עקבו אחרינו
ברשתות החברתיות:
לפרטים נוספים
צלצלו:
050-756-0642
isbursa@gmail.com
לפרטים נוספים צלצלו: 050-756-0642
isbursa@gmail.com או שלח לנו וואטסאפ

הכירו את ההאמזון של אפריקה

איזו חברה ששולטת בתחום האי-קומרס באפריקה הונפקה השבוע. איפה היא עומדת ומה הפוטנציאל שלה. טדי לנץ עם סקירה על אחת ההנפקות המעניינות בעולם. (18-4-2019)
הכירו את ההאמזון של אפריקה

טדי לנץ

הגיע הזמן להכיר חברה שהונפקה השבוע, וכנראה שמדובר במשהו באמת יוצא דופן- חברת Jumia Technologies AG, סימבול JMIA.

באפריקה חיים יותר מ 1.2 מיליארד בני אדם ב 54 מדינות.

הדבר הראשון שקופץ לראש לאחר ששומעים את המילה אפריקה, זה בטוח לא אינטרנט. אבל, אפריקה מהווה את המקום השני בעולם מבחינת כמות אנשים מחוברים, ממש אחרי סין.

כ 400 מיליון אנשים מחוברים לאינטרנט ברחבי אפריקה.

מתוך אותם 400 מיליון, רק 4 מיליון משתמשים בשירותי החברה שאותה אציג כעת- כך שהפוטנציאל קיים ובועט.

צפי לצמיחה חזקה

שוק ה e- commerce באפריקה (על פי חברת המחקר Statista) ייצר בשנת 2017 כ 16.5 מיליארד דולר הכנסות, כאשר הצפי לשנת 2022 עומד על כ 29 מיליארד דולר.

קיימים אף מחקרים המנבאים לשוק שווי של 75 מיליארד דולר בשנת 2025.


השוק החל לצמוח בגלל הקלות ברכישת טלפונים ניידים חכמים.

רוב העסקאות כרגע מתבצעות באמצעות הניידים, כמו גם התשלום על עסקאות אלה. צפי הצמיחה בשנים הבאות נשען על ההשקעות הגדלות של הממשלות האפריקאיות בתשתיות והאורבניזציה שהיבשת עוברת- עד שנת 2050 אמורים כ 970 מיליון אפריקאים לעבור אל מרכזי הערים (כך על פי מחקר של ארגון האומות המאוחדות).


3 מדינות שולטות במכירות שמתבצעות בשוק הדיגיטלי הזה- ניגריה, קניה ודרום אפריקה. ניגריה היא הגדולה והמשמעותית ביותר מבחינת הסקטור הזה. אוכלוסייה של 195 מיליון איש, כאשר כ 40% מסך המיזמים בתחום מתבססים שם.

כ 48% מהתושבים הם בעלי אינטרנט. לעומתם, דרום אפריקה בעלת 55 מיליון תושבים ו שימוש של 54% באינטנרט.

קניה, אחרונה מבחינת כמות אוכלוסייה (48 מיליון) אך ראשונה מבחינת שימוש באינטרנט- כ 79% מהתושבים.

הסיבה לכך מסתבר, היא בגלל חברת ארנק וירטואלי שהוקמה שם ומשמשת את הציבור, כך שהוא בוטח בשיטה והדבר מדרבן אותו להשתמש בו יותר.

עכשיו בואו נרד לרזולוציית החברה.

ה " AMZN של אפריקה"

החברה הונפקה בבורסת NYSE ב 12.04.2019, אך נוסדה כבר ב 2012 בגרמניה ומשמשת כפלטפורמת מכירה ב 14 מדינות ביבשת אפריקה, אשר מהוות 80% ממשתמשי האינטרנט כרגע ביבשת. מתוכן אפשר למצוא את מצרים, מרוקו, חוף השנהב, דרום אפריקה, ניגריה ועוד רבות אחרות.


לחברה כ 80,000 מוכרים וכ 3000 עובדים. היא חברת ה e commerce המובילה ביבשת, כאשר יותר מ 70% מהסטרטאפים בתחום נכשלים.

חברות כמו KONGA, KILMALL, TAKEALOT גם כן נמצאות בתחום, אך סדר הגודל שלהן אינו מתקרב לג`ומיה.

 

בכל מדינה אתר נפרד ובשפה המקומית ובאנגלית. האתרים מספקים יכולת לרכוש מוצרים כמו מכשירי מולטימדיה, חשמל, אופנה, טיסות, אוכל ועוד.

בחודש פברואר האחרון, חתמה החברה על שת"פ עם חברת הטלפונים החכמים XIAOMI.

במסגרת השת"פ, ג`ומה תספק גישה ללקוחותיה ברחבי 14 המדינות למוצרי XIAOMI ובתמורה תקבל מבצעים ושירותים אקסלוסיביים.

ב 29.03.2019 חתמה החברה על הסכם בו הודיעה כי מאסטרכארד תהפוך למשקיעה ולשותף אסטרטגי בחברה.

הדבר מתקיים שוב, בעקבות הגידול בשימוש כרטיסי אשראי ותשלומים דיגיטליים ברחבי היבשת. כמו כן מראה ומוכיח עד כמה מאמינים ביבשת ובשוק החדש הזה יחסית.

קיימות עוד שלל דוגמאות לשיתופי פעולה עם חברות מזון עולמיות, השתתפות במיזמים שונים כמו BLACK FRIDAY ועוד.

אין ספק כי החברה יוצרת עניין רב בקרב חברות ענק עולמיות ואנשי עסקים שמבינים את הפוטנציאל בשוק- כמו שחקן האן.בי.אי אנדרה איגודלה שהפך לחבר דירקטוריון.

האם יצליחו להתגבר על המכשולים?


אמאזון לא סתם נמנעה מלהגיע ליבשת, והנה כמה סיבות לכך:
1. אחד המכשולים בשוק כמו אפריקה, הוא חוסר הידע או האמינות של לקוחות בחברות אינטרנט.

לכן, החברה מציעה ללקוחות שרוכשים בפעם הראשונה בעיקר, שירות של תשלום במזומן ברגע שהמוצר מתקבל. לקוחות שמרגישים קצת יותר בנוח עם עניין התשלום און- ליין, יכולים לבצע את השתלום באמצעות שירות ה JuimaPay.

2. חלק נכבד מהאוכלוסייה האפריקאית אינו בעל חשבון בנק.

כמעט 280 מיליון אפריקאים הם בעלי ארנק וירטואלי (פי 3 ממחזיקי חשבון בנק). למרות זאת, שירות תשלום האון- ליין היווה תשתית לתשלומים של כשמינית מהזמנות אלה בניגריה ומצרים וכפי שצוין בסעיף הקודם, גם תשלום במזומן מתקבל.

3. מכשול נוסף הוא הדרכים הלא סלולות ברחבי אפריקה, מחירי ההובלה היקרים ומחסור בשילוט וכתובות מגורים- להרבה לקוחות אין כתובת מגורים אליה יכול להגיע השליח ולכן  התקשורת מתבצעת באמצעות הנייד והדרכה עד למקום הפסציפי ("הרחוב השלישי ליד הכנסייה, הדלת הכחולה"- כך היטיב לתאר זאת המנכ"ל באחת הראיונו).

למרות זאת, במהלך 2018, שירות המשלוחים של החברה סיפק כ 13.4 מיליון חבילות ברחבי היבשת. החברה הקימה בניגריה מערך הובלה של כ 500 אופנועים ומשאיות להובלה.

4. כמובן שקיימים גם מכשולים מאקרו אקונומיים, כגון ממשלות לא יציבות, תנודתיות גבוהה במטבעות המקומיים, אי וודאות לגבי חוקים חדשים וכדומה.

אך אולי אם החברה תצליח לאורך כמה שנים ותוכיח שהתשתיות שהקימה והניהול הוא נכון, תירכש על ידי אמאזון/ עלי באבא או תהפוך בעצמה למפלצת.
 

קצת פיננסי

החברה נסחרת לפי שווי של 2.8 מיליארד דולר בקירוב.

כרגע היא אינה רווחית. נכון לסוף 2018 החברה הכניסה 130.6 מיליון אירו והפסידה 170.4 מיליון אירו. שנה קודם לכן, החברה הכניסה 94 מיליון אירו והפסידה 165.4 מיליון אירו. עיקר ההכנסה מורכב מעמלה של צד ג` במכירת המוצרים (36%) כמו גם צד א`, כלומר עמלה של המוכרים עצמם.

ההוצאות הגבוהות משתייכות להוצאות הפרסום והמכירות (כ 33%), כאשר גם ההוצאות על הטכנולוגיה והנהלה וכלליות מהוות מרכיב עיקרי בהוצאות הגבוהות. חייבים להבין, כי המשלוחים בין ובתוך המדינות, מעבר גבולות, שינוע וכו` הם יקרים.

אין ספק כי החברה תצטרך לתת פתרונות להוצאות הכבדות הללו (כמובן שגם הרישום לבורסת NYSE גבה תשלום ועמלות גבוהות שמהוות בעצם הוצאה חד פעמית).


הפסד למניה לשנת 2018 הוא 1.7 אירו לעומת 1.65 לשנת 22017.
מזומנים ושווי מזומנים של 100 מיליון אירו לעומת 29.7 מיליון בשנה הקודמת.
EBITDA שלילי של 150.1 מיליון אירו לעומת 126.8 בשנה שעברה (גם כן שלילי).
סה"כ נכסים לשנת 2018 מסתכמים ב 142 מיליון אירו לעומת 71.5 מיליון אירו ב 2017.
סך ההתחייבויות לשנת 2018 הסתכם ב 92.2 מיליון אירו לעומת 84.1 מיליון אירו ב 2017.
מצד שני, הרבה חברות נכשלות ולא מגיעות אף למעמד של הנפקה, לכן ניתן להסיק כי לחברה מקורות מימון איתנים בדמות גופים ומשקיעים שמאמינים במוצר. החברה, לטענת ה CEO באחד הראיונות, מאוזנת ועתידה להיות רווחית ככל שפרישתם תגדל- לא ניתן תאריך יעד.

החברה הנפיקה 13.5 מיליון מניות, אשר מהווים כ 17.6% מסך המניות. המניה החלה להיסחר ביום ההנפקה במחיר 18.95$, כאשר ההערכה המוקדמת נעה בין 13-16 דולר. נכון לכתיבת שורות אלה המניה נסחרת כמעט ב 37.7$.
בין החתמים שליוו את ההנפקה ניתן למצוא את מורגן סטנלי וסיטי גרופ.

 

לסיכום,אין ספק כי קיים פוטנציאל אדיר ביבשת אפריקה. יבשת שנכנסה לא מזמן לעידן המודרני ולנו, מהצד אולי לא היה מושג עד כמה.

יחד עם זאת, לא קיים ספק כי הסיכונים גבוהים בהתאם. אי יציבות פוליטית בחלק מהמדינות, חוסר היכרות עם התרבות והנהלים הנהוגים שם. אך בגלל שזוהי חברה וותיקה שמכירה את הפרוצדורה ולא חברה שקיימת שנה וההתנהלות במדינות מסוג זה זרה לה, קיימת אפשרות אמיתי שהיא תנצל את הפוטנציאל או תאפשר לחברה גדולה ממנה למצות את הפוטנציאל...

 

מובהר ומודגש, כי המאמרים המידע והראיונות המתפרסמים בפורטל "ישראל בורסה" מסופקים כשירות למידע בלבד,ולא כהמלצות קנייה או מכירה בבורסה ואין לראות בהם תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, לשיווק השקעות או ייעוץ השקעות לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן.

כותבי המאמרים ,הנם כתבים בלבד ולא יועצי השקעות.

וכן מודגש,כי לכותבי המאמרים בפורטל זה, יש אחזקה בחלק מהמניות ,והם עשויים למוכרן מעת לעת.

חשוב להבין, כי במידע הנכתב במאמרים, עשוי ליפול טעויות וכן עשויים לקרות שינויי שוק ו/או שינויים אחרים במנייה, וכי עלולות להתגלות סטיות בין הנתונים הנכתבים למצב החברה בפועל.

אי לכך,צוות "ישראל בורסה", לא יהיה אחראי בכל צורה שהיא, לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה.

 

פרסומת
פרסומת

פרסומת
פרסומת