עקבו אחרינו
ברשתות החברתיות:
לפרטים נוספים
צלצלו:
050-756-0642
[email protected]
לפרטים נוספים צלצלו: 050-756-0642
[email protected] או שלח לנו וואטסאפ

אם אין דלק- סעו על אוויר!

חברות מנסות להחליף את הדלק היקר והמזהם ויוצאות לקרב אצילי מול העסקנים. הגיע העת להכיר את PLUG (1-11-2020)
אם אין דלק- סעו על אוויר!

טל אילן

הגיע הזמן להכיר חברה לא מוכרת אך עם פוטנציאל שעוד תשמעו עליה רבות- חברת Plug Power Inc (סמבול PLUG).
 
סקטור האנרגיה הירוקה עמוס ברעיונות חדשניים של חברות שטוענות שהטכנולוגיה שלהן היא האביר על הסוס הלבן של איכות הסביבה, מעטות באמת כאלו אבל המירוץ לחדשנות מול ביקוש גובר לאנרגיה מתחדשת ונקייה נשאר בעינו ועם השנים צפוי לגדול באופן ניכר. 
 
חברות מנסות להחליף את הדלק היקר והמזהם ויוצאות לקרב אצילי מול העסקנים והדיפלומטים החזקים בעולם, והתוצאה? בינתיים לא משהו.  אבל תרשו לי להציג לכם חברה בעלת מוצר ואסטרטגיה מעט שונים.
 

המשאבים הכי פשוטים בשוק

 
כמו שהכותרת רומזת, מדובר מנועי חמצן. זה לא פשוט כמו שזה נשמע, אף אחד לא ימלא אוויר במיכל דלק ויסע להנאתו. זה קצת יותר מסובך אבל לא יותר מדי. 
                                                                                       
מסתבר שבימינו כל מה שצריך בשביל לייצר חשמל זה חמצן, מימן, מים וחום. כל אלה הולכים למה שנקרא תא הנעה (Fuel cell) ושם עוברים תהליך כימי: חמצן נכנס מצד אחד בשאיבה מהאוויר הסובב את התא, מימן ומים נשאבים ממיכלים בצד שני, כולם עוברים הליך בממברנת פרוטונים (Proton exchange membrane/PEM). 
 
המימן מפוצל לפרוטונים ואלקטרונים. הפרוטונים עוברים דרך הממברנה המוליכה חשמל והאלקטרונים נעים במעגל שמייצרים זרם חשמלי, וזהו, קיבלנו חשמל.
 
אז למה אני מתכוון כשאני אומר אסטרטגיה שונה? ובכן Plug אזורים בסובלנות ומחכים שהעולם יקלוט לאט לאט שהדרך לשינוי היא בלתי נמנעת, הם צופים עליה משמעותית בביקוש לטכנולוגיה בעשור הקרוב ובנו תוכנית שביא אותם לרווחים יפים עד 2024, עליה אפרט בהמשך. 
 
בינתיים הם מנסים לתת מענה לסקטורים שבהם מקורות אנרגיה מתכלים פשוט אינם עונים על כל הצרכים של התעשייה. הם יקרים, לא מחזיקים מספיק זמן ויקרים.
תאי הנעה מבוססי מימן קיימים לא מעט זמן, למעשה כבר היה בהם שימוש ב1960 ע"י NASA מה שנתן לארה"ב יתרון בחלקו של מחקר החלל במלחמה הקרה עם ברית המועצות.                                                                                                   
 

שיעור קצר בהיסטוריה 

You name the market
 
אז תאים שמבצעים הליך כימי, מצריכים מיכלי מימן ומים – זה נשמע עסק נורא מסורבל מכיוון שבסופו של דבר מדובר בגנרטורים וכשחושבים על גנרטורים מדמיינים מיכל עצום מחובר להמון כבלים ומוגבל נורא בזמן השימוש ומלא בתקלות. לא אצל Plug Power, קחו לדוגמא כמה מהלקוחות שלהם:
 
 
מה קשור בין רשויות צרכנות, לחברת משלוחים, לחברת תקשורת וליצרנית רכבים?
אז כמו שאמרתי זה לא עסק כזה מסורבל, תאי הנעה הם פתרון מעולה בשביל חברות כמו ב. מ. וו שצריכות להניע גררים בשביל להזיז חלקים כבדים 24/7 במפעלים שלהן, הם פועלים בצורה מאוד יעילה בכל כלי רכב. 
 
תאי ההנעה בסך הכל מייצרים חשמל, הם לא תחליף למכוניות חשמליות אלא עוד צורה להפעיל אותן ואפילו שדרוג - הם מסוגלים להטעין את עצמם תוך כדי שימוש, זמן השימוש שלהם הרבה יותר ארוך והחשמל מיוצר ממשאבים נורא זולים.
 
כל אלה הופכים אותם אידאלים לכלי אחד במיוחד, מלגזות. המלגזות לא לוקחות אף הפסקה במחסנים העצומים של אמזון או וולמרט, זמן תדלוק או טעינה שווה לחברות האלו המון כסף, לכן תא המאפשר טעינה תוך כדי שימוש וזמן פעולה ארוך יותר (מה שביחד מייצר זמן עבודה של 24/7, תורידו כמה דקות להחלפת מיכלים וכדומה) שווה להם המון כסף. 
 
אותו דבר עם משאיות ורכבי משלוחים, הן צריכות לנסוע למרחקים עצומים עם כמה שפחות עצירות, תא הנעה כזה הוא הפתרון המושלם בשבילן.  
כמה פעמים שמענו על הפרעות חשמל בגלל מזג אוויר קיצוני? מקורות חשמל מונעי סוללות לא עומדים במזג האוויר קשוח.
 
נכון, השלט של הטלוויזיה שלכם ישרוד את החורף אבל דמיינו עמדה שצורכת חשמל 24/7, ממקומות במקומות גבוהים שיכולים לחוות את שיאו של הקור וניחשתם נכון, עמדות סלולר. 
 
תאי ההנעה יכולים לשרוד בקור של מינוס 40 מעלות מה שהופך אותם לפתרון מעולה, כאשר יש הפסקת חשמל כללית העמדות הללו חייבות להמשיך לפעול ופשוט לא ניתן לסמוך על סוללות שימשיכו להפעיל אותן, וזה מה שהוסיף את AT&T לרשימה.
היום יש כבר מזל"טים שמונעים באמצעות התאים האלה, כפי שציינתי אמזון ופדקס הן לקוחות ויש המון אינדיקציות שבקרוב יאשרו לשלוח חבילות באמצעות מזל"טים ישר לבית הלקוח.
אי אפשר כמובן להתעלם מהיתרון הפשוט, מדובר באנרגיה ירוקה וזולה שפונה למספר עצום של שווקים.
 

מנועי המימן

 
לחברה סדרה של מוצרים שהיא משווקת לתעשיות השונות ועוד פתרום Custom made בשיטת Turn key
ProGen: מנוע מבוסס תא הנאה המשווק בעיקר לשרשראות אספקה של חברות ומגיע במימדים שמתאימים למזל"ט, רכב ומשאית. 
 
GenDrive: תא חשמלי קטן יותר המיועד למוצרים כמו מלגזות וטרקטורים, מגיע בשלוש עוצמות.
GenSure: גנרטור גיבוי לתעשייה ולכל מיקום הצורך חשמל באופן קבוע, מגיע בעוצמה נמוכה וגבוהה.
 
   
נשיא החברה הוא אנדי מארש, שמכהן בעמדות מפתח בחברות אנרגיה כבר קרוב ל20 שנה ומגיע מלומד בעסקים לאחר שעשה פלאים בתפקידיו הקודמים ונמצא בPlug power מ2008. בנוסף לכך הוא חבר במועצת עסקי המימן של קליפורניה ומועצת עסקי המימן הגלובלית. 
 
 השני בשבשרת הפיקוד הוא סנג`י שריטה שכיהן כמנכ"ל בחברה המובילה Sky capital america, שם נתן פתרונות פיננסיים חיוביים מאוד ומגיע עמוס בניסיון מחברות כספים.
 
 

 העתיד ירוק מגז?

 
לאחרונה החברה הודיעה שפיתחה דגמים חדשים של GenDrive עבור השוק האירופאי, מה שאומר שהיא מתחילה להתרחב והיא מסוגלת להתמודד עם בקשות Custom made ולספק פתרונות Turn key מוצלחים. 
 
עוד דבר, הפתרונות האלה מיועדים בין היתר לטרקטורי גרירה שבעיקר משמים לשינוע חלקי רכב במפעלי ייצור, עד היום הטרקטורים האלה הונעו בעיקר ע"י סוללות. אני מאמין שכשעוד יצרניות רכב יראו את הפתרון הזול והאמין הזה ההזמנות יגדלו.
 
החברה רכשה בקיץ האחרון את חברות United hydrogen ו Ginger ELX המיצרות מימן יותר טהור (ללא פחמן) מה שמשפר את אתסטרגיית מוצרי המימן שלהם ומכניס אותם לשוק של יצרני מימן ולא רק מוצרים מבוססי מימן, עם הביקוש למוצרי הנעה מבוססי מימן יעלה גם הביקוש לחומרי הגלם.
 
על פי ההערכות הביקוש לאנרגית מימן אמור להיות מוכפל פי 10 ב10 שנים הבאות. הם נמצאים בעסק קשה כאשר המון חברות מביאות פיתוחים חדשים בתחום והם צריכים להתחרות מול מוצרים שבני האדם כל כך למד לאהוב משום מה כמו נפט ופחם. 
 
אבל PlugPower היא ללא ספק אחת המובילות בכל מה שקשור לתאי הנעה וזה נראה שלאט לאט העולם מתרגל לרעיון ומתעניין בו, מה שמסביר את הקפיצה העצומה של הסקטור הזה בשוק בשנה האחרונה.
 
לאורך השנים בני האדם הוכיחו שאנחנו זן שאוהב לחשוב על פתרון לאחר שאנחנו רואים את הפנס בעין מול המראה ולא כשראינו את האגרוף צונף לעברנו. 
לדעתי כשנתקרב לנקודת האל חזור ונראה חלק מתחזיות האימים מתרחשות בכדור הארץ למוצר הזה יהיה ביקוש מטורף כמו לכל סקטור האנרגיה הירוקה. עד אז הם ינסו להמשיך את ההתרחבות באירופה ולמזרח, הנקודה החיובית היא שיש להם לקוחות נורא גדולים בהמון סקטורים, לאחר ב.מ.וו עוד יצרניות רכב יכולות להצטרף, לאחר פדקס גם DHL וUPS יכולות להצטרף ולאחר walmart גם קוסטקו וBest buy יכולות להצטרף.
 
המדינה שאימצה את הטכנולגיה יותר מכולן היא יפן, היא הוציאה פיילוט של 300 אלף מבני מגורים המקבלים אנרגיה מתאי הנעה (לא של PlugPower). 
יפן נורא מאמינה בטכנולוגיה והיא מתכוונת להפחית את עלות המימן ל3 דולר לק"ג עד 2030 ומתכוונת להשתמש באולימפיאדה (כאשר היא תתקיים יום אחד) כדי להציג אותה: הלפיד האולימפי יודלק באמצעות מימן ורבים מן המתקנים יונעו באמצעות הטנגולוגיה.
 
PlugPower לא נשארה אדישה, ואחת הסיבות שהיא רכשה את Ginger ELX היא בשביל טכנולוגיה מיוחדת שיודעת להפריד מים למימן וחמצן וזה בעצם יותר "מימן ירוק" שהיא יכולה למכור לרחבי העולם וכך עשתה כשהתחילה למכור לנאגאסקי ביפן.
 

השוק באקסטזה – בועה או נבואה?

 
דבר אחד ברור הוא שהתחום הזה בצמיחה משוגעת וזה התבטא בפיצוץ של המניות בשנה האחרונה, וזה בלי שPlugPower והמתחרה שלה BloomPower בכלל הראו רווחיות. 
עם זאת בהתסכלות על הזמדנות עכשווית לכניסה זה נהיה קצת מסובך. Plug Power התפוצצה עם עליה של 390 אחוז משנה שעברה, בשיא זה עמד על 530. 
 
 
כפי שציינתי החברה לא רווחית, כפי שהיא פרסמה בתחילת החודש החזון שלה הוא שאנרגית המימן תהיה רווחית 2024, בתוכנית שלה היא פרסמה שעד אז תציג הון של מיליארד דולר אבל לאחר שהנכנסו לעסקי המימן הירוק הם הגדילו את הצפי ל1.2. 
 
בדוחות הקרובים אנליסטים מצפים מהמניה להציג צמיחה של 25 אחוז בEPS ושל יותר מ80 אחוז בהון, אם הם יכו את התחזיות לאחר שפרסמו את את התוכנית שלהם יכול להיות שנראה הרבה אנשים עולים על הספינה הזו.
 
הפודמנטל שלה מספר סיפור אחר, לחברה יש חוב והעמידות שלה אליו לא מהטובות עם Quick ratio של 1.9 ויכול להיות שהם יצטרכו ללכת להנפקה נוספת בקרוב בשביל להביא מזומן.
 
 
 
לסיכום:
יש כאן קצת ניגוד בין פוטנציאל לפיננסי וההנהלה שלה תצטרך להנהיג אותה בצורה מאוד זהירה וחכמה.
הטכנולוגיה עונה על צורך שנהיה חיוני לבני האדם בצורה מעולה. היא מראה התרחבות והמוצרים שלה מוכחים כעובדים, זו פשוט שאלה של האם מאמינים באנרגיה ירוקה או לא. 
 



מובהר ומודגש כי הכותב [מחזיק בניירות ערך שהונפקו על ידי החברה נשוא המאמר] או [מספק שירותי ייעוץ לחברה בתחום שוק ההון ומקבל תמורה עבור כך]  ("החברה"), ועל כן קיים לו עניין אישי בחברה ובניירות הערך שלה. אין לראות במידע המובא במאמר כהצעה או שידול לקנות, למכור או לבצע עסקה כלשהיא בנייר ערך או מכשיר פיננסי אחר שהונפק על ידי בחברה, ואין באמור משום המלצה או הבעת כדאיות לגבי השקעה בחברה. המידע שמסופק במאמר הינו לצורך אינפורמטיבי בלבד, ואינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בצרכיו ונתוניו האישיים של כל אדם.

פרסומת
פרסומת

פרסומת
פרסומת