עינב כהן
מניית בבילון נוזלת ללא הפסקה בבורסה הישראלית לשווי שוק של פחות מ-900 מיליון ש"ח ,כאשר חוסר הוודאות, בנוגע לעסקיה אחרי התקנות החדשות של גוגל, משמש קרקע פורייה לספקולנטים למיניהם שנותנים הערכות שליליות בנוגע לעסקי החברה.
אך מבדיקה של "ישראל בורסה" עולה, כי חברת בבילון חזרה בחודשים האחרונים לצמיחה חזקה והיא נמצאת בשיאה מבחינת טרפיק.
בתחילת השנה, הודיעה ענקית החיפוש גוגל לחברות סרגלי הכלים כי ישנן תקנות חדשות ומחמירות בנוגע להתקנות סרגלי הכלים: שותפים שעבדו באתרים מפוקפקים נזרקו, ההתנהלות מול היוזר היתה צריכה להיות שקופה הרבה יותר והתקנת סרגל הכלים היתה צריכה להיות רק באישור אקטיבי של הגולש.
בחברת בבילון עבדו נגד השעון על מנת להתאים את עצמם לתקנות החדשות, זה הגיע בזמן לא נוח מבחינתם בשל התכנון להנפיק את מניותיהם בבורסה האמריקאית, אך בסופו של דבר הם עמדו במשימה- והמשיכו לעבוד עם גוגל עפ"י בקשותיהם, אך בשל התקנות החדשות ועל מנת לפזר את עסקיהם לקחו החלטה אסטרטגית- לעבוד עם מנועי חיפוש אחרים כגון יאהו באחוז ניכר יותר מעסקיהם.
מנכ"ל החברה, אלון כרמלי, אמר בשיחת הועידה לאחר הדו"ח האחרון כי המטרה היא להגיע למקסימום 50% מההכנסות מגוגל ולא יותר מכך.
ירידה של 50% בטרפיק:
עפ"י הנתון הזה, שמשקיעים ואנליסטים מסתכלים עליו - הירידה במניית בבילון מוצדקת. חיתוך של 50% בטרפיק אינה דבר של מה בכך.
אבל יש דבר שהמשקיעים לא יודעים ומפורסם בלעדית ב"ישראל בורסה"- מה קורה באתרים "הסודיים" של בבילון.
בחברת בבילון החליטו לא לעצור את ההתקדמות בפופולאריות במנוע החיפוש של גוגל למרות הפזילה ליאהו. ופה נכנסו לתמונה 2 אתרים אחרים של בבילון, שידועים למספר מצומצם של אנשים בתעשייה, שעשו התקדמות משמעותית מאד בשלושה חודשים האחרונים (החל מעת הפעלת התקנות החדשות של גוגל).
האתר השני בגודלו של בבילון הציג נתונים מרשימים שמזכירים את הצמיחה האבסולוטית של האתר הרשמי של בבילון ב2011.
מדובר על עלייה של 16,100% בשלושה חודשים האחרונים, וב-165% בחודש האחרון. מחשיפה של 0.7% מכלל הגולשים,הוא הגיע לחשיפה של 2.3%. כלומר כמו כמות הטרפיק באתר הרישמי של בבילון בימים אלה.
מדובר באתר פופולארי מאד באירופה- בצרפת הוא מדורג במקום ה- 12 ועובר אתרים כמו אי.ביי וטוויטר, באיטליה במקום ה-28, ובספרד במקום ה-29.
שני האתרים יחד בעצם מחזירים את בבילון לשיא הטרפיק בגוגל- 5% מכלל הגולשים.
למרות התקנות המכבידות,עכשיו השאלה היא האם בבילון תשכיל לעשות מזה כסף ולשמור על רמות רווחיות גבוהות.
למרות שהצפי הוא, שהכנסותיה של בבילון יפגעו כתוצאה מחדירתה למנועי חיפוש אחרים, גורמים בתעשיית סרגלי הכלים לא נבהלים יותר מידי.
הדעה הרווחת היא שלמרות ששווי לקוח שאיננו גוגל הוא נמוך יותר, כך גם עלות רכישתו והחברה תמשיך בשל כך לשמור על רווחיות כפי שהיה בעבר או קרוב לכך.
מה בהמשך?
עד עתה החברה לא פרסמה תאריך מדויק, אך הצפי הוא שהדו"ח של בבילון יתפרסם בסוף בחודש הנוכחי.
בינתיים על המנייה מכבידים אי הוודאות בנוגע להמשך עסקיה של החברה ומכירת האופציות של עובדי בבילון.
אפשרות מכירת האופציות ע"י העובדים מסתיים בעוד כחודשיים, וזה עשוי להוריד לחץ מהנייר, בנוסף דו"ח טוב בו החברה תראה שהיא לא נפגעה, או נפגעה בצורה שולית מהתקנות החדשות של גוגל, עשוי לשנות את התמונה לחלוטין ולעלות את מניית בבילון לדרך המלך כאשר במחיר גבוה יותר עשויה לבוא הנפקה שתעשה גם היא את העבודה.
תגובת אנליסט בנק איגוד בני דקל לכתבה:
"ראשית חשוב לציין כי לבבילון 3 אתרים מרכזיים המרכזים את הטרפיק של החברה.
אציין שבבילון צפויה לדווח על ירידה בהכנסותיה ברבעון הראשון של 2013 בהשוואה לרבעון הרביעי של 2012 בעקבות שינויי גוגל וירידה בהוצאות רכישת טרפיק שבצעה החברה כפי שהיא ציינה בשיחת הועידה.
מובהר ומודגש כי הכותב [מחזיק בניירות ערך שהונפקו על ידי החברה נשוא המאמר] או [מספק שירותי ייעוץ לחברה בתחום שוק ההון ומקבל תמורה עבור כך] ("החברה"), ועל כן קיים לו עניין אישי בחברה ובניירות הערך שלה. אין לראות במידע המובא במאמר כהצעה או שידול לקנות, למכור או לבצע עסקה כלשהיא בנייר ערך או מכשיר פיננסי אחר שהונפק על ידי בחברה, ואין באמור משום המלצה או הבעת כדאיות לגבי השקעה בחברה. המידע שמסופק במאמר הינו לצורך אינפורמטיבי בלבד, ואינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בצרכיו ונתוניו האישיים של כל אדם.