שמגיע אליי בגילאי 20-25 חושב שהוא מנהל.אם הוא טועה או לא- תשאירו לו ללמוד את הטעויות של עצמו..אבל זה מה שהוא חושב.

והאמת? קחו אותי כמעסיק.אני מעדיף פרילנסרים מאשר עובדים באופן חד משמעי.

אני לא רוצה להתעסק עם פנסיות וקופות...אני מעדיף לשלם על עבודה וביי, אם נרצה אותך שוב- נחזור אליך.

וזה עדיף בעיניי לכולם-זה גורם לתחרות על איכות, זה לא מגביל לא אותי כמעסיק לא אותו כמועסק. כל אחד יכול לברוח מתי שהוא רוצה. בלי התחייבות. סיסמת הדו- בלי להתחייב.לא בזוגיות ולא בעבודה.

פייבר זה הסיסמאות האלה- בלי התחייבות, עבודה מהבית, בלי בוס על הראש, אתה בעל הבית של עצמך.

קשה? בטח קשה. אבל קשה יותר מלקום בבוקר לאוטובוס בשש בשביל לקבל על הראש מהבוס?אני לא בטוח.

אני מעריך, שהח`ברה המנויים בני ה50 ומעלה שקוראים את הסקירה הזו יותר קשה לה איתם. הם שואלים מה עם היציבות? לח`ברה הצעירים אין יציבות. הם לא מחזיקים בעבודות יותר מידי שנים ורוצים תחלופה כל הזמן.

בכל פעם שאני מראיין צעירים לעבוד אצלי השאלה הראשונה או השנייה שהם שואלים זה על הכסף. הם חושבים קודם כל על טובתם האישית אפילו לפני שהם מבינים מה העבודה.

אתר פייבר הוא האתר שלהם.

עכשיו בואו נדבר קצת על מספרים,

נכון לעכשיו, כ-3% מעבודות פרילנסרים נסגרים בהזמנה באמצעות האינטרנט, כאשר רק 25% מקהל הפרילנסרים השתמשו אי פעם בפלטפורמה מקוונת כלשהי.

ההערכה של בית ההשקעות אופנהיימר היא, שפוטנציאל שוק הפרילנסרים בארה"ב בלבד יעמוד עלכ-100 מיליארד דולר, הזדמנות משמעותית המאפשרת לחברת פייבר מקום נרחב לצמיחה עתידית בשיעורים גבוהים.

עוד קצת מספרים:

בדומה לחברת WIX הישראלית, ההשקעה ברכישת לקוחות חדשים מחזירה את עצמה בפרק זמן קצר, כ-6-7 חודשים בממוצע, במקביל לנתח גבוה של 57% של הכנסות חוזרות מלקוחות קיימים.

בכך, המודל העסקי של פייבר מאפשרת פוטנציאל לשיפור ניכר בשיעורי רווחיות, מהפסד EBITDA של כ-20 מיליון דולר בשנה כעת לשיעור EBITDA חיובי של 25% הצפוי בתחזית של אופנהיימר ל-2029.

פייבר קיבלה ים של כסף,היא תשקיע אותו בקידום ופיתוח. כשראיתי את מנכ"ל וויקס מדבר לפני 4 שנים-זלזלתי בפוטנציאל וחשבתי שפייסבוק תיקח את הבמה לאתרים הקטנים. טעיתי פה .

הפוטנציאל של פייבר גדול הרבה יותר בעיניי. פייבר זה מותג בחיפוש פרילנסרים, אי אפשר כל כך מהר להחליף מותג כזה, ואם אתר גדול ירצה להיכנס גם הוא לתחום-הוא יצטרך לקנות אותה.

מעוניינים לקבל בכל יום סקירות על החברות המבטיחות בעולם ולהיות מוכנים לדור הבא של הטכנולוגיה?

הרשמו למגזין "ישראל בורסה" וסקירות יישלחו אליכם מידי לילה.

לחצו:

מנוי לעיתון היומי של ישראל בורסה

מובהר ומודגש כי הכותב [מחזיק בניירות ערך שהונפקו על ידי החברה נשוא המאמר] או [מספק שירותי ייעוץ לחברה בתחום שוק ההון ומקבל תמורה עבור כך]  ("החברה"), ועל כן קיים לו עניין אישי בחברה ובניירות הערך שלה. אין לראות במידע המובא במאמר כהצעה או שידול לקנות, למכור או לבצע עסקה כלשהיא בנייר ערך או מכשיר פיננסי אחר שהונפק על ידי בחברה, ואין באמור משום המלצה או הבעת כדאיות לגבי השקעה בחברה. המידע שמסופק במאמר הינו לצורך אינפורמטיבי בלבד, ואינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בצרכיו ונתוניו האישיים של כל אדם.


מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך: