איך להשקיע בבורסה בתקופת הקורונה?

וירוס הקורונה והנפילות בבורסה השבוע, היו דומים באופן יוצא מהכלל למפולת הגדולה של 2008. כמה מילים ממני על התקופה ועל אופי הפעילות בה כפי שאני רואה לנכון. (10-3-2020)

 

עינב כהן

וירוס הקורונה והנפילות בבורסה השבוע, היו דומים באופן יוצא מהכלל למפולת הגדולה של 2008.

האם בישראל "מנבאים" את הנפילות הבאות בארה"ב, או שמדובר בפאניקה של הציבור כמו תמיד?

כמה מילים ממני על התקופה ועל אופי הפעילות בה כפי שאני רואה לנכון.

ככה פועלים המיליונרים

במשך 22 שנותיי ככתב כלכלה, ראיינתי הרבה מיליונרים,פגשתי הרבה אנשים, שידעו לנצל הזדמנויות מה שאחרים רק חלמו.

אני היום יודע למצוא מכנה משותף בין כל "המצליחנים", כמה אלמנטים, שללא יוצא מין הכלל אפיינו אותם, ואצל כולם היתה היכולת לזהות הזדמנויות ולא לפחד מהן.

בזמנים קשים, הם לא הרבו לבכות על מר גורלם,או להתעסק בצרות שכל ה"עמך" התעסקו, הם חשבו- `אוקי, איך אני מרוויח מהמצב, אם לא היום אז מחר`. הראש שלהם היה ממוקד ביצירת ערך,בתקווה ולא בפחדים.

התקופה הזו יכולה להיות תקופה של פחד,חששות, חרדה,ויכולה להיות קבלת פני ההזדמנות שתבוא לעתיד,והיא תבוא. אין פה שאלה בכלל.

אז תחליטו באיזה צד של המטבע אתם בוחרים.

אל תחפשו את שיא הפאניקה

החלטתם שאתם רוצים להתחיל להיכנס למניות? מוכנים להסתערות אחרי הנפילות החדות?חכו רגע...

זה נכון, שיש מניות במכפילים טובים, שירדו המון, ויש חברות שנסחרות אפילו מתחת למזומן, אבל למה לקנות מניות לפני ששיא הפאניקה כנראה עוד לפנינו?

יכול להיות שזו התחתית.אולי. אבל אני לא מחפש "אולי" אם אני נכנס לזמנים כאלה אני רוצה להיות ברמת ביטחון גבוהה.

מה זה אומר? דוגמאות:

א.הקורונה ירדה מראש החדשות ונמצאת בעמוד האחורי של העיתון.

ב.קצב ההדבקות יורד.

ג.משרד הבריאות מתחיל להקל על הבידוד.

ד.נתב"ג חוזר להתמלא.

ה.תרופה לקורונה קרובה מאד לפיתוח.

וכ"ו...

אני רוצה לראות סימנים של תקווה..ראשוניים.

למה אני צריך להיכנס לגוב אריות, זול ככל שיהיה, לפני שאני רואה סימנים לשינוי?

נכון, יכול להיות שאפסיד אחוזים בדרך,אבל ארוויח בריאות נפשית ופחות מתח.

המניות יכולות לרדת גם מתחת למכפילים זולים מאד. למה? כי האנשים בפאניקה נקודה. מוצדקת או לא? אפשר להתווכח על זה, אבל זה שבא בן אדם ומוכר את קרן הנאמנות שלו, או את קופת הגמל- זו עובדה שאני לא יכול לעשות איתה כלום.

חפשו רגיעה. אל תחפשו פיקים של מפולת.

 

הדירה בצפון ווירוס הקורונה

פה אני רוצה לדבר על מחזיקי הלונג.

בואו נאמר שקניתם דירה בצפון ומתחילה מלחמה חלילה עם חיזבאללה.

מחירי הדירות בצפון יורדים חזק, אבל בד"כ רק טיפש ימכור ב50% פחות ממה שקנה בגלל המלחמה.משום שההערכה היא, שהמלחמה תסתיים בסופו של דבר, והמצב יחזור לקדמותו.

גם כאן, בסופו של דבר, האירוע תחום בזמן. זה לא יישאר ככה לעד. ייקח חודשיים-חצי שנה. רבעון או שניים,אבל לבסוף זה יסתיים ואנו נישאר עם סביבת ריבית נמוכה מאד, שעוד צפויה לרדת,כך שאלטרנטיבה לשוק ההון לא תהיה כאן.

במקרה שיהיה מיתון, זה גם יהיה מוגבל בזמן, שוב שני רבעונים או שלושה, אבל בסופו של דבר, אין בעיה אמיתית בכלכלה כמו שהיה בשנת 2008, אנו נמצאים אחרי הסכם סחר של ארה"ב עם סין, והצמיחה היתה דווקא צריכה לעלות והחברות במצב טוב עם הרבה מזומנים.

שמעתי השבוע על אנשים שרצו למכור את כל קופות הגמל והפנסיות שלהם,אני מתקשה להבין את הרעיון, האם אתם משקיעים במסגרת הזו לטווח של חצי שנה? מה בדיוק מאיים? שהשוק ייפול עכשיו לנצח?

שוב, מי שמחזיק לטווחים בינוניים ולא ארוכים מאד- זה כבר סיפור אחר וכל אחד והאסטרטגיה שלו.

 

לאן זה יילך אחרי ההתאוששות?

אז פה צריך לתת תשומת לב מיוחדת לחברות נדל"ן,הריבית שתרד בישראל ,בסבירות גבוהה, עשויה לשלוח משקיעים לקחת הלוואות ולרכוש נדלן, כאשר גם חברות הנדלן יוכלו לקנות כסף זול, כך שהנדלן המניב יכול להרוויח בסוף מכל הברדק הזה.

מי שעוד יכול להרוויח אחרי שהכל ייגמר, זה חלק מחברות האשראי חוץ בנקאי. הרבה גופים פה יצטרכו לגייס כסף,לאחר משבר הקורונה, ויש הרבה מאד פוטנציאל גם בגלל שהריבית צפויה לרדת וירצו לקחת יותר הלוואות.

אבל לא כל חברות האשראי חוץ בנקאי ירוויחו מזה. יהיו כאלה שיהיו בסיכון בגלל פשיטות רגל של חברות בגלל הקורונה.

אני מעדיף לחפש חברות שמלוות לטווחים קצרים,עם התעסקות בגופים רציניים יותר עם ביטחונות, ולא מלווים פרטיים.

חברות הקנאביס הרווחיות הן עוד דוגמא, לחברות שנמצאות רגע לפני האסדרה החדשה, וצפויות להגדיל את ההכנסות שלהן והן נענשו קשות בירידות האחרונות על לא עוול בכפן.

כתבה גדולה שעשיתי עם המנכלים של חברות הקנאביס

זה רק חלק מפוטנציאל גדול מאד בשוק ההון המקומי לאחר שהכל יירגע.

לשיטה לבחירת מניות, שנותנות איתותי קנייה טכניים, בשילוב של ניתוח כלכלי לחברות במכפילי רצפה, לזיהוי חברות שמרוויחות מהקורונה והרבה,אני מזמין אתכם לבוא ללמוד איתי באחד על אחד, בסדרה של חמישה שיעורים.

לפרטים:

לימודי שוק ההון עם עינב כהן

מובהר ומודגש כי הכותב [מחזיק בניירות ערך שהונפקו על ידי החברה נשוא המאמר] או [מספק שירותי ייעוץ לחברה בתחום שוק ההון ומקבל תמורה עבור כך]  ("החברה"), ועל כן קיים לו עניין אישי בחברה ובניירות הערך שלה. אין לראות במידע המובא במאמר כהצעה או שידול לקנות, למכור או לבצע עסקה כלשהיא בנייר ערך או מכשיר פיננסי אחר שהונפק על ידי בחברה, ואין באמור משום המלצה או הבעת כדאיות לגבי השקעה בחברה. המידע שמסופק במאמר הינו לצורך אינפורמטיבי בלבד, ואינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בצרכיו ונתוניו האישיים של כל אדם.


מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך: