גילעד אלטשולר: אנו חסידים של הצבים

מנכ"ל בית ההשקעות,אלטשולר שחם, גילעד אלטשולר, בראיון מיוחד ל"ישראל בורסה",מדבר על הכל: על שוק ההון התזזיתי,על מודל השקעות ארוכות הטווח מול הניתוח הטכני,על מלחמת הסחר, מניות הקנביס,ארופה והשוק המקומי. וכמו תמיד- יש לו מה להגיד ובענק. (14-1-2019)

עינב כהן

בית ההשקעות, אלטשולר שחם, הוזכר בשבועות האחרונים בכלי התקשורת כאחד מבתי ההשקעות, שספגו ירידות בנפילות של סוף השנה, אך בניגוד לפזיזות התקשורתית קצרת הטווח , בתחום קופות הגמל וקרנות הפנסיה, המבט הנו לטווח הארוך,ואלטשולר שחם הנם מהבולטים לטובה בתחום לאורך השנים.

בית ההשקעות,אלטשולר שחם, הוקם בשנת 1990 על ידי גילעד אלטשולר וקלמן שחם (בשנת 2008 החליף רן שחם את קלמן שחם).

גילעד אלטשולר, נחשב בעיני רבים,כ"עמוד האש לפני המחנה", הוא צבעוני וחד מאד ומושך קהל רב שרוצה לשמוע לו,אך יחד עם זאת הוא צנוע וללא גינוני כבוד מכובסי חליפות ועניבות. גילעד מבין תהליכים ארוכי טווח,אך מסתכל לחיים בגובה העיניים.השילוב המורכב הזה, מיתג אותו בצורה שונה על שאר האנשים בתחום.

לראיון איתו,אני מגיע כשהבורסה סוערת, משקיעים מאבדים את הידיים והרגלים לאור שלל הכתבות המדווחות על צפי לעצירת הצמיחה ופגיעה הצפויה בשוק המניות וגם אלטשולר שחם נמצאים בעין הסערה ובראיון מיוחד ל"ישראל בורסה",גילעד אלטשולר מדבר על המצב וחושף את עקרונות ההשקעה שלו בשוק ההון.

"היום אנו בעולם של דילמות"

גילעד, נראה ששוק ההון של השנים האחרונות לא רגוע.ממליכים מלכים בין לילה והם מתרסקים בין לילה. מניות שנחשבו היציבות והחזקות בעולם יכולות להתרסק ברגע. האם אתה רגוע כמו בעבר בנוגע להשקעה בשוק המניות?

"ההבדל בין המצב היום למצב בשנות ה90 הוא ,שאז היה קל לזהות מי השחור ומי הלבן.היה קל לזהות מתי יש בועה ומתי יש הזדמנות יוצאת דופן.היו מעט מניות,פחות סוחרים והיה קל יותר לעבוד על השקעות ארוכות טווח.

היום אנו בעולם של דילמות. עולם של צבע אפור.האם באמת יש במצב הנוכחי כסף על הרצפה?קשה לומר זאת.בקלות הבורסה יכולה עוד לרדת ובקלות יכולה לנסוק.היו מספר פעמים בהיסטוריה שהיו צבעים ברורים,אפשר לזהות  בועה ע"י כמות האשראי שהציבור לוקח להשקעות,כמות גדולה של הרצות שיש בשוק. ביגוד לזה, בשנת 1996 ובשנת 2009 לא היו שאלות שהשוק זול. חברות נסחרו מתחת לשווי מזומן שלהם,היה לחץ אדיר של הציבור וראינו שאנשים יוצאים ממסלולי המניות והאגחים,אתה מרגיש חזק מאד שזה דם ברחובות וכדאי לקנות ולעצום עיניים גם אם תפסיד בטווח הקצר, אבל בטווח הרחוק הרווח היה בוודאות גבוהה".

מניית הבנק סיטיגרופ.מכפיל 0.7 על ההון. זה לא דם ברחובות?

"אני לא יודע בדיוק למה חשופה סיטיגרופ,אולי היא חשופה בניירות באיטליה שיש להם בעיות אין לי מושג. לעומת זאת קל לנו לדעת למה בנק "לאומי" חשוף. במשך 30 שנה, אני קונה מניות בנקים במכפיל 0.7 על ההון ומוכר במכפיל 1.2".

נראה שמכונות האלגו טרייד הרסו את המסחר בבורסה והן עושות כרצונן.

"אני רואה את זה כדבר חיובי. בתור משקיע שחושב ללונג ראן לתקופה של בין 6-30 שנה,האלגו מאפשר לי נזילות לשוק,ומאפשר לי לעיתים כניסות למניות בהזדמנויות גדולות.

כאשר מתפתחת פאניקה בשוק והאלגו משתולל ברמה היומים,אנחנו שמים פקודות קנייה נמוכות ואז בשנייה אחת המחיר יכול לתפוס למטה באופן קיצוני. אתה צריך לדעת לנצל את הפעילות של האלגו לטובתך".

השקעות לטווח ארוך. להיות או לא להיות? יש הטוענים שאבד על השיטה הזו הכלח.

"טיימינג זה חזות הכל.להגיד שהלונג ראן מנצח זה לא חד משמעית. אם תגיד את זה ליפנים, שלפני 30 שנה, הבורסה שלהם עמדה על 39 אלף והיום על 20 אלף-הם יצחקו.

מי שנכנס לנסד"ק בשיא הבועה, חזר לכסף רק אחרי 20 שנה.אבל מי שקונה מניות לאורך זמן ובאופן קבוע כל חודש הוא יקבל ממוצע תשואה והוא ינצח, הכלכלות בסופו של דבר מתפתחות".

בהקשר הזה מה אתה חושב על שיטת הניתוח הטכני?

"אני בניתוח טכני לא מאמין. לא ראיתי עד היום אף קרן רצינית או גוף רציני שעשה בדרך הזה רווחים לאורך זמן. איפה נמצאות הקרנות נאמנות מבוססות הניתוח הטכני?אני 30 שנה בתעשייה הזו ולא ראיתי אף אחד שהתעשר מזה. זה טוב לדיבורים וסיפורים".

איך אתה רואה את הבורסה הישראלית בימים אלה?

"בורסה מאד לא סחירה,מיעוט שחקנים ובעייתיות גדולה לעבוד בבורסה הישראלית.זה יכול להשתנות אם נראה פה כניסה של גופים זרים,היצע מניות, פחות ריכוזיות,ועדות השקעה יותר דינמיות ועוד רבות שאפשר לעשות".

אתם כן משקיעים בבורסה המקומית.

"אנו מגדירים את ההשקעות בבורסה פה כ`השקעות לא סחירות`, קשה לצאת מההשקעות גם למעלה וגם למטה. אאפילו במניות המעו"ף לגופים שמנהלים כסף גדול קשה מאד למכור ולכן אנו משקיעים שני שליש מהכסף בחו"ל במקומות עם נזילות גבוהה".

"יושבים על חבית נפץ"

הגדרת לפני כמה ימים בכנס את ההשקעה בבורסה בישראל כמסוכנת. `אנו יושבים על חבית נפץ` אמרת.

"אולי הזיכרון קצר, אבל אני בשנת 2002 הייתי פה מנהל השקעות והיתה האינתיפאדה השנייה.אנשים לא יצאו לקניונים,משקיעים פתחו חשבונות בבנקים בחו"ל,היה פחד ברחובות,כל יום היו פיגועים. האג"ח של בנק הפועלים ירד ב50% באותה שנה, ובכלל במניות היתה שחיטה.נכון שדבר כזה קורה פעם בעשור או יותר,אבל צריך להתכונן לזה.אתה לא יכול להבטיח לי שזה לא יחזור,אנו חיים באיזור גיאופוליטי מסובך,שהכלכלה בה יכולה להתרסק,יכולה להיות פגיעה בתחנות הכוח.אלה לא דברים מופרכים".

וואו. ובכל זאת יש איזה יתרון שאתה רואה בהשקעה המקומית?

"מחירי המניות שפויים,התנודתיות פה נמוכה מהותית ממקומות אחרים, באופן מפתיע אנשים רגועים וקל לנו יותר לנתח חברות מקומיות".

עלה לי רעיון, להוריד מס על השקעות במניות ביוטק כדי לעודד השקעה בבורסה והבאת חברות ביוטק גדולות להנפיק פה ובתמורה הם יצטרכו להעסיק ישראליים.דבר ישים?

"התערבות מהסוג הזה תיצור מצב של עיוות ויתחילו להגיע לכאן חברות לא ראויות.אם רוצים לעודד השקעות כאלה אפשר לפתוח קרן ממשלתית שעל כל שקל שיביא משקיע- המדינה תשים גם היא.קח לדוגמא את "מחיר למשתכן" של כחלון, זה עשה עיוות בשוק וגרם ליותר נזקים".

"אנשים ימשיכו לצרוך גם בתקופות מיתון"

לפי מה אתה בוחר את ההשקעה במניות?

"אני מסתכל על גרעין השליטה. יש חברות שאני נותן להן פרמייה, או קונס על גרעין שליטה פחות טוב. אני מסתכל על הסקטור,מכפילי רווח וצמיחה בהתאם לסקטור,משווה לשוק האג"ח,שאם התשואות ארוכות הטווח עולות בו אנו אדרוש בשוק המניות מכפיל נמוך יותר.

בגדול, אנו חסידים של הצבים ולא של הארנבים.חברות טובות עם הנהלות טובות בסקטורים שאני מאמין בהם".

כאחד שמתעסק בשוק ההון, הרגשתי בתקופה האחרונה פאניקה אמיתית של משקיעים שפשוט רוצים לזרוק את כל המניות ולברוח, בעיקר בשל לחץ תקשורתי שעודד למכירת מניות. הרגשת את זה אצלך בעסק?

"לא היתה פאניקה הפעם,זה לא דומה למפולות קודמות, מספר ההעברות ממסלולים ולמזומן עמד אצלנו כמעט על אפס,נכון,היו פה ירידות חדות, שאני לא אומר שלא יכולות להתפתח לפאניקה אם למשל נגלה שיש בועת אשראי בסין, אבל נכון לכרגע נראה שזה לא הסיפור".

האם יש היגיון כלשהוא,שהשוק תמיד ישאף למעלה? או שיכולה להיות הסתברות ששוק המניות יירד ולא יעלה לעולם.

"נתתי לך את הדוגמא של השוק היפני כשוק שירד ולא חוזר למעלה.יפן היתה בעבר הבורסה השנייה בגודלה בעולם,כלומר- יש לנו דוגמא של שוק שעולה ולא חוזר, בשנת 2008, היה וודאות מלאה לגבי חלק מהאגחים,לגבי שוק המניות לא היתה שום וודאות.

אבל ההיגיון אומר,שמה שלא יהיה,אנשים ימשיכו לאכול ולנסוע והחברות עם הדברים הבסיסיים ימשיכו לתפקד כי נהיה חייבים אותם,כגון תחבורה ודלק, נכון יכול להיות שהצריכה שלהן תהיה פחותה,אבל הם לא ייפסקו ולכן ההיגיון אומר שיבוא סיבוב פרסה מעלה בנקודה מסויימת".

"שוק השבבים זה סייקלים"

בתקשורת פורסם לאחרונה, שהנפילות במניית השבבים אנבידיה הפילה לכם את התשואה בתיקים בשנת 2018 חזק מאד. רציתי לשאול אותך בנוגע לתחום השבבים.האם אתם עדיין מאמינים בו למרות הנפילות האחרונות.

"נכון שהיתה לנו החזקה במניית "אנבידיה" אבל לא רק, הפסדנו בעוד מניות השנה, אבל מישהו בחר להדגיש את זה בתקשורת.

בנוגע לתחום השבבים,התחום רחב ואני חושב שצריך את השבבים לאור הטכנולוגיות החדשות שנכנסות לחיינו.

נראה את זה במכוניות האוטונומיות,מערכות שליטה בתחבורה, ועוד.

השוק יצטרך שבבי זכרון ועוצמה יותר ויותר וזה לא יעצור. צריך להבין שיש פה מחזוריות, כרגע יש עודף היצע אבל זה לא לנצח כי מדובר בסייקלים. כרגע לדעתי מניות השבבים יתנהגו בדומה למניות הטכנולוגיה ויהיו חברות שיעשו מספרים גדולים ויהיו כאלה שיתרסקו".

ארופה מדאיגה מאד. אין צמיחה. מניית דוישה בנק הגרמנית במכפיל 0.2 על ההון נראית לפני קריסה טוטאלית.

"בארופה האוכלוסיה לא צומחת, גרמניה לא בקריסה ודוישה בנק מייצג קרן גידור והוא תמיד תומחר באופן אגרסיבי ואני לא נותן להם שום משמעות.

בגדול אני חושב שהכלכלה העולמית הולכת קדימה, השוק האמריקאי הוא הקטר והוא חזק, נכון שאולי הקצב יואט אבל עדיין המצב טוב".

הסכם סחר עם סין .מתי לדעתך?

"בשנה הקרובה".

אם הזכרת את הטכנולוגיה, אני לא יכול שלא להתייחס לנפילה במניית אפל לאור אזהרת הרווח.

"תחושת הבטן שלי אומרת ,שהם מכינים את המשקיעים למשהו רע מאד,כאשר בפועל זה יהיה הרבה פחות גרוע".

"מניות הקנביס מתנהגות כמו בועה"

אני לא יכול שלא לשאול אותך לגבי הסקטור הכי חם היום-הקנביס. אני יודע שאתה לא מאוהדיו, אבל יכול להיות שאתה מפספס פה משהו גדול?

"סקטור הקנביס מזכיר לי את בועל הדוט-קום,כאשר התחיל נושא האינטרנט לפרוח.

אז צצו הרבה חברות שהגיעו לשוויים של מיליארדי דולרים ומתוך כל החברות האלה יצאו רק 4-5 גדולות והממוצע של החברות התרסק לחלוטין.

לקח למשקיעים בסקטור, שהשקיעו אז בשיא הפריחה, 20 שנה כדי לחזור לקרן וכל זה למרות שהאינטרנט הפך להצלחה מסחררת.

גם בקנביס יהיו מספר חברות שיהיו מוצלחות,אבל לא הגיוני שכל המניות יעלו".

אבל אתה לא יכול להתעלם מהעובדה שלגיליזציה תעשה טוב לסקטור כולו.

"לא מדוייק.אם יאפשרו קנביס לצרכי עישון אז אנשים יגדלו בבית ויעשנו,זה גידול מאד פשוט יחסית.

ובנוגע לתעשיית התרופות,זה כמו כל חברת ביוטק אחרת,ההסתברות קטנה מאד וזה שהוסיפו לזה את המילה `קנביס` לא מפיל אותי מהרגליים. לתחושתי, אם הקנביס יהווה 5% מכלל התרופות זה יהיה הרבה".

אתה מתעלם מהמשקיעים שרצים להשקיע. יכול להיות שיהיו פה עוד מאות ואולי אלפי אחוזים.

"מבחינת פסיכולוגית המשקיע, זו אותה פסיכולוגיה של כל בועה. בכל פעם שכולם מדברים על אותו תחום ורצים להשקיע,זה אותה גברת בשינוי אדרת. כולם פה נהיו פתאום מומחי קנביס,יצא לנו בבמקרה השקענו במניית אינטרקיור בשביל תוכן אחר בכלל של ביוטק, ובמזל הם הכניסו את תחום הקנביס, עשינו שם פי 9 במזל ,ברחנו ואמרנו תודה רבה. ככה היה גם בסיפור עם הביטקוין,כולם בשנה שעברה, שאלו אותי בכל פורום אפשרי מה אני חושב,היום שואלים אותי על הקנביס וזה אותה בועה, אולי אני טועה, אבל ככה זה נראה לי".

אז אם מדברים על סקטור מועדף עליך זה סקטור הסייבר.המכפילים כבר לא יקרים בתחום?

"אני חושב, שבקרוב תופנה תשומת לב רבה הרבה יותר לתחום,כי מערכות חדשות מגיעות לחיינו ואנו נצטרף יותר ויותר הגנה מפני האקרים. קח לדוגמא את המכשוב החדש במערכות רכב, חייבים להפנות אנרגיה להגנה מפני איומי סייבר עליהם ובגלל זה אני חושב שהסקטור הזה יתנהג טוב יותר מהממוצע של סקטור הטכנולוגיה".

ולסיום, איפה היתרון של אלטשולר שחם על בתי השקעות אחרים?

"אני חושב שמה שהביא אותנו למה שאנחנו היו חמש החלטות בעבר שהיו מוצלחות מאד ומשמעותיות בפער של עשרות אחוזים,ואני מקווה שמהניסיון שיש לנו נדע לקבל החלטות טובות גם בעתיד".

(קרדיט תמונה: יח"צ).

מובהר ומודגש כי הכותב [מחזיק בניירות ערך שהונפקו על ידי החברה נשוא המאמר] או [מספק שירותי ייעוץ לחברה בתחום שוק ההון ומקבל תמורה עבור כך]  ("החברה"), ועל כן קיים לו עניין אישי בחברה ובניירות הערך שלה. אין לראות במידע המובא במאמר כהצעה או שידול לקנות, למכור או לבצע עסקה כלשהיא בנייר ערך או מכשיר פיננסי אחר שהונפק על ידי בחברה, ואין באמור משום המלצה או הבעת כדאיות לגבי השקעה בחברה. המידע שמסופק במאמר הינו לצורך אינפורמטיבי בלבד, ואינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בצרכיו ונתוניו האישיים של כל אדם.


מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך: