הצ`ק הפתוח של מניות הSPAC

בפעם הראשונה בישראל, חברת ארקו הציבורית, תמוזג לתוך חברת SPAC ותקרא ארקו קורפ. מהן סוג החברות האלה, האם הן מעניינות, ואיך נחשפים אליהן? (13-12-2020)

טדי לנץ

היום בדרך לעבודה, שמעתי את השיר ברדיו The year of the cat של Al Stewart. הדבר הראשון שעלה לי לראש (כן אני מושפע, מה לעשות?!) זה The year of the SPAC.

רבות דובר בכתבות באתר על שלדים בורסאיים. כולנו (אני מקווה) מבינים את הסיכויים, אך לא פחות חשוב מכך גם את הסיכונים.


היום, אני רוצה להתמקד בשלדים מסוג מעט שונה, שלדים בארה"ב, שנקראים חברות SPAC- חברות "צק פתוח"- Special purpose acquisition corporations.
לאור העיסקה של ארקו קורפ, חשוב להכיר את החברות האלה.

חברות SPAC הן חברות שהוקמו למטרה אחת בלבד- לגייס כסף (מאות מיליוני דולרים) ולמזג לתוכן את החברה "הראויה" מבחינתם.

חישבו על זה כהנפקה של שלד.

בדיוק כפי שקורה בעסקאות שלדים, גם כאן ה SPAC מקבלת אחוזים מהחברה הממוזגת.


האנשים היושבים בראש החברות הללו הם אנשים מקושרים, עשירים ומביני עניין בתחום אותו מעוניינים למזג. בדיוק כפי שנעשה בכמה חברות קנאביס בארה"ב וגם ב HAYMAKER עצמה (אנשי מקצוע ששימשו בתפקידי מפתח בחברות כמו קוקה קולה וחברות נוספות של  צריכה). גם חברת NIKOLA נכנסה לבורסה באמצעות SPAC וגם Virgin Galactic.


אם בכניסה לשלד "רגיל", קיים הסיכון שהעסקה תיפול והמניה תרד או השלד יימחק ו"הלך" הכסף, בעסקת SPAC רק חלק מהסיכונים קיימים:

1.העיסקה יכולה ליפול- אך מצד שני, הכסף מוחזק בנאמנות ולא נשקפת סכנה למחיקה.

2.אם תוך שנתיים לא בוצע מיזוג, הכסף יוחזר למשקיעים. בניגוד להשקעה בשלד שנמצא בשימור ופג תוקף הזמן שניתן לו ע"י הרשות להכניס תוכן חדש.

 

59 עסקאות בSPAC בשנה

בשנת 2019 תחום ה SPAC גילגל כ 13 מיליארד דולר ב 59 עסקאות שבוצעו.


ב 2020 מספר העסקאות עומד על 214, כאשר סך כולל של 73 מיליארד דולר הושקעו בתחום. שימו לב כי זהו רק מספר העסקאות שבוצעו בפועל, קיימות עוד כ 60 חברות המחפשות את העיסקה הבאה שלהן בתחום.
בטבלה הבאה, תוכלו להתרשם מקצב עליית המחזורים, העסקאות וההתעניינות ב SPAC:


הכללים ב SPAC מאוד ברורים. אתם (רוכשי ה SPAC) מקבלים מניה במחיר 10$ ולאחר יום X נקרא לו, אתם מקבלים גם אופציות (קרובות מאוד לכסף). אופציות סחירות הנקראות Warrents. כך שלאחר התחשבות גם באופציות, מחיר העיסקה הוא בסביבות ה 10.35$.

ברוב המקרים, מחיר הנייר ממשיך לעמוד על 10$. מצד שני, במקרים מסויימים, ניתן להבחין בקפיצות לא קטנות בזמן שנותר למיזוג. רוב הקפיצות הגדולות נעשות בטווח זמן של פחות מחצי שנה למיזוג או בהתחלה, כאשר נותרה יותר משנה למיזוג.

בכל מקרה, לא זה הכסף הגדול שהבעלים מעוניין לעשות. אבל, לא ניתן להתעלם מהמקרים בהם הנייר קפץ בעשרות אחוזים בפחות משנה וחצי. זוהי תשואה לא מבוטלת.


מהצד השני, חשוב לציין מחקר שבוצע לא מזמן על התשואות לאורך השנים שחברות ה SPAC סיפקו, וכאן הטריטוריה היא אדומה יותר. לצד חברות שסיפקו תשואות של 300% או 200%, עומדת תשואה ממוצעת שלילית של כ 20%. כמו תמיד, בדומה לשלדים בארץ, לא כל חברה מונפקת היא איכותית ולא כולן הונפקו מהסיבות הנכונות. צריך לבדוק מי האנשים העומדים מאחורי החברות ולבחון כל אחת ביתר תשומת לב.

איך נחשפים לתחום?

כמו בשאר ההשקעות, קשה לנו לבחור את הסוס המנצח. איך אנחנו בוחרים את המניה שתספק לנו את התשואה לה אנו מייחלים? איך אנו נחשפים למדד/ לשוק בתכל`ס?

אז גם כאן, חברנו החכמים ונטולי האינטרסים (לא באמת) בתעודות הסל, המציאו תעודה חדשה ושמה SPAK- Defiance Next Gen SPAC Derived ETF.
התעודה שייכת לקבוצת Defiance, בעלת עמלת ניהול של 0.45% ומנהלת שווי נכסים של 20 מיליון דולר (נמוך מאוד).
החברה חשופה ל 80% חברות לאחר המיזוג ועוד כ 20% לחברות טרום מיזוג.
החברות שיכולות להיכלל במדד הן חברות בעלות שווי שוק גבוה מ 250 מיליון דולר.
התעודה מבצעת שינויים רבעוניים במהלך השנה, אך יכולה לכלול חברות לאחר מיזוג ביום המסחר האחרון בכל חודש.

מובהר ומודגש כי הכותב [מחזיק בניירות ערך שהונפקו על ידי החברה נשוא המאמר] או [מספק שירותי ייעוץ לחברה בתחום שוק ההון ומקבל תמורה עבור כך]  ("החברה"), ועל כן קיים לו עניין אישי בחברה ובניירות הערך שלה. אין לראות במידע המובא במאמר כהצעה או שידול לקנות, למכור או לבצע עסקה כלשהיא בנייר ערך או מכשיר פיננסי אחר שהונפק על ידי בחברה, ואין באמור משום המלצה או הבעת כדאיות לגבי השקעה בחברה. המידע שמסופק במאמר הינו לצורך אינפורמטיבי בלבד, ואינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בצרכיו ונתוניו האישיים של כל אדם.


מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך: